Jump to content

Blir jeg lurt av tenningslåsen?


NovaMan

Recommended Posts

Hei

Noen som har erfaring med noe tilsvarende?

 

Jeg har satt inn en gammel VP diesel motor i båten min. Motor, instrumenter og kabelstamme (fra motor til instrumenter) satt tidligere i en båt med dobbel-installasjon, og alt fungerte fint i denne båten. Motoren starter og går fint i dag også, men ingen av instrumentene virker. Når jeg måler spenning på dashbordet så går det 14 v inn på tenningslåsen, men det kommer kun 10 v ut igjen på kontakten hvor instrumentene igjen er tilkoblet. Er dette normalt, eller kan dette være årsaken til at instrumenter som oljetrykk og turteller ikke virker. Kan tenningslåsen være defekt, eller kan det at jeg ikke bruker den andre delen av kabelsettet (hvor det andre instrumentpanelet skulle vært tilkoblet) spille meg et puss?

 

Jeg skal ut i helgen og måle meg litt frem, men noen ideer i forkant hadde kanskje hjulpet.

 

mvh.

Terje

Link to post
Share on other sites

Ta av ledning på punkt på tenningslås til instrumenter og se om du fremdeles får bare 10V.

Det høres ut som dårlig kontakt eller noe som trekker ned spenningen. Husk at man ved dårlig kontakt faktisk kan måle speninng/også riktig spenning, men når man belastning sttes på så virker det ikke.

Opplevde at det kan være dårlig kontakt i sikringer på min ex båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjette på at du måler med et digitalt instrument?

 

Disse har nemlig så høy inngangsmostand at de praktisk talt ikke belaster den målte kretsen. Resultatet er at du måler en "tom spenning", en som ikke er i stand til å gi noen som helst strøm. Hvis du forsøker å henge en liten lyspære inn på denne "10 volt spenningen" så regner jeg med at du måler nokså nøye null volt - som da vil være den "riktige" spenningen . . . . .

 

Det er fort gjort å lure seg selv på denne måten med disse moderne og lett tilgjengelige digitalinstrumentene.

 

Lykke til med feilsøkingen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...