tuffff Startet 16.September.2015 Del på Facebook Startet 16.September.2015 Jeg har en ladac 1204 liggende i rotebua, som jeg lurte på om jeg skulle montere i forbindelse med oppgradering av el-anlegget om bord. Spørsmålet er da - før jeg begynner å klippe i ledningene i dynamoen - om det er noen mulighet for å sjekke om denne virker. For eksempel måling av motstand, eller hva vet jeg, med et multimeter e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Nei, det kan du bare glemme å teste. Jeg kan ikke se noen annen mulighet for testing enn i et reelt oppsett. Hvorfor ligger den i "rotebua"? Er den ny og ubrukt? Demontert pga. misfornøyd bruker? Kjøpt billig uten noe info? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tuffff Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 He, he... Den ligger i rotebua fordi jeg fant den i et båtprosjekt som jeg har oppgitt og skrotet. Aner ikke hvorfor den ikke var montert i denne, men tenkte jeg skulle spare noen kroner på et ombruk dersom det var mulig å fastslå om den virket. Den bærer for øvrig preg av å ha vært montert et eller annet sted tidligere. Takk for svar, for øvrig. Det ser ut som jeg går for noe nytt i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 (redigert) Jeg har selv en Ladac regulator, men ikke som hovedregulator. Til det har jeg en PDAR Sterling regulator som har flere trinn, hovedlading i en time, og så vedlikeholdslading. Ladac'n står i parallell med en setspenning lavere enn vedlikeholdspenningen til PDAR. Dermed står den som en sikkerhet dersom PDAR skulle svikte. Dette fungerer utmerket. Men det gjorde jo egentlig Ladac'n da jeg kun hadde den. Redigert 16.September.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tuffff Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 Det ligger en PDAR på Finn nå til 1200,- kr. Kanskje det er en god ide? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 Hva var forresten grunnen til at du monterte en PDAR i tillegg til Ladacen dersom denne virket? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Jeg ville ha en regulator med to trinn. Nå har jeg åpne Euroglobe semitraction batterier som tåler og har godt av litt høy spenning en en stund, men ikke i 4 - 5 timer. Så nå er PDAR'n satt til 14,8V den første timen, for så å gå over på vedlikeholdslading på 13,65V. Ladac'n har jeg stilt inn på 13,5V. PDAR'n er jo også en mye nyere (og bedre?) konstruksjon med sens for både spenning og temperatur (både på dynamo og batteri) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.