eis865 Startet 9.September.2015 Link til dette innlegget Startet 9.September.2015 (redigert) Har en Yamaha F115 2006mod på en Yamarin 59dc. Får den ikke opp i mer en 28knop!. Båten er strøken under vannlinje, ingen vann i kjølen, motoren er lettstartet, fusker ikke, ny org.bensinfilter, nye plugger, ny reg.reim, org stål propell 13x19 K. Får den ikke opp i mer en 4800rpm av en eller annen grunn.....Har forstått at den skal fint gå opp i 33-34knop og 5600rpm. Hva kan årsaken være? Redigert 9.September.2015 av eis865 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mcgyver Svart 9.September.2015 Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 Hadde min 2007mod Dc59 med Yamaha F115 i 38,1 gps knop tidligere i kveld. Har da 5500rpm og 39 knop på multidisplayet. Har uoriginal stålpropell 13-1/4*19 på. Meste jeg har hatt er 38,6 på gps, så du skal ha litt å gå på her ja.. Har dessverre ikke noen aning om feilen, er vel andre motorkyndige som kan komme med tips her tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 9.September.2015 Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 Og tomgangen ligger pent rundt 7-800 rpm ? Hvis du har digitale instrumenter ser du kanskje et motorsymbol som blinker ? Jeg ville testet med en løs tank og slange koblet direkte på motoren... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Jeg ville testet med en løs tank og slange koblet direkte på motoren... Kan du være så snill og forklare logikken bak dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Logikken er at hvis det ikke blir noen forskjell med en ekstern tank og slange, så har man ihvertfall utelukket båtens drivstoffsystem som feilkilde (tank,vannutskiller,slanger,utlufting) Sitér dette innlegget Link to post
eis865 Svart 10.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Hei, Takk for innspill. Ja, motoren går pent på tomgang, ingen motorblink fra instrumentpanel. Skal se om jeg får tak i en ekstern tank og kople direkte på motor.............. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Logikken er at hvis det ikke blir noen forskjell med en ekstern tank og slange, så har man ihvertfall utelukket båtens drivstoffsystem som feilkilde (tank,vannutskiller,slanger,utlufting) Javel men det gir fortsatt ingen mening... Om en bensinmotor får for lite bensin så vil det ikkje arte seg slik at den går like pent bare mindre futt. Ikkje i nærheten engang. Blander sammen med dieselmotor du nå. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Kasper har nok rett her,motoren vil gå normalt frem til bensintilførselen blir for liten.Ta en sjekk om du kan etterjustere endestykket på gassviren,om det er noe å gå på der.Justeres ut,men du bør ha ca 4/5mm av gjengene i endestykket for å sikre nok inngrep. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 (redigert) sjølvsagt vil den det Hva er det for tøvete svar. Det blir som å sei lyspæra lyser fint til du skrur av strømmen. Eg er sjokkert over kunnskapsnivået . Eg kan repetere en gang til for de tungnemme før eg ønsker lykke til med feilsøkingen. Det blir fort trassig når rådgiverne ikkje veit kordan en bensinmotor fungerer. - for lite bensin til en bensinmotor vil ikkje arte seg slik at alt er som normalt bare dårligere effekt enn normalt. Om noen virkelig skulle være i tvil så vil en anbefale å prøve det ut. Klem sammen slangen til påhengeren sånn nesten tett og ta en tur utpå å sjekk ganglaget som etterhvert vil oppstå og rapporter tilbake. Årsaken kan være så mangt. Første svar må bli et spørsmål. Når skjedde dette? Var den plutselig slik en morgen. Hvis du seriøst søker en løsning på internett fremfor på verksted må du hoste opp en god del meir info om hvem hva hvor når og ikkje bare den går tregt.. Redigert 10.September.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EMR Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Hadde samme motor på vår forrige båt, og nøyaktig samme symptomer - bortsett fra at motorlampen blinket periodevis. det viste seg å være en gåen termostat. Den ble byttet, og motoren fungerte supert etterpå. Selv trodde jeg ikke en ødelagt termostat skulle redusere maks turtall, men... Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Min 59 dc gikk også i 37+ knop så det skal vel ikke være vanskelig for et verksted å finne ut av dette??? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Jeg har mistet 6 knop på toppfarten på en 2006 modell F100 siden i fjor. Sviver som ei klokke, og jeg hadde båten på land for å sjekke groing og tømme for vann i dobbeltbunn idag uten at det hjalp noe. Kjører sjelden på toppfart så aner ikke når det eventuelt skjedde.. Har 5500 på topp som kanskje er normalt? Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 sjølvsagt vil den det Hva er det for tøvete svar. Det blir som å sei lyspæra lyser fint til du skrur av strømmen. Eg er sjokkert over kunnskapsnivået . Eg kan repetere en gang til for de tungnemme før eg ønsker lykke til med feilsøkingen. Det blir fort trassig når rådgiverne ikkje veit kordan en bensinmotor fungerer. - for lite bensin til en bensinmotor vil ikkje arte seg slik at alt er som normalt bare dårligere effekt enn normalt. Om noen virkelig skulle være i tvil så vil en anbefale å prøve det ut. Klem sammen slangen til påhengeren sånn nesten tett og ta en tur utpå å sjekk ganglaget som etterhvert vil oppstå og rapporter tilbake. Årsaken kan være så mangt. Første svar må bli et spørsmål. Når skjedde dette? Var den plutselig slik en morgen. Hvis du seriøst søker en løsning på internett fremfor på verksted må du hoste opp en god del meir info om hvem hva hvor når og ikkje bare den går tregt.. syns du skal roe deg litt med slik tøv. Om noen er kunnskapsløs her så er det deg. Dette er ett ganske vanlig fenomen. Blir det samme som når man glemmer å åpne luftingen på tanken, motoren klarer helt fint å gå på tomgang men klarer ikke å bygge turtall eller kveles pga den ikke klarer å dra frem nok bensin. Å prøve med en ekstern tank kan utelukke mye å er veldig enkelt å prøve, Jeg ville begynt der. Å en lyspære vil fortsatt lyse om det er spenningsfall... Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Kallethekid Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Har den tidligere gått bedre? Kan motoren være montert for lavt, eventuelt trimmer du langt nok ut? Hvis du trimmer motoren helt inn vil jeg tro toppfarten og turtall kan reduseres omtrent slik du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 har samme motor på en 5940 / 59C, skroget er nok ikke helt ulikt. Topper på 35 knop / 6000 omdr med 19" alu. Tviler sterkt for at jeg klarer å miste så mange omdreininger / knop bare med feil bruk av trim. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Kjører du alu Ivar? Yamahasenteret i Bodø har kjørt sort stål som standard fra og med 115. Dette pga reklamasjon på lekkasje gearhus pga for mye bevegelse/ vibrasjon ved akselerasjon. Ble meg fortalt, men vet ikke om det egentlig stemmer:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 alu ja. Min båt er kjøpt fra sørlandet , og alu propellen er den som fulgte med når alt var nytt. Kjøpt i 04, overligger fra året før etter det jeg fikk opplyst. Mistenker at f.o.m rundt 2004/2005 så ble F115 levert med den svarte stålpropellen ja. Jeg får uansett den farta og turtallet som oppgis i kjørefakta så har sagt meg fornøyd med det. (Har prøvd etpar andre propeller uten å se de helt store endringene, deriblant en 19" turo Quest) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geirum Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 eis865 skrev On 9.9.2015 at 23.17: Har en Yamaha F115 2006mod på en Yamarin 59dc. Får den ikke opp i mer en 28knop!. Båten er strøken under vannlinje, ingen vann i kjølen, motoren er lettstartet, fusker ikke, ny org.bensinfilter, nye plugger, ny reg.reim, org stål propell 13x19 K. Får den ikke opp i mer en 4800rpm av en eller annen grunn.....Har forstått at den skal fint gå opp i 33-34knop og 5600rpm. Hva kan årsaken være? Hei! Fant du noen løsning på problemet ditt? Det er jo en stund siden du hadde dette innlegget, men prøver å skrive for å se om du fant feilen. Har samme problem på min Yamaha F 115 på en 19 fot Fjordwing. Jeg har riktignok en litt annen propell ( Ballistic), men med samme stigning og motoren er montert ganske høyt på akterspeilet. Den klarer allikevel bare ca. 4600 omdr. og 26 knop. Motoren går helt jevnt og fint og raskt opp i plan. Har byttet bensinslanger og filtre. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Noe som er greit å sjekke for sikkerhets skyld, som ikke har med motor å gjøre, er at båten ikke har 100-vis av liter vann under dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Geirum Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 hawthorne skrev 5 minutter siden: Noe som er greit å sjekke for sikkerhets skyld, som ikke har med motor å gjøre, er at båten ikke har 100-vis av liter vann under dørken. Etter det jeg kan se tror jeg ikke den har tatt inn noe vann. den er helt tørr i bunn bak tanken som ligger i mitten. Foran kommer jeg ikke under dørken, men vil ikke vannet renne bakover hvis det var noe? Den er heller ikke framtung og går lett i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.