mgjell Startet 7.September.2015 Link til dette innlegget Startet 7.September.2015 Noen som fikk seg en ubehagelig opplevelse Jærens rev https://www.facebook.com/rs137.kristian.g.jebsen/photos/pcb.800384850079216/800381526746215/?type=1&theater Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 7.September.2015 Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 Å hekkan.. var greit store bølger også.. Godt det gikk godt! Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 7.September.2015 Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 Har du en annen link? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.September.2015 Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 Fikk heldigvis hjelp da. Men hva slags problemer hadde de med båten da? Dieselfilter eller andre ting vi kan lære noe av ? Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 7.September.2015 Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 ser på facebooksiden til kristian g jebsen at det er tette filtre som er årsak til motorstans Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
mgjell Svart 8.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Har du en annen link? Nei, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Hva gjør helikopteret der? Forlot de båten fordi motoren stoppet? Eneste som hjelper er en lang sleper. Ser at man bør være forsiktig med å gå ut på havet i vind med motorbåt i mye vind hvis en ikke har kontroll på tankene. Jeg er litt skeptisk til redningsselskapet, men i denne typen situasjoner er de gull verdt. (filosofien min er at en ikke har noe på havet å gjøre hvis en ikke kan berge seg selv, men det er en helt annen diskusjon). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Helikopteret hentet opp båtføreren før de låret ned en redningsmann som festet slep til redningsskøyten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pacuare Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Helikopteret hentet opp båtføreren før de låret ned en redningsmann som festet slep til redningsskøyten. Takk for svar. Litt forundret, men ser at i de forholdene bør en ha noe erfaring før en klarer å feste slep på en trygg måte. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 En ting er att motoren er stoppet på grunn av att Diselfilter er gått tett. Men det som er verst er att båten befinner seg i altfor høy sjø dette er såpass høy sjø att båt og mannskap er i fare selv om motor fungerer. Skal ikke kritisere noen på grunn av att jeg har hatt båt såpass lenge att jeg hvet att det er lett og bli lurt og havne oppi atskillig større bølger enn en hadde tenkt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 (redigert) En ting er att motoren er stoppet på grunn av att Diselfilter er gått tett. Men det som er verst er att båten befinner seg i altfor høy sjø dette er såpass høy sjø att båt og mannskap er i fare selv om motor fungerer. Skal ikke kritisere noen på grunn av att jeg har hatt båt såpass lenge att jeg hvet att det er lett og bli lurt og havne oppi atskillig større bølger enn en hadde tenkt seg. Vel, uten at jeg kjenner til omstendighetene rundt akkurat denne saken, men det er ikke sikkert at båtfører forsettelig gikk ut i dårlig vær. Vi hadde en tilsvarende episode tidlig i august, uten at det ble redningsaksjon av det. Dro ut fra Egersund på vei nordover mot Stavanger (vår båt 44 fot). Værmeldingen tilsa 6-7 m/s, og medvind. Når vi passerer Vigrestad observerer jeg at både bølgehøyde og vindstyrke må være langt over hva vær- og bølgemelding tilsier. På det tidspunktet var det ikke ubehagelig å være om bord da vi hadde sjøen inn bakfra, men jeg resonnerte meg frem til at både bølger og vind ville være mer utfordrende å håndtere når vi ville nærme oss Jærens Rev. I dette tilfellet snur vi for å vende baugen tilbake til Egersund, og da startet ubehagelighetene. Bølgehøyde etterhvert tiltok til 4-5 meter og talløse bunnslag. Resten av familien var naturligvis livredd (les: hysterisk), jeg var mest bekymret om jeg skulle få stans på en eller begge maskiner. For vår del gikk dette bra, men moralen må være at selv om man handler i beste hensikt, så er det ikke alltid gitt at man havner i situasjoner man har planlagt. For øvrig var været lagt seg til dagen etterpå, og familien er (heldigvis) glad i å være på sjøen fremdeles. Redigert 8.September.2015 av Christian_V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.