Jump to content

Fjord MS 33 egnet til havseilas og langturseiling? Erfaringer?


ankenes49

Recommended Posts

Jeg ser at ingen andre har svart på dette, så da kan vel jeg stikke meg frem her.

 

Jeg har ikke erfaringer, men har vurdert denne båten nøye med tanke på havseilas, som deg. Den var dyr å produsere opprinnelig, og det bærer den etter min mening fremdeles preg av i bruktmarkedet, da dette brukes som argument for relativt høy bruktpris. Det er noen som prøver å selge slike for mellom 4-500 000 har jeg sett. Det viser seg at da blir de ikke solgt. Mine tanker får du nedenfor, men tenk selv når du tar den endelige avgjørelsen.

 

Ekstremt solide båter, ingen fare der tror jeg. Så du kan trygt kjøpe f.eks. den som har vært avertert på Vestlandet, til tross for at den ærlige selgeren forteller at det er noen blærer i skroget (nå er denne annonsen utløpt på Finn) for prisantydning 250 000, mulig du kan få den for ned mot 200 000. Mer ville ikke jeg betalt for et vakkert utseende, helst mindre enn det, men det kommer an på bruken til ny eier hvor mye båten er verdt. Innredningen er raus, men få faste køyeplasser. Skal man re opp i salongen for flere, ligger de rett foran øynene på den som styrer (innvendig). Jeg synes selv det er et større minus at man skal sitte på det harde kartbordet i styrhuset, en kombibruk som jeg synes passer dårlig med langturseiling. Det er kun en stikkøye i styrhuset ved siden av dette. Det passer meg som eventuell soloseiler, men bør være med i vurderingen din: Dette er IKKE en gammel "dekksalong" båt, det er en "styrhus" båt med mulighet til å legge seg nedpå. Byssa gir rom for en god arbeidsflate. Det du bør tenke over når du besiktiger båten, er om det vil funke i sjøgang og om det er tilstrekkelig støtte for baken hvis man skal stelle til mat samtidig med litt sjøgang.

 

Du bør forsterke dørløsningen inn i styrhuset før havseilas, og det er oppskrift på dette i den originale brukerhåndboken.

I brukererfaringer på sailguide.com, var det en som sier at den går i vannet som en "barnevugge". I mitt hode vil det si omtrent som en snekke og at den er sjøsterk. Så får de om bord avgjøre om det også gjelder dem. Et annet sted leste jeg at lillesøsteren, Fjord 28CS går høyere på kryss, noe som forundret meg når de fleste sier at MS 33 er en god seiler. En stor fordel i mitt hode, er at den ikke stikker så dypt. Det er fint, sammen med en kraftig motor, ved seiling på de europeiske kanalene.

 

Selv synes jeg det er en veldig pen motorseiler som jeg gjerne ville hatt for en rimelig penge, til kystseilas med avstikkere over Nordsjøen til Skottland, Shetland og Færøyene, når det er rimelig margin for dette i forhold til værvarselet. Jeg skal legge til et forbehold om at jeg aldri har vært om bord eller seilt den. Det ville jeg gjort selv, før jeg turde ha ment noe om den egner seg for de virkelig lange off-shore turene. Men "mjælkerute" til Karibia går sikkert bra på den rette årstiden. Jeg ville tenkt mer nøye over evt. retur via Nord-Atlanteren, hvis det er en slik tur du planlegger. Jeg sier ikke at det ikke går, men da ville jeg gjort meg mer kjent med båtens egenskaper i hardt vær først. På grunn av den usikkerheten ville jeg personlig ikke betalt mer enn omtrent det jeg kan regne med å selge den videre for ett eller to år senere.

 

fjordms33restoration.wordpress.com er link til en "Irishman" som fullrestaurerte sin Fjord MS33, Zarinda. Jeg vet ikke hvorfor, men han solgte den etterpå til en tysker for noe over 200 000, for seiling på tyske innsjøer. Tyskeren seilte den hjem selv, lykkelig. Han som pusset den opp, kjøpte campingvogn - uvisst hvorfor, det er trolig ikke båtens skyld.

 

En utrolig vakker båt, med et utseende som jeg ville vært stolt av uansett hvor man seiler inn.

Så noen lett avgjørelse var det ikke for min del å la være å kjøpe en slik for min del. Jeg synes nok det ble litt for dyrt for så gammel båt. Men jeg er fremdeles ikke helt sikker i min sak der, det skal jeg innrømme!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...