Jump to content

Dårlig ytelse yamaha F115

eis865

Recommended Posts

Har en Yamaha F115 2006mod på en Yamarin 59dc. Får den ikke opp i mer en 28knop!. Båten er strøken under vannlinje, ingen vann i kjølen, motoren er lettstartet, fusker ikke, ny org.bensinfilter, nye plugger, ny reg.reim, org stål propell 13x19 K. Får den ikke opp i mer en 4800rpm av en eller annen grunn.....Har forstått at den skal fint gå opp i 33-34knop og 5600rpm. Hva kan årsaken være?

Redigert av eis865 (see edit history)

Logikken er at hvis det ikke blir noen forskjell med en ekstern tank og slange, så har man ihvertfall utelukket båtens drivstoffsystem som feilkilde (tank,vannutskiller,slanger,utlufting)

Javel men det gir fortsatt ingen mening... Om en bensinmotor får for lite bensin så vil det ikkje arte seg slik at den går like pent bare mindre futt. Ikkje i nærheten engang.  Blander sammen med dieselmotor du nå. 

sjølvsagt vil den det  :rolleyes:  Hva er det for tøvete svar. Det blir som å sei lyspæra lyser fint til du skrur av strømmen. Eg er sjokkert over kunnskapsnivået .

Eg kan repetere en gang til for de tungnemme før eg ønsker lykke til med feilsøkingen. Det blir fort trassig når rådgiverne ikkje veit kordan en bensinmotor fungerer.  - for lite bensin til en bensinmotor vil ikkje arte seg slik at alt er som normalt bare dårligere effekt enn normalt. Om noen virkelig skulle være i tvil så vil en anbefale å prøve det ut. Klem sammen slangen til påhengeren sånn nesten tett og ta en tur utpå å sjekk ganglaget som etterhvert vil oppstå og rapporter tilbake.  

Årsaken kan være så mangt. Første svar må bli et spørsmål. Når skjedde dette?  Var den plutselig slik en morgen. Hvis du seriøst søker en løsning på internett fremfor på verksted må du hoste opp en god del meir info om hvem hva hvor når og ikkje bare den går tregt..

Redigert av Knurrbart (see edit history)
  • 10 måneder senere...

sjølvsagt vil den det  :rolleyes:  Hva er det for tøvete svar. Det blir som å sei lyspæra lyser fint til du skrur av strømmen. Eg er sjokkert over kunnskapsnivået .

Eg kan repetere en gang til for de tungnemme før eg ønsker lykke til med feilsøkingen. Det blir fort trassig når rådgiverne ikkje veit kordan en bensinmotor fungerer.  - for lite bensin til en bensinmotor vil ikkje arte seg slik at alt er som normalt bare dårligere effekt enn normalt. Om noen virkelig skulle være i tvil så vil en anbefale å prøve det ut. Klem sammen slangen til påhengeren sånn nesten tett og ta en tur utpå å sjekk ganglaget som etterhvert vil oppstå og rapporter tilbake.  

Årsaken kan være så mangt. Første svar må bli et spørsmål. Når skjedde dette?  Var den plutselig slik en morgen. Hvis du seriøst søker en løsning på internett fremfor på verksted må du hoste opp en god del meir info om hvem hva hvor når og ikkje bare den går tregt..

syns du skal roe deg litt med slik tøv. Om noen er kunnskapsløs her så er det deg. Dette er ett ganske vanlig fenomen. Blir det samme som når man glemmer å åpne luftingen på tanken, motoren klarer helt fint å gå på tomgang men klarer ikke å bygge turtall eller kveles pga den ikke klarer å dra frem nok bensin. Å prøve med en ekstern tank kan utelukke mye å er veldig enkelt å prøve, Jeg ville begynt der.

Å en lyspære vil fortsatt lyse om det er spenningsfall...

www.scooterforum.no

har samme motor på en 5940 / 59C, skroget er nok ikke helt ulikt.  Topper på 35 knop / 6000 omdr med 19" alu.   Tviler sterkt for at jeg klarer å miste så mange omdreininger / knop bare med feil bruk av trim.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

alu ja. Min båt er kjøpt fra sørlandet , og alu propellen er den som fulgte med når alt var nytt.  Kjøpt i 04, overligger fra året før etter det jeg fikk opplyst.  Mistenker at f.o.m rundt 2004/2005 så ble F115 levert med den svarte stålpropellen ja.   Jeg får uansett den farta og turtallet som oppgis i kjørefakta så har sagt meg fornøyd med det.  

(Har prøvd etpar andre propeller uten å se de helt store endringene, deriblant en 19" turo Quest)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 år senere...
eis865 skrev On 9.9.2015 at 23.17:

Har en Yamaha F115 2006mod på en Yamarin 59dc. Får den ikke opp i mer en 28knop!. Båten er strøken under vannlinje, ingen vann i kjølen, motoren er lettstartet, fusker ikke, ny org.bensinfilter, nye plugger, ny reg.reim, org stål propell 13x19 K. Får den ikke opp i mer en 4800rpm av en eller annen grunn.....Har forstått at den skal fint gå opp i 33-34knop og 5600rpm. Hva kan årsaken være?

Hei!

Fant du noen løsning på problemet ditt? Det er jo en stund siden du hadde dette innlegget, men prøver å skrive for å se om du fant feilen.

Har samme problem på min Yamaha F 115 på en 19 fot Fjordwing. Jeg har riktignok en litt annen propell ( Ballistic), men med samme stigning og motoren er montert ganske høyt på akterspeilet. Den klarer allikevel bare ca. 4600 omdr. og 26 knop. Motoren går helt jevnt og fint og raskt opp i plan. Har byttet bensinslanger og filtre.

hawthorne skrev 5 minutter siden:

Noe som er greit å sjekke for sikkerhets skyld, som ikke har med motor å gjøre, er at båten ikke har 100-vis av liter vann under dørken.

Etter det jeg kan se tror jeg ikke den har tatt inn noe vann. den er helt tørr i bunn bak tanken som ligger i mitten. Foran kommer jeg ikke under dørken, men vil ikke vannet renne bakover hvis det var noe? Den er heller ikke framtung og går lett i plan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...