Allaex Startet 10.September.2015 Link til dette innlegget Startet 10.September.2015 Hei, Jeg har en Johnson 30hk 2takter som blir mye brukt. Står inne om vinteren og bytter gir olje osv hvert år. En dag i forrige uke når jeg skulle ut å hente teinene merket jeg den ristet veldig, spesielt i revers. Den går fint fremover, men noe "annerledes" nyd enn ellers spesielt når jeg kjører sakte. Var ute med båten dagen før dette startet, og har vært bråkete å rister mer enn normalt etter denne dagen. Byttet tennplugger ifjor og gir olje før denne sesongen. Propell er samme som jeg "alltid" har brukt og det er selve motoren som rister og ikke stammen. Noen idè om hva dette kan være? Takker for alle svar på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Jeg hadde samme problem i sommer på en Johnson 40 hk. Problemet var defekt powerbox slik at bare den ene sylinderen gikk når jeg dro på gassen. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 (redigert) Hva er "powerbox" ? "Power pack" mente jeg, ikke "powerbox". Skriveleif! http://www.ravnsgarage.no/johnson-evinrude-power-pack-cd2-5(Dette er til 40 hk-utgaven). Redigert 11.September.2015 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 OK . men du sier ikke noe om hva det faktisk er. Siden det er plugger til en tennplugghette på bildet, så gjetter jeg på at det er en slags snake-oil for å forbedre tenningen du har røket på ? De gamle tennspolene til Evinrude er EVIG bra nok til å antenne bensin&olje&luft i de motorene. Skift tilbake til det gamle, send "power-packen" tilbake, og forsøk å få pengene igjen. Øh ok javel, jeg er relativt grønn på motorer. Den styrer visst tenningen, har jeg blitt fortalt. Alt jeg vet er at motoren ristet voldsomt og fungerte utrolig dårlig. Jeg leverte den inn, ventet noen timer og fikk den velfungerende tilbake, med beskjed om at "vi byttet powerpacken. for den var defekt". Sitér dette innlegget Link to post
Allaex Svart 11.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 Høres ut som den går på bare 1 sylinder (er vel 2 på disse motorene ) ? Og såvidt jeg vet separate tennspoler. Sjekk om du har gnist på begge pluggene - og ta den derfra. Stemmer, ikke så lett å få tak i "original" pluggene til denne og byttet i fjor så håper jeg slipper bestille nye. Kommer tilbake til tråden og sier hvordan det går. :) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 "Power pack" mente jeg, ikke "powerbox". Skriveleif! http://www.ravnsgarage.no/johnson-evinrude-power-pack-cd2-5(Dette er til 40 hk-utgaven). Dette er en CDI boks. Er det ikke slik at den styrer tenningen. Disse fås i High performance utgave. Gir vel da antagelig en smule fortenning, tenker jeg. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
RolfA Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Opplevde det samme med min -93 20 Evinrude. Fant ut at ristingen forsvant da jeg justerte på blandeskruen på forgasseren. Prøv det, men bare 1/8 tørn av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Allaex Svart 16.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Motoren er nå ordnet, fikk nye tennplugger som løste problemet. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.