Jump to content

Winchart Nexus kartprogram

Ingar

Recommended Posts

En bekjent av meg har dette programmet. Han har ikke særlig kunnskap om PC og kommer derfor til meg når det oppstår problemer...

Og problemer har i det vært i så stor grad at jeg idag spurte Navtech om de kunne være villige til å ta det i retur, har ikke anleding til å bruke mer tid på det selv.

Men da kom den "gamle leksa" om at de har solgt masse (1000...) og at min bekjent er alene om å ha problemer.....

Så derfor lurer jeg på om noen andre på forumet har erfaring med dette programmet?

Programmet benytter dongle. (Slik jeg forstår er det egentlig C-map's idee..)

Selv synes jeg det er en uting å innføre unødvendig hardware, spes på et slikt program som har med sikkerhet å gjøre.

Og særlig siden endel av problemene har vært knyttet nettopp til dongelen.

Navtechs kommentar til dette er at alle kartprogrammer som benytter lisensierte kart  har dongle. (antar at alle vektor-kart er lisensierte)

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette??

Hei Ingar

Jeg bruker Winchart Pro Plus og er meget fornøyd. Tenkte å oppgradere til Nexus, men synes 2.300,-  er for mye å gi for 3-D kart. Ut over 3-D er de nå helt like etter hva jeg har forstått. Kunne jo vært kjekt å ha, men jeg er litt skeptisk da jeg har prøvet en demoversjon som virket veldig tregt selv på en laptop med 1,8 Ghz. Jeg fikk opplyst på Sjøen for alle at det kommer/er kommet en helt ny versjon Nexus. De inrømmet at de hadde hatt problemer med den gamle versjonen. Kan ikke kameraten din forsøke å få erstattet den som han hart så mye problemer med i en ny versjon?

Kan bekrefte det du sier om systemkrav, her nytter det definitivt ikke med en tilårskommen laptop.

Min bekjent bruker en std. PC, 1.8Ghz, 512Mb og dette tror jeg nok man bør ha.

Han har fått 2.0 versjonen, men får den ikke til å kjøre pga dongle-problemet...

Går ut fra at 2-D også benytter dongle?

Ja det er riktig at 2-D også bruker dongle, men der har jeg ikke hatt noe problem i det hele tatt. Hastigheten er på denne versjonen helt upåklagelig. Kanskje det hadde vært en ide å spørre Navtech om å få bytte til en 2-D versjon. Som sagt, jeg er ubetinget fornøyd.

Akkurat. Jeg tror nok at han da heller vil forsøke å få tak i et program som ikke er avhengig av dongle. (hvis det finnes da...) Poenget for han var 3-D visningen (driver dykker-firma)

Det er upraktisk med dongelen på en maskin som er fast montert i båten, og ikke tilgjengelig fra baksiden. Man ønsker jo å ha muligheten til å kunne jobbe med programmet hjemme også.

Har man en laptop som man allikevel tar med seg hjem blir det sikkert annerledes.

Man behøver visstnok ikke å kjøpe egne kart. Etter hva jeg forstår er det programmet som tegner opp 3-D ut fra dataene som ligger i kartet. Det bør jo ikke være noe problem. Eneste problemet er at det krever mye av PC'en som skal beregne og tegne det opp. Det er vel også noe av det de har hatt problemer med. Håper jo at de nå har løst problemet som de selv sier.

Det er vel også noe av det de har hatt problemer med.

Det jeg har registrert er at de versjonene som har vært tilgjengelig i de to årene min bekjent har hatt programmet har vært buggy i den grad at jeg i beste fall vil kalle dem beta-versjoner.

Det ble lagt ut for salg alt for tidlig.

I tillegg synes jeg bruker-interface'et er håpløst, allfall for en som er vant med bruk av windows.

F.eks. har man basert seg på at det benyttes touch screen og knappene er derfor enormt store og legger plass på "halve skjermen". Det er ikke noe alternativ meny for mus.

Ja, jeg er helt enig i at det burde vært en alternativ meny (Windows) for bruk av mus.

Da jeg kommenterte dette på en messe før jeg selv gikk til innkjøp av programmet sa de at jeg ville bli glad for de store knappene ved bruk i høy sjø. Jeg fikk prøvet det i fjor og helt riktig, å bruke musa for å betjene "menyen" hadde vært vanskelig med normal meny. Det kunne være vanskelig nok å treffe knappen for endring av kartskala.

På den annen side liker jeg måten å kjøpe nye kart på. Send en mail eller ta en telefon og vips så har du en kode som frigir et nytt kart. Faktura på kr. 149,- i posten.

Som sagt, det burde vært valgfrie menyer. Nå bruker jeg en laptop med 15" skjerm og er ikke plaget av at "menyen" tar for mye av plassen. Laptopen tas med hjem, så dongle-problemet er heller ikke til stede. Jeg kan godt forstå at det kan være plagsomt hvis PC'en står fast montert med vanskelig tilgang til porten.

Hei Ingar

Jeg bruker Winchart Pro Plus.  Har hatt problem med oppstart av programmmet?(når  PCn til koblet GPS)

Når man klikker på start av programmet så kommer det bare opp en liten del av kartet og PC  slår seg av, og det er bare til at begynne på nytt. Det har  hent at PCn har gjort det samme når jeg har kjørt 2 kart samtidigt.

Har vært i kontakt med Navtech og det var ikke mye de kunne gjøre.

Navtech sende meg en ny versjonen av programmet 3.08e. Som nå er instalert. Det lille jeg har brukt PCn etter instalation så har det fungeret ganske bra. :lol:

Angående store knapper så er dem bra at ha i høy sjø. Har til og med ekstra stor markør pil. :smiley:

NB 820

:lol:

Jeg har hatt WinChart i tre år og er meget godt fornøyd. På de frøste programmene som kom var det ikke dongle og dette blir jo brukt som kopieringbeskyttelse noe jeg godt kan forstå. Min erfaring med programmet er meget godt. Jeg bruker det mest med to viduer og da forskjellige målestokket på hvert av vinduene. Mangler bare en ryddefunksjon slik at jeg kan velge vekk dybdene.

Leverandøren NavTech har jeg bare posetive erfaringer med noe jeg vet også andre har. Men jeg kjenner til der hvor det har vært problemer med å få hele programmet til å gå. De har sendt det til NavTech og da har det løst seg uten mer problemer.

Arne

Jeg har nå lastet ned versjon 4.02. En del forbedringer, men også noen mangler. Jeg savner bl.a. statusboksen. I flg. Navtech skal det leveres ny versjon før sommeren hvor bl.a. statusboksen er tilbake. Jeg har fått suveren service fra Navtech.

• 3 måneder senere...

Til Ingar;

Sitter her o leser gamle inlegg i forumet, i det her fallet fra slutet av April!

Der ser jag att en kompis till dig har problem med sitt sjökortsprogram och

hårdvarulåset/ dongle.

Jag har själv haft problem med detta, fast med ett annet program Tsunamis.

(för ca 5-6år sedan!)

Det visade sig att programmet ikke kände av donglen, på Transas svarade

man, att detta beror på att dagens datorer er så snabba, de sender iväg en signal

som går till printerporten och förväntar sig ett lika snabbt 'svar' vilket donglen

ikke hinner med !!!!

Detta ordnades genom att legge till en rad i  AUTOEXEC.BAT,      SET SST=5,5,5

Man kan även öka siffrorna SST=10,10,10 för att senke hastigheten!

(Tror att raden var sådan, sitter i Oslo just nu o har ikke med mig min Navigationsdator,

du får återkomma om det fortfarande er problem, så skall jag checka raden i den andre

datorn)

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...