Jump to content

Seastar hydraulisk styring, dødgang/luft?

Fjordnissen

Recommended Posts

Hei. Har lest igjennom mange tråder anng. Hydraulisk styring men ser ikke ut til å finne min problemstilling. Så jeg legger ut et nytt emne.

Monterte her om dagen hydraulisk styring til påhengeren min av type Seastar Pro. Gjorde alt etter boka mht. Fylling å lufting til det kom ren olje uten noe luftbobler ut av luftenipplene.

Etterpå har jeg en liten dødgang på rattet. Ca 0,5-1cm.. er dette normalt? Det er en liten lyd i rattpumpa hvis jeg dreier rattet i dødgangen som kan minne om den lyden man får med luft i systemet....

Prøvde å lufte systemet en gang til. Men fremdeles det samme. Har 4 omdreininger fra borde til borde, som er etter boka. Og har sjekket for lekkasjer i alle tilkoplinger.

Tenkte den skulle få stå et par dager før jeg prøver å lufte igjen.

Det kan ligge luft i Pro pumpen. Har vært med på dette på min. Sjekk først at det står olje i sylinderen, det skal være synlig olje når du skrur ut påfyllingsproppen. Vri rattet maks til en side. Vri så videre. Ja, dra til alt du kan til du overvinner overtrykksfunksjonen, da presser du olje gjennom stemplene i pumpen sannsynligvis sammen med små luftbolber.

Deretter kan du lufte og så vri andre veien. Samme prosedyre. OG Nei, du ødelegger ikke pumpen, selv om dette virker brutalt. Pumpen er laget for en overtrykksfunksjon der man gjør denne øvelsen.

Pro skal ikke ha noe slakk - vel og merke i hydraulikk delen. Så pumpen på rattet og sylinderen skal ikke ha glipp, men motoren og det mekaniske videre fra sylinderen kan ha slark. Vær sikker på at du finner hvor slarken oppstår.

Det kan ligge luft i Pro pumpen. Har vært med på dette på min. Sjekk først at det står olje i sylinderen, det skal være synlig olje når du skrur ut påfyllingsproppen. Vri rattet maks til en side. Vri så videre. Ja, dra til alt du kan til du overvinner overtrykksfunksjonen, da presser du olje gjennom stemplene i pumpen sannsynligvis sammen med små luftbolber.

Deretter kan du lufte og så vri andre veien. Samme prosedyre.

Takk for svar. Så det skal ikke være noe som helst slakk i rattpumpa på Pro nei..

Når jeg skrur ut lufteskruen på rattpumpa er det vel olje ca halveis opp på gjengene...

Ja får vel prøve denne øvelsen i ettermiddag. Tok jo den testen med å bryte rattet "forbi" stopp for å sjekke etter lekkasjer da jeg var ferdig. Men prøvde ikke å lufte systemet etter det.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)

Anbefaler å få tak i sånn hudraulikkoljeflaske med fleksibel tut med gjenger som passer til luftenippel på pumpa. Skru i tuten, knekk den så den peker nedover så du får skrudd på flaska, snu flaska opp ned. Drei så rattet fullt utslag hhv til styrbord/bb en del ganger. Luft bobler da sannsynligvis opp i flaska og olje etterfylles etter behov. Dette var i alle fall eneste måten jeg ble kvitt all luft i systemet på mine forrige to båter.

Nå har jeg gjort det slik du beskrev alfaalfa. Opp med flaske over påfylling med olje i, samme i lufteniplene. Det kom vel kansje noen microskopiske luftbobler. Men har fremdeles den samme slakken i rattet. Blir ikke klok. Det er akkurat som om det er litt luft igjen der.

Det eneste jeg tydeligvis oppnådde var at nå står rattet opp ned når motoren står rett frem/midtskips..? men det kan jo ordnes?

Må vel prøve samme øvelsen igjen senere idag, må mote meg opp igjen litt først?

Kan vel stikke innom å si at jeg prøvde på nytt igår ettermiddag å lufte systemet. Brøt rattet forbi stopp ene veien, til pumpa åpnet overtrykksventilen. Koplet lufteslanger og flasker og luftet. Hadde slangene pekende oppover med litt olje i. Gjorde samme prosedyren andre veien også.

Endelig ble jeg kvitt resten av lufta og slakken i rattpumpa!?

Takker for gode råd og hjelp her inne! ☺

• 4 år senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...