Jump to content

Er Biltemas 2komp PolyUretan maling på vei ut av sortimanget?

Medås`n

Recommended Posts

Nå var jeg akkurat innom Biltema Haugesund (også kalt Mekka, det er tross alt verdens største Biltema). Tok med meg de siste to hvite som var igjen i hyllene, en grå og en offwhite. Håper nå å ha en stund. Fikk med meg den siste svarte i Sandnes i forrige uke. Der var det ellers helt tomt etter så jeg kunne se (som det ofte er i Sandnes). I Haugesund er det ennå en del grå, offwhite, rød og grønn og noen få svarte bokser igjen. Veldig trist at man blir nødt å hamstre for å dekke opp for framtidige prosjekter, men slik er det nå blitt. Som nevnt tidligere er Biltemas PU-maling helt topp til sitt bruk, så håper virkelig de får inn et godt nok alternativ etter hvert! Tror sannelig jeg skal skrive en mail til dem med sterk anmodning om dette.

bilde

Nå var jeg akkurat innom Biltema Haugesund (også kalt Mekka, det er tross alt verdens største Biltema). Tok med meg de siste to hvite som var igjen i hyllene, en grå og en offwhite. Håper nå å ha en stund. Fikk med meg den siste svarte i Sandnes i forrige uke. Der var det ellers helt tomt etter så jeg kunne se (som det ofte er i Sandnes). I Haugesund er det ennå en del grå, offwhite, rød og grønn og noen få svarte bokser igjen. Veldig trist at man blir nødt å hamstre for å dekke opp for framtidige prosjekter, men slik er det nå blitt. Som nevnt tidligere er Biltemas PU-maling helt topp til sitt bruk, så håper virkelig de får inn et godt nok alternativ etter hvert! Tror sannelig jeg skal skrive en mail til dem med sterk anmodning om dette. bilde

Stod en boks med svart i hyllen i Sandnesbutikken idag. GRØNT derimot var tomt.... Prøver Bryne imorgen....

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Nå tviler jeg på at noen utvikler kreft ved å lakke båten et strøk med disse produktene, for meg må gjerne folk smøre båtene sine med kumøkk, jeg derimot ønsker gode produkter, og nei...... Enkomponent kan ikke brukes direkte på epoxy

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Det de sa på Jotun på direkte spørsmål ang. Miljø/myndighetskrav var at dette var markeds bestemt og ikke (hun understrekte dette) pga miljø. At begge leverandørene kutter d ut betyr vel ikke annet enn at det er Jotun som har produsert for Biltema. Mener at Hempel fortsatt har tilsvarende produkter.

Trygve

Mye syting over at 2-K polyuretanmalingen forsvinner fra hyllene.

...

Jeg gidder ikke hamstre. Lakken har fantastisk bra holdbarhet - men det finnes alternativer. Tror jeg har et par bokser med hvitt stående - så de som vil raide hyllene på BT Haugesund må bare gjøre det for meg. Om jeg så må male båten med Drygolin neste gang, så er det bedre enn å utsette seg for alvorlig kreftfare ved å bruke 2-k poly uten beskyttelse

Provoserer det deg at folk synes det et trist at gode produkter til en OK pris forsvinner fra hyllene? Klart man bør ha god utlufting eller ånderettsvern ved bruk, det gjelder ved all bruk av helsefarlige produkter.

Du får det til å framstå som at maling er maling, noe jeg ikke et helt med på. Drygolin (og enda bedre Shipolin som henger bedre på glatte flater) er en ypperlig maling til sine ting, men ønsker du en maling son tåler mekanisk slitasje, bensin- og kjemikaliesøl og som er lyssekte i flere år er PU-malingen et godt alternativ.

Det skal nok ikke bli vanskelig å få tak i alternative tokomponente lakker/malinger hos proffleverandører også framover (i Stavangerområdet f.eks. Sandtec på Gandal), men prisen blir en helt annen. Vi snakker fort om en fire-fem ganger høyere pris og oppover for et lignende produkt som lakken til Biltema. Så derfor hamstret jeg, har verken råd til eller behov for å mangedoble kostnadene til prosjektene som ligger framover. Vil tro dette også gjelder flere som har satt pris på en god maling til sitt bruk.

Står 6-8 kom pr liter på boksen. Då er det berre å rekne. Bør etter mitt syn ha to lag.

Edit: Har lakka ein 15 fotar no i sommar. Den fekk tre lag på skrogsidene, for å ha litt å slite på. Er tenkt å brukast som "sjark", dvs fiske- og krabbebåt. Blir sjøsatt neste år med dåp og full pakke:-)

Redigert av sunnmøre (see edit history)
  • 2 uker senere...

Var på Star malingsfabrikk i Lier nå og kjøpte 2 komp lakken. Star skal være den produsenten som leverer 2 komp polyuerethane til Biltema.

Star har fjernet den fra hyllene og selger ut restlageret til profesjonelle brukere. I følge Star er det en miljøforskrift som tredde i kraft i juni i år som forbyr denne lakken. De holder på å ta frem noe 1 komp men sier det blir vanskelig å få den like slitesterk.

Med alt for mange prosjekter på gang (og stadig nye som dukker opp) er det greit å ha en del bokser i bakhånd , de holder seg svært lenge om man lagrer dem kjølig :wink: Jeg også tar med meg det jeg finner av fargene jeg bruker en del, ser ikke noe galt i det. Trenger du grønn og rød fjordgrynt? Da er det mer igjen hos Biltema Sandnes :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Det vil nok komme et OK alternativ etter hvert ja, men kan ikke stoppe opp prosjektfestivalen i påvente av nye kjemikalieresistente malinger :wink: Innendørs oljebasert maling forsvant jo også for noen år siden (for privatpersoner), skal innrømme at jeg kjøpte noen bokser med yndlingsfargene da også :giggle: Jobbet i jernvare-/malingsbutikk under studietiden og fikk en god pris. Blant annet fargene vogngrønn, gavlabåtgrønn (en lokal variant) og mellomgrå ble kjøpt inn og har blitt brukt til ymse prosjekter som krever gammeldags stil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...