Jump to content

Hva mener de forskjellige partiene om båtplasser i oslo


anonym123456

Recommended Posts

Hei. Tenkte jeg skulle dele infoen som har kommet fra fb1860 de siste dagene så alle kjenner til det.

 

Til alle som stemmer i Oslo og vil sikre fremtiden for båtopplag og båtplasser i byen.

 

VALGANBEFALING basert på båtpolitisk valgmøte 2.september på Sjølyst.

 

Frp, MDG, Rødt, SV:

Alle er for sikring/vern av Oslos gjenværende strandsone inkl. dagens havner og opplag.

"Ingen utbygging mellom E-18 og sjøen!" (Carl I. Hagen)

 

Ap og Høyre:

Mer uklare, tydelig under press fra boligutbyggere.

 

Venstre:

Ikke til stede, er for utbygging i strandsonen ifølge partiprogrammet.

 

KrF og Sp:

Svarte ikke på møteinnbydelsen.

 

Stemmeanbefaling:

Stem taktisk. Stem Frp, MDG eller den røde flanke.

Både H og Ap blir avhengige av flankene.

Stem ikke Venstre, KrF eller Sp!

 

Godt valg!

Hilsen Sjølyst/Karenslyst Båtopplagforening og KNBF distrikt øst.

 

Se lyd/video/referat fra det båtpolitiske møtet på Sjølyst: http://knbf.no/nyheter/item/oslo-politikere-vil-verne-batplasser

 

 

 

Høyre svarte senere i en e-post:

Etter vårt møte med de politiske partiene i Oslo har vi mottatt følgende klarering:

 

 

Høyre støtter båtlivet i Oslo!

 

I går gikk det ut en SMS som ikke var tydelig på hva Høyre vil for båtfolket i Oslo. La det ikke være noe tvil før du går til stemmelokalet søndag eller mandag. Høyre støtter båtlivet i Oslo! Derfor bør du også stemme Høyre.

 

Høyre vil gjøre det lettere å bruke fjorden gjennom at flere båtplasser etableres og at det blir bedre tilgang på opplagsplasser. Målet er å redusere ventetiden for å få båtplass. Høyre vil også etablere en gjestehavn på Akershusstranda.

 

For Høyre er det viktig å ta vare på byens parker, grøntområder og fjorden. Fjorden og strandkanten er viktig å gjøre tilgjengelig for allmennheten skal vi ha et aktivt sjø- og båtliv. Høyre vil at sjøen skal kunne brukes og vil legge til rette for det. Strandkanten skal ikke privatiseres.

 

Oslo Høyre vil i tillegg styrke satsningen på sjøidretter.

Link to post
Share on other sites

På det båtpolitiske møtet som nevnes over lovte alle partiene gull og grønne skoger og var naturlig nok veldig positive til båtfolket.  Men ingen av dem har dekning for det de lovte i sine respektive partiprogrammer.  Derimot har flere av dem programfestet at de skal selge kommunale tomter og legge til rette for at boligutbyggere skal bruke dem.  I tillegg ønsker de å innskrenke høringsinnstansen slik at for eksempel båtforeninger ikke får mulighet til å klage på at opplagsplasser blir til boligfelt.

 

At disse partiene nå sender ut sms via båtforeningene sine lister og bruker sosiale medier til å påstå at de er garantister for båtfolket er usannsynlig frekt, selv for en politiker.  

 

Jeg har et vagt minne om at vi skal avstå for politikk på dette forumet, så jeg nevner ikke partinavn i denne tråden, men skal jeg velge mellom at Oslo selger kommunale tomter som i dag brukes til båtopplag for å finansiere velferden, så foretrekker jeg å betale en tusenlapp eller to i eiendomsskatt. 

 

Jeg håper ingen baserer sitt valg på mandag på løgnene vi har fått servert om "båtpolitikk" de siste ukene.  makan!

 

god valg!

Link to post
Share on other sites

Vi er vant med litt valgflesk, men nå synes jeg graden av redelighet er for lav.

 

Men det som iriterer meg mest er at flere av båtforeningene går på limpinnen og bruker sine kontaktlister og hjemmesider til å støtte partier som åpenbart ikke hjelper båtfolket. Båtforeningene bør absolutt påvirke politikerne, men ikke påvirke egne medlemmer til å stemme på partier som ikke kommer til å støtte oss når valglokalene stenger.

Link to post
Share on other sites

 

..........., men skal jeg velge mellom at Oslo selger kommunale tomter som i dag brukes til båtopplag for å finansiere velferden, så foretrekker jeg å betale en tusenlapp eller to i eiendomsskatt. 

 

 

Men at alle i Oslo skal betale denne tusenlappen i eiendomsskatt for at noen realtivt få nye båtplasser/båtopplagsplasser skal etableres blir vel å ta litt mye Møllers tran for litt for mange vel? Ikke alle som har båt eller ønsker å ha båt vet du.

 

Men nå slettes vel tråden ganske raskt av moderator vil jeg tro!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Salg av offentlig eiendom langs sjøsiden er og blir privatisering.

 

Den dagen boligmarkedet er så elendig at det lønner seg å bruke privat eiendom langs sjøen til opplagsplasser vil aldri komme, i ihvertfall ikke i pressområder/Indre Oslofjord. 

 

Om jeg var avhengig av båtplass og opplag i indre Oslofjord hadde jeg nok vurdert å stemme taktisk på et parti som ikke var ivrige på å selge ut offentlig eiendom langs sjøen.

-------

Men helt ærlig, jeg tror ikke det finnes veldig mange velgere som stemmer basert på opplagsplass til båten :-D. Det er en filleting i forhold til det større bildet.

 

Ser ikke for meg at noen skulle stemme Rødt fremfor Høyre pga opplagsplass.

--------

 

Og i forhold til hva han Carl har sagt, hvor mye er det verdt? Ingenting. Programmet deres sier at de vil selge ut mest mulig av offentlig eiendom. 

 

KOMMUNALE EIENDOMMER: Kommunens behov for eiendommer og arealer vil være skiftende. Kommunen bør derfor i størst mulig grad leie, fremfor å eie, de lokalene og arealene man trenger til egen virksomhet. Oslo kommune er i dag byens største eiendomsbesitter. 

 

Tror nok FRP trygt kan flyttes vekk fra valganbefalinger, med mindre man faktisk tror man kan stole på en snart pensjonert person i partiet som har uttalt en setning som passer godt. 

Link to post
Share on other sites

Men at alle i Oslo skal betale denne tusenlappen i eiendomsskatt for at noen realtivt få nye båtplasser/båtopplagsplasser skal etableres blir vel å ta litt mye Møllers tran for litt for mange vel? Ikke alle som har båt eller ønsker å ha båt vet du.

 

 

De selger kommunale tomter for å få budsjettet til å gå opp, ikke for å etablere båtplasser.  Jeg vil at Oslo skal beholde de tomtene som brukes til båtopplag og båtplasser, og ikke la private overta dem. Da må de finne pengene et annet sted.  Men eiendomskatten føler jeg blir litt for langt unna båt-temaet, så jeg gir meg der.

 

Det jeg henger meg opp i det som sies om båtpolitikk om dagen er at nå to dager før valget kommer det en menge lovnader fra partiene om at de er veldig opptatt av at båtfolket er viktige, og så ser vi i partiprogrammet at det ikke stemmer.  Samtidig ser vi at båtforeninger, magasiner og andre som interesserer seg for båt biter på propagandaen og lager valg-tips basert på dette.  Det synes jeg er for dårlig av foreningene.

 

Men som det ble sagt litt lengre opp i tråden så er dette en lite viktig del av politikken, og jeg håper folk ser på de viktige tingene og ikke på dette.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mange ønsker og gode tanker. Men når en tenker litt over interesse/velger gruppene som vil komme i spill. Om jeg feks bodde i nærheten av sjøen i Oslo, da sammen med x-antall tusen andre i nærområdet og et område med sjølinje ble "ledig", endog et offentlig område. Hvor enkelt vil det da ikke være å samle krefter for at allmennheten skal ha tilgang i stedet for at "rikfolk" skal ha plassen til opplag for private båter? 

 

Helt ærlig, når dette blir alvor tror jeg ikke båtfolket vil vinne frem. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...