Jump to content

Eberspächer d2 eller Wallas 2400 i Scand 25?

Jangul

Recommended Posts

Du er vel ikke innhabil men har bare god erfaring med Wallas :) må innrømme at jeg heller mot Wallas netopp pga det du skriver....enklere montering og mindre støy. Men Wallas"n er noe dyrere :( og klarer ikke finne billigere enn 15 900,- og det blir ca 2000,- dyrere enn Eber d2....Er bare usikker på om Wallas 2400 har svakere vifte enn Eber"n?? Av det jeg har lest I det siste så varmer Wallas godt og den er jo like kraftig når det gjelder kw eller noe høyere en Eber"n....ka du tru Wallas Service? Må foresten få takke deg for tilbudet du sendte tidligere iår...:) LIker også det Nye panelet til Wallas"n...HMMMM.....får Fiske litt mere pris så fårn se.....

Hvis du anskaffer en diesel varmer fra Kina, kan du kjøpe 3-4 stk. for samme pris som forhandler tar for 1 stk. original i Norge. Det du da trenger i tillegg er en skroggjennomføring til eksos (kan f. eks. kjøpes på ebay). Eksosslange kan evt. isoleres med eksosbandasje fra Biltema, e.l.

F. eks. fra: http://www.aliexpress.com/store/product/2KW-Air-Parking-Heater-24V-Diesel-similar-with-Webasto-For-Boats-Buses-Trucks-Caravans-Camping-Trailers/416052_722946873.html

Selv om det sikkert kommer opp innvendinger med kvalitet vs. originalprodukt, og på manglende service apparat, fremstår dieselvarmere solgt i Norge meget overpriset. Det virker som importører/forhandlere med monopol samarbeider om å holde prisnivået oppe, blant annet vil de ikke ta service eller garantirep. på paralellimporterte original produkter. De differensierer også varmere til bil med annen elektronikk/styringsenhet, mm., slik at disse ikke skal havne i båt og ødelegge prisnivået (konkurransetilsynet burde sett på dette).

Redigert av Flow (see edit history)

dessuten er gløde spiralen i wallasen elendige greier har selv hatt to av dem og aldri mer   

Omtalte spiral finnes i Wallas parafinapparater (ikke 100x, 90 og 800) og kan ha en variabel levetid. Wallas anbefaler service hos godkjent serviceverksted med en intervall på ca 5 år. Verkstedene vil da gå gjennom apparatet og forte eventuelle justering slik at det oppnås optimal forbrenning. Jeg har opplevd å skifte glødetråd omtrent hvert år på enkelte apparater (samme kunder, samme feil, samme dårlige parafin...  osv), og jeg har skiftet glødetråd på 15 år gamle apparater som aldri tidligere har vært på et serviceverksted, eller fått annen service.

Selv om det sikkert kommer opp innvendinger med kvalitet vs. originalprodukt, og på manglende service apparat, fremstår dieselvarmere solgt i Norge meget overpriset. Det virker som importører/forhandlere med monopol samarbeider om å holde prisnivået oppe, blant annet vil de ikke ta service eller garantirep. på paralellimporterte original produkter. De differensierer også varmere til bil med annen elektronikk/styringsenhet, mm., slik at disse ikke skal havne i båt og ødelegge prisnivået (konkurransetilsynet burde sett på dette).

Så vidt meg bekjent, så finnes det ikke "piratkopier" av Wallas, og prisene på Wallas er omtrent like enten du kjøper den i Finland, Norge, Sverige, Danmark, Russland eller "Unaiten". Så om du kommer med en Wallas kjøpt og montert i en båt fra Ukraina (eller samme hvor), skal jeg gi deg samme service som jeg gir alle mine kunder.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Du har nok overbevist meg Wallas Service! Når det gjelder service er det du som skiller deg ut :) liker å være litt motstrøms jeg....mye pepper til wallas apparater og jeg vil gjerne bevise det motsatte! som nevnt over er det apparatet jeg føler er riktig for neg som gjelder:) mange bra innspill fra mange dedikerte medlemmer her inne og det takker jeg for!! Dette forumet og dets medlemmer er gull værdt!!! Blir nok en wallas selv om alibaba er mye billigere og sikkert bra kvalitet,selv om eber d2 har bedre rykte. Så får vi se om valget jeg gjør er det rette! Syntes prisen på wallas produkter er noe høy ifht feks eber / webasto,men det er vel forhold jeg ikke vet nok om til å kritisere,men tror de kunne solgt mer med litt velvilje til å lage et godt pakketilbud!!

• 4 uker senere...

Erfaringer sålangt: varmer montert og startet opp.Startet med en gang,varmet godt ut av dysene...kun 2 montert sålangt.Men...syntes ikke den klarer å varme opp båten ( 2400 ) Lå i båten fra fredag til lørdag og klarte å bruke opp 4 liter av denne Fritidsparafinen uten det ble varmt i båten.Må prøve å isolere varmluft slangene så får vi se.Enda et MEN....hvor kjøper man Fritidsparafin?? Malfix har jo men det er andre veien og inn i Oslo...Europris har 330 av disse 4l kannene gjemt bort på et lager i fredrikstad...det var kun et kampanjeprodukt og tok 8 DAGER å bestille....byggmakker...sjekket 5 utsalg...nada/nix...shell....brød og melk....statoil....brød....maritim....alt annet en Fritidsparafin....hvor i huleste helv kjøper man Fritidsparafin når man TRENGER det og ikke om 8 dager?? Begynner å tvile litt på dette.....

Vi har Eber d2 i vår båt (albin vega, 27 fot)og er strålende fornøyd, dette er vår første varmer så kan ikke si om wallas er bra eller dårlig, men kan definitivt si at d2 er bra!

Den var overhodet ikke vanskelig og montere heller og jeg er så langt fra noen elektro kyndig person, fulgte bare monteringsanvisningen og satt spent som en liten guttunge og venta på viftelyd og varm luft når den ble starta for første gang!

Tipper jeg brukte ca. en arbeidsdag på hele jobben.

Startet med en gang,varmet godt ut av dysene...kun 2 montert sålangt.Men...syntes ikke den klarer å varme opp båten ( 2400 )  Må prøve å isolere varmluft slangene så får vi se.

Bladde litt i gamle notater: Isolering av slanger øker varmeeffekten med 30-60%.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Høres ut som det er veien å gå med isolasjon på varmluftsrørene ja:) vurderer også muligheten av å montere en y slik at jeg kan stenge lufta til kabinen og få utblåsning 2 steder under kalesjen...vil også ha litt luft på toalettet akter så jeg får forske litt.hvor er det lurt å ha utblåsning under kalesjen? Helt akter eller lenger framme ved førerplassen slik at det blåser varmt ved bena og bakover? det er mye luftlekkasje fra kalesjen....men tenker at 2300 watt som blåser skal kunne varme godt når alle andre uttak er stengt....

Redigert av Jangul (see edit history)

Isolere slangene er nok og anbefale ja, vil tippe at i de fleste tilfeller sitter apparatet i ett skott i akteranden og om en da skal føre varmerør helt frem i forrpigg så blir nok varmetapet merkbart uten isolasjon.

D2 som vi har tror jeg bruker ca. 15 ah til oppstart og 2-4 ah under bruk avhengig av hvor kraftig den går. Mener og huske at jeg leste meg opp på at wallas sin tilsvarende bruker noe mindre strøm, men husker ikke helt...

Diesel forbruket kan jeg ikke si noe fornuftig om, bare fyller når det nærmer seg tomt og ferdig med det!

Y ventiler med lukke/åpne mekanismer er vi også godt fornøyd med. Vi har tre dyser, en ved trappa ut til cockpit, en midt i salongen og en i forrpiggen og alle har åpne/lukke ventil så alle behov kan imøtekommes!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...