Jangul Startet 17.September.2015 Link til dette innlegget Startet 17.September.2015 Må ha varmeapparat i båten....vurderer da Eber d2 eller Wallas 2400,og etter å ha søkt her inne så er meningene delte. Wallas kommer dyrere ut enn D2,men virker som wallas trekker mindre strøm og er mer støysvak enn D2. Noen som har erfaringer og råd de vil dele? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Både Wallas 2400t (parafin) og Wallas 22Dt (diesel) bruker mindre strøm og støyer mindre enn Eber D2. Enklere monterng med mindre ledninger som skal kobles opp. "Plug-And-Play", enkelt og greit. Men så er jeg kanskje en smule inhabil? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 18.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Du er vel ikke innhabil men har bare god erfaring med Wallas :) må innrømme at jeg heller mot Wallas netopp pga det du skriver....enklere montering og mindre støy. Men Wallas"n er noe dyrere :( og klarer ikke finne billigere enn 15 900,- og det blir ca 2000,- dyrere enn Eber d2....Er bare usikker på om Wallas 2400 har svakere vifte enn Eber"n?? Av det jeg har lest I det siste så varmer Wallas godt og den er jo like kraftig når det gjelder kw eller noe høyere en Eber"n....ka du tru Wallas Service? Må foresten få takke deg for tilbudet du sendte tidligere iår...:) LIker også det Nye panelet til Wallas"n...HMMMM.....får Fiske litt mere pris så fårn se..... Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 18.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Ser på Wallas sine sider at det er en Air Boost...fungerer den også når den blåser varmluft? ser sånn ut..... Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 diesel har en mye høyere varme effekt enn parafin så jeg ville gått for det. dessuten er gløde spiralen i wallasen elendige greier har selv hatt to av dem og aldri mer Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 18.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Takk for innspill :) skal vurderes nøye!! Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Alle varmerfabrikat har positive og negative sider sett opp mot hverandre. Min mening er at du skal velge den varmeren du mener du er best tjent med, kjøpe den et sted hvor du har mulighet for service og reservedeler i fremtiden og ikke se så mye på prisen. Netthandelen tar livet av fagforhandlere, hvem skal da yte service? Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Eber D2, uten tvil Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Flow Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 (redigert) Hvis du anskaffer en diesel varmer fra Kina, kan du kjøpe 3-4 stk. for samme pris som forhandler tar for 1 stk. original i Norge. Det du da trenger i tillegg er en skroggjennomføring til eksos (kan f. eks. kjøpes på ebay). Eksosslange kan evt. isoleres med eksosbandasje fra Biltema, e.l. F. eks. fra: http://www.aliexpress.com/store/product/2KW-Air-Parking-Heater-24V-Diesel-similar-with-Webasto-For-Boats-Buses-Trucks-Caravans-Camping-Trailers/416052_722946873.html Selv om det sikkert kommer opp innvendinger med kvalitet vs. originalprodukt, og på manglende service apparat, fremstår dieselvarmere solgt i Norge meget overpriset. Det virker som importører/forhandlere med monopol samarbeider om å holde prisnivået oppe, blant annet vil de ikke ta service eller garantirep. på paralellimporterte original produkter. De differensierer også varmere til bil med annen elektronikk/styringsenhet, mm., slik at disse ikke skal havne i båt og ødelegge prisnivået (konkurransetilsynet burde sett på dette). Redigert 18.September.2015 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 18.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Har sett på disse Kina varmerene og vurderer en sånn også...liker prisen samt at flere her har vel montert og brukt de en stund.... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Har ikke hatt diesel varmere før i båt,men har hørt støyen i andre sine,så eg er fornøyd med kor lite støy eg har av wallas 2400 parafin varmeren i min sandvik 25 ac Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Jangul Svart 18.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Er den effektiv varmemessig Geir Hel ?? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 dessuten er gløde spiralen i wallasen elendige greier har selv hatt to av dem og aldri mer Omtalte spiral finnes i Wallas parafinapparater (ikke 100x, 90 og 800) og kan ha en variabel levetid. Wallas anbefaler service hos godkjent serviceverksted med en intervall på ca 5 år. Verkstedene vil da gå gjennom apparatet og forte eventuelle justering slik at det oppnås optimal forbrenning. Jeg har opplevd å skifte glødetråd omtrent hvert år på enkelte apparater (samme kunder, samme feil, samme dårlige parafin... osv), og jeg har skiftet glødetråd på 15 år gamle apparater som aldri tidligere har vært på et serviceverksted, eller fått annen service. Selv om det sikkert kommer opp innvendinger med kvalitet vs. originalprodukt, og på manglende service apparat, fremstår dieselvarmere solgt i Norge meget overpriset. Det virker som importører/forhandlere med monopol samarbeider om å holde prisnivået oppe, blant annet vil de ikke ta service eller garantirep. på paralellimporterte original produkter. De differensierer også varmere til bil med annen elektronikk/styringsenhet, mm., slik at disse ikke skal havne i båt og ødelegge prisnivået (konkurransetilsynet burde sett på dette). Så vidt meg bekjent, så finnes det ikke "piratkopier" av Wallas, og prisene på Wallas er omtrent like enten du kjøper den i Finland, Norge, Sverige, Danmark, Russland eller "Unaiten". Så om du kommer med en Wallas kjøpt og montert i en båt fra Ukraina (eller samme hvor), skal jeg gi deg samme service som jeg gir alle mine kunder. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 19.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2015 Du har nok overbevist meg Wallas Service! Når det gjelder service er det du som skiller deg ut :) liker å være litt motstrøms jeg....mye pepper til wallas apparater og jeg vil gjerne bevise det motsatte! som nevnt over er det apparatet jeg føler er riktig for neg som gjelder:) mange bra innspill fra mange dedikerte medlemmer her inne og det takker jeg for!! Dette forumet og dets medlemmer er gull værdt!!! Blir nok en wallas selv om alibaba er mye billigere og sikkert bra kvalitet,selv om eber d2 har bedre rykte. Så får vi se om valget jeg gjør er det rette! Syntes prisen på wallas produkter er noe høy ifht feks eber / webasto,men det er vel forhold jeg ikke vet nok om til å kritisere,men tror de kunne solgt mer med litt velvilje til å lage et godt pakketilbud!! Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 12.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Erfaringer sålangt: varmer montert og startet opp.Startet med en gang,varmet godt ut av dysene...kun 2 montert sålangt.Men...syntes ikke den klarer å varme opp båten ( 2400 ) Lå i båten fra fredag til lørdag og klarte å bruke opp 4 liter av denne Fritidsparafinen uten det ble varmt i båten.Må prøve å isolere varmluft slangene så får vi se.Enda et MEN....hvor kjøper man Fritidsparafin?? Malfix har jo men det er andre veien og inn i Oslo...Europris har 330 av disse 4l kannene gjemt bort på et lager i fredrikstad...det var kun et kampanjeprodukt og tok 8 DAGER å bestille....byggmakker...sjekket 5 utsalg...nada/nix...shell....brød og melk....statoil....brød....maritim....alt annet en Fritidsparafin....hvor i huleste helv kjøper man Fritidsparafin når man TRENGER det og ikke om 8 dager?? Begynner å tvile litt på dette..... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 (redigert) Felleskjøpet? https://www.felleskjopet.no/Sok/fritidsparafin-regulaer-4-ltr-50253065 Redigert 12.Oktober.2015 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 12.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Ja de har....får ta en ringerunde imorgen...de fleste stenger 1700...får ta fri midt på dagen og kjøpe noen kanner....Takk for tipset:) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Vi har Eber d2 i vår båt (albin vega, 27 fot)og er strålende fornøyd, dette er vår første varmer så kan ikke si om wallas er bra eller dårlig, men kan definitivt si at d2 er bra! Den var overhodet ikke vanskelig og montere heller og jeg er så langt fra noen elektro kyndig person, fulgte bare monteringsanvisningen og satt spent som en liten guttunge og venta på viftelyd og varm luft når den ble starta for første gang! Tipper jeg brukte ca. en arbeidsdag på hele jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Vi har Eber D2. Starter fort og varmer bra. Litt mye støy fra ventilasjons luka som sitter nærmest varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Startet med en gang,varmet godt ut av dysene...kun 2 montert sålangt.Men...syntes ikke den klarer å varme opp båten ( 2400 ) Må prøve å isolere varmluft slangene så får vi se. Bladde litt i gamle notater: Isolering av slanger øker varmeeffekten med 30-60%. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Gudrun Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Å isolere slangene med god isolasjon kan anbefales! Har gjort det i flere båter og det er bra forskjell uten at jeg hadde noe annet å måle med enn håndflaten og tiden det tok før det ble behagelig ombord. Uten isolasjon forsvinner mye varme ut i de kalde rommene bak innredningen der slangen oftest ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 (redigert) Høres ut som det er veien å gå med isolasjon på varmluftsrørene ja:) vurderer også muligheten av å montere en y slik at jeg kan stenge lufta til kabinen og få utblåsning 2 steder under kalesjen...vil også ha litt luft på toalettet akter så jeg får forske litt.hvor er det lurt å ha utblåsning under kalesjen? Helt akter eller lenger framme ved førerplassen slik at det blåser varmt ved bena og bakover? det er mye luftlekkasje fra kalesjen....men tenker at 2300 watt som blåser skal kunne varme godt når alle andre uttak er stengt.... Redigert 13.Oktober.2015 av Jangul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 13.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 Isolere slangene er nok og anbefale ja, vil tippe at i de fleste tilfeller sitter apparatet i ett skott i akteranden og om en da skal føre varmerør helt frem i forrpigg så blir nok varmetapet merkbart uten isolasjon. D2 som vi har tror jeg bruker ca. 15 ah til oppstart og 2-4 ah under bruk avhengig av hvor kraftig den går. Mener og huske at jeg leste meg opp på at wallas sin tilsvarende bruker noe mindre strøm, men husker ikke helt... Diesel forbruket kan jeg ikke si noe fornuftig om, bare fyller når det nærmer seg tomt og ferdig med det! Y ventiler med lukke/åpne mekanismer er vi også godt fornøyd med. Vi har tre dyser, en ved trappa ut til cockpit, en midt i salongen og en i forrpiggen og alle har åpne/lukke ventil så alle behov kan imøtekommes! Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 13.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 Husk på at minst en ventil alltid må være åpen. Derfor står det i bruksanvisningene at den ene ventilen ikke skal kunne stenges. Hvis man glemmer seg bort å stenger alle ventilene eller lukker for mange for mye så blir selve varmeren fort alt for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 13.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 Selvfølgelig riktig som EirikG sier, jeg skrev at alle våre dyser hadde lukkemulighet, men dysa i forpigg har selvfølgelig ikke det. Fremre dyse i salongen kan stenge tilførsel til forpigg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.