Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Her er først et par bilder av motoren før overhalingen. Hovedproblemene var dårlig kompresjon, spesielt på den sylinderen som var nærmest eksosutløpet, og eksosmanifolden var gjennområtten. Dessuten var det lekkasje fra et par frostplugger og fra ferskvannspumpa. Luftfilteret var noe skrap. Reima hylte ved hver oppstart på grunn av for litern reimvinkel på enden av veivakselen.

 

IMG_1734.JPG.58b7318db514d4f83dbafe57791b964d.JPG

IMG_1795.JPG.04f89243b2a6b614c48bbe8a3543120b.JPG

 

 

Og her noen bilder av nyoverhalt. Tilhørende tekst under hvert bilde.

 

IMG_9277.JPG.47475bc9aa5497d534007aa02d1039fc.JPG

Veivakselen har fått en ekstra reimskive til dynamoen. Reimskiva har fått feste ved hjelp av en liten ektradubb som ble maskinert av #Komodo. Sjøvannspumpa har blitt montert med strammeanordning for hovedreima. Den leverer via et Y-filter til kjølespiralen i bunnpanna. Y-filteret har jeg montert etter smertlig erfaring en gang da det dro biter fra impelleren inn rørsystemet.

 

 

 

IMG_9269.JPG.1c49064ae4488650289906582bd04b14.JPG

 

På denne siden av motoren kan en tydlig følge kjølevannskretsene.

 

Sjøvannet kommer fra siden av bunnpanna og inn nederst til høyre på platekjøleren. Det går deretter fra øvre høyre stuss på kjøleren til eksosbendet med en avgrening (nedover ved siden av oljefilteret) under veis til kontrollstrålen på utsden av båtskroget.

 

Ferskvannet sirkulerer fra ekspansjonskaret, gjennom gearet, gjennom eksosmanifolden, gjennom platekjøleren og til inntaket på ferskvannspumpa. Deretter går det gjennom blokka og tilbake på ekspansjonstanken. Som tideligere nevnt er platekjøleren bare en liten ekstrakjøling for "moro skyld". Jeg vet ikke om den egentlig er nødvendig. Når båten er på vannet skjer hovedkjølingen via en krets gjennom en sløyfe av kobberrør på undersiden av båtskroget. Det er den kretsen som er koblet dirkte på radiatoren når motoren står i en bil.

 

Motoren er sånn sett stort sett klar til montering i båten. Men først måtte den prøvestartes.

Fortsettelse følger . . .

 

 

NilsPils

NilsPils

Her er først et par bilder av motoren før overhalingen. Hovedproblemene var dårlig kompresjon, spesielt på den sylinderen som var nærmest eksosutløpet, og eksosmanifolden var gjennområtten. Dessuten var det lekkasje fra et par frostplugger og fra ferskvannspumpa. Luftfilteret var noe skrap. Reima hylte ved hver oppstart på grunn av for litern reimvinkel på enden av veivakselen.

 

IMG_1734.JPG.58b7318db514d4f83dbafe57791b964d.JPG

IMG_1795.JPG.04f89243b2a6b614c48bbe8a3543120b.JPG

 

 

Og her noen bilder av nyoverhalt. Tilhørende tekst under hvert bilde.

 

IMG_9277.JPG.47475bc9aa5497d534007aa02d1039fc.JPG

Veivakselen har fått en ekstra reimskive til dynamoen. Reimskiva har fått feste ved hjelp av en liten ektradubb som ble maskinert av Komodo. Sjøvannspumpa har blitt montert med strammeanordning for hovedreima. Den leverer via et Y-filter til kjølespiralen i bunnpanna. Y-filteret har jeg montert etter smertlig erfaring en gang da det dro biter fra impelleren inn rørsystemet.

 

 

 

IMG_9269.JPG.1c49064ae4488650289906582bd04b14.JPG

 

På denne siden av motoren kan en tydlig følge kjølevannskretsene.

 

Sjøvannet kommer fra siden av bunnpanna og inn nederst til høyre på platekjøleren. Det går deretter fra øvre høyre stuss på kjøleren til eksosbendet med en avgrening (nedover ved siden av oljefilteret) under veis til kontrollstrålen på utsden av båtskroget.

 

Ferskvannet sirkulerer fra ekspansjonskaret, gjennom gearet, gjennom eksosmanifolden, gjennom platekjøleren og til inntaket på ferskvannspumpa. Deretter går det gjennom blokka og tilbake på ekspansjonstanken. Som tideligere nevnt er platekjøleren bare en liten ekstrakjøling for "moro skyld". Jeg vet ikke om den egentlig er nødvendig. Når båten er på vannet skjer hovedkjølingen via en krets gjennom en sløyfe av kobberrør på undersiden av båtskroget. Det er den kretsen som er koblet dirkte på radiatoren når motoren står i en bil.

 

Motoren er sånn sett stort sett klar til montering i båten. Men først måtte den prøvestartes.

Fortsettelse følger . . .

 

 

NilsPils

NilsPils

Her er først et par bilder av motoren før overhalingen. Hovedproblemene var dårlig kompresjon, spesielt på de sylinderen som var nærmest eksosutløpet, og eksosmanifolden var gjennområtten. Dessuten var det lekkasje fra et par frostplugger og fra ferskvannspumpa. Luftfilteret var noe skrap. Reima hylte ved hver oppstart på grunn av for litern reimvinkel på enden av veivakselen.

 

IMG_1734.JPG.58b7318db514d4f83dbafe57791b964d.JPG

IMG_1795.JPG.04f89243b2a6b614c48bbe8a3543120b.JPG

 

 

Og her noen bilder av nyoverhalt. Tilhørende tekst under hvert bilde.

 

IMG_9277.JPG.47475bc9aa5497d534007aa02d1039fc.JPG

Veivakselen har fått en ekstra reimskive til dynamoen. Reimskiva har fått feste ved hjelp av en liten ektradubb som ble maskinert av #Komodo. Sjøvannspumpa har blitt montert med strammeanordning for hovedreima. Den leverer via et Y-filter til kjølespiralen i bunnpanna. Y-filteret har jeg montert etter smertlig erfaring en gang da det dro biter fra impelleren inn rørsystemet.

 

 

 

IMG_9269.JPG.1c49064ae4488650289906582bd04b14.JPG

 

På denne siden av motoren kan en tydlig følge kjølevannskretsene.

 

Sjøvannet kommer fra siden av bunnpanna og inn nederst til høyre på platekjøleren. Det går deretter fra øvre høyre stuss på kjøleren til eksosbendet med en avgrening (nedover ved siden av oljefilteret) under veis til kontrollstrålen på utsden av båtskroget.

 

Ferskvannet sirkulerer fra ekspansjonskaret, gjennom gearet, gjennom eksosmanifolden, gjennom platekjøleren og til inntaket på ferskvannspumpa. Deretter går det gjennom blokka og tilbake på ekspansjonstanken. Som tideligere nevnt er platekjøleren bare en liten ekstrakjøling for "moro skyld". Jeg vet ikke om den egentlig er nødvendig. Når båten er på vannet skjer hovedkjølingen via en krets gjennom en sløyfe av kobberrør på undersiden av båtskroget. Det er den kretsen som er koblet dirkte på radiatoren når motoren står i en bil.

 

Motoren er sånn sett dtort sett klar til montering i båten. Men først måtte den prøvestartes.

Fortsettelse følger . . .

 

 



×
×
  • Create New...