Jump to content

Johnson 30HK 2-takter "Rister"

Allaex

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Johnson 30hk 2takter som blir mye brukt. Står inne om vinteren og bytter gir olje osv hvert år. 

En dag i forrige uke når jeg skulle ut å hente teinene merket jeg den ristet veldig, spesielt i revers. Den går fint fremover, men noe "annerledes" nyd enn ellers spesielt når jeg kjører sakte. Var ute med båten dagen før dette startet, og har vært bråkete å rister mer enn normalt etter denne dagen. 

Byttet tennplugger ifjor og gir olje før denne sesongen. Propell er samme som jeg "alltid" har brukt og det er selve motoren som rister og ikke stammen. 

Noen idè om hva dette kan være? 

Takker for alle svar på forhånd. 

OK . men du sier ikke noe om hva det faktisk er. Siden det er plugger til en tennplugghette på bildet, så gjetter jeg på at det er en slags snake-oil for å forbedre tenningen du har røket på ? De gamle tennspolene til Evinrude er EVIG bra nok til å antenne bensin&olje&luft i de motorene. Skift tilbake til det gamle, send "power-packen" tilbake, og forsøk å få pengene igjen. :smiley:

Øh ok javel, jeg er relativt grønn på motorer. Den styrer visst tenningen, har jeg blitt fortalt. Alt jeg vet er at motoren ristet voldsomt og fungerte utrolig dårlig. Jeg leverte den inn, ventet noen timer og fikk den velfungerende tilbake, med beskjed om at "vi byttet powerpacken. for den var defekt". :yesnod:

Høres ut som den går på bare 1 sylinder (er vel 2 på disse motorene ) ? Og såvidt jeg vet separate tennspoler. Sjekk om du har gnist på begge pluggene - og ta den derfra.

Stemmer, ikke så lett å få tak i "original" pluggene til denne og byttet i fjor så håper jeg slipper bestille nye.

Kommer tilbake til tråden og sier hvordan det går. :)

"Power pack" mente jeg, ikke "powerbox". Skriveleif!

http://www.ravnsgarage.no/johnson-evinrude-power-pack-cd2-5(Dette er til 40 hk-utgaven).

Dette er en CDI boks. Er det ikke slik at den styrer tenningen. Disse fås i High performance utgave. Gir vel da antagelig en smule fortenning, tenker jeg.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...