Fjordnissen Startet 7.September.2015 Del på Facebook Startet 7.September.2015 Hei. Har lest igjennom mange tråder anng. Hydraulisk styring men ser ikke ut til å finne min problemstilling. Så jeg legger ut et nytt emne. Monterte her om dagen hydraulisk styring til påhengeren min av type Seastar Pro. Gjorde alt etter boka mht. Fylling å lufting til det kom ren olje uten noe luftbobler ut av luftenipplene. Etterpå har jeg en liten dødgang på rattet. Ca 0,5-1cm.. er dette normalt? Det er en liten lyd i rattpumpa hvis jeg dreier rattet i dødgangen som kan minne om den lyden man får med luft i systemet.... Prøvde å lufte systemet en gang til. Men fremdeles det samme. Har 4 omdreininger fra borde til borde, som er etter boka. Og har sjekket for lekkasjer i alle tilkoplinger. Tenkte den skulle få stå et par dager før jeg prøver å lufte igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Vil tro at dette er normalt. Husk at når du dreier på rattet må du opparbeide trykk i systemet før sylinderen reagerer. Det er nok dette som skjer i dødgangs-"perioden". Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Det kan ligge luft i Pro pumpen. Har vært med på dette på min. Sjekk først at det står olje i sylinderen, det skal være synlig olje når du skrur ut påfyllingsproppen. Vri rattet maks til en side. Vri så videre. Ja, dra til alt du kan til du overvinner overtrykksfunksjonen, da presser du olje gjennom stemplene i pumpen sannsynligvis sammen med små luftbolber. Deretter kan du lufte og så vri andre veien. Samme prosedyre. OG Nei, du ødelegger ikke pumpen, selv om dette virker brutalt. Pumpen er laget for en overtrykksfunksjon der man gjør denne øvelsen. Pro skal ikke ha noe slakk - vel og merke i hydraulikk delen. Så pumpen på rattet og sylinderen skal ikke ha glipp, men motoren og det mekaniske videre fra sylinderen kan ha slark. Vær sikker på at du finner hvor slarken oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 (redigert) Det kan ligge luft i Pro pumpen. Har vært med på dette på min. Sjekk først at det står olje i sylinderen, det skal være synlig olje når du skrur ut påfyllingsproppen. Vri rattet maks til en side. Vri så videre. Ja, dra til alt du kan til du overvinner overtrykksfunksjonen, da presser du olje gjennom stemplene i pumpen sannsynligvis sammen med små luftbolber. Deretter kan du lufte og så vri andre veien. Samme prosedyre. Takk for svar. Så det skal ikke være noe som helst slakk i rattpumpa på Pro nei.. Når jeg skrur ut lufteskruen på rattpumpa er det vel olje ca halveis opp på gjengene... Ja får vel prøve denne øvelsen i ettermiddag. Tok jo den testen med å bryte rattet "forbi" stopp for å sjekke etter lekkasjer da jeg var ferdig. Men prøvde ikke å lufte systemet etter det. Redigert 8.September.2015 av Fjordwing19HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Anbefaler å få tak i sånn hudraulikkoljeflaske med fleksibel tut med gjenger som passer til luftenippel på pumpa. Skru i tuten, knekk den så den peker nedover så du får skrudd på flaska, snu flaska opp ned. Drei så rattet fullt utslag hhv til styrbord/bb en del ganger. Luft bobler da sannsynligvis opp i flaska og olje etterfylles etter behov. Dette var i alle fall eneste måten jeg ble kvitt all luft i systemet på mine forrige to båter. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Men fremdeles kan det sitte luft i stemplene i pumpen. Så gjerne flaske og min bryte rattet forbi full stopp. Så lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 11.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2015 Nå har jeg gjort det slik du beskrev alfaalfa. Opp med flaske over påfylling med olje i, samme i lufteniplene. Det kom vel kansje noen microskopiske luftbobler. Men har fremdeles den samme slakken i rattet. Blir ikke klok. Det er akkurat som om det er litt luft igjen der. Det eneste jeg tydeligvis oppnådde var at nå står rattet opp ned når motoren står rett frem/midtskips..? men det kan jo ordnes? Må vel prøve samme øvelsen igjen senere idag, må mote meg opp igjen litt først? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Kan vel stikke innom å si at jeg prøvde på nytt igår ettermiddag å lufte systemet. Brøt rattet forbi stopp ene veien, til pumpa åpnet overtrykksventilen. Koplet lufteslanger og flasker og luftet. Hadde slangene pekende oppover med litt olje i. Gjorde samme prosedyren andre veien også. Endelig ble jeg kvitt resten av lufta og slakken i rattpumpa!? Takker for gode råd og hjelp her inne! ☺ Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 SÅ BRA! Jeg trodde veldig på at det var slik, og jeg holdt på med min i laaang tid før jeg fikk ut siste rest av luft. Trodde jeg skulle ødelegge rattpumpa med å brekke den over stopp så mange ganger... Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Har litt problemer med luft i seastar styringen på Yamaha 250. Har hatt påkobling med nippel, slange og flaske på beholderen, men hvordan velger jeg rett lufte nippel i forhold til side jeg svinger ? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 2.Juli.2020 Del på Facebook Svart 2.Juli.2020 Det står forklart i bruksanvisningen. Hvis ikke du har den kan du laste den ned under fanen dokumentarkiv her : https://www.telmo.no/komplett-seastar-styresett-med-6-meter Sitér dette innlegget Link to post
joie Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Monterte nettopp Baystar hydraulisk styring på min 18 fot Uttern 90 Hk Mercury, fant en link på Youtube som beskriver fylling og lufting av hydraulikksystemet, følger du denne går jobben problemfritt :-) https://www.youtube.com/watch?v=EBgATO_1vl0 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.