Wallas Service Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 D2 som vi har tror jeg bruker ca. 15 ah til oppstart og 2-4 ah under bruk avhengig av hvor kraftig den går. Mener og huske at jeg leste meg opp på at wallas sin tilsvarende bruker noe mindre strøm, men husker ikke helt... Diesel forbruket kan jeg ikke si noe fornuftig om, bare fyller når det nærmer seg tomt og ferdig med det! Wallas 2400t (parafin) bruker 5 ah i ca 2,5 min til gløding, og 0,6 - 1,0 ah under bruk. 0,12 - 0,23 ltr/time. Wallas 22Dt (diesel) bruker 8 ah i ca 5 min til gløding, og 0,6 - 0,9 ah under bruk. 0,1 - 0,2 ltr/time. Husk på at minst en ventil alltid må være åpen. Derfor står det i bruksanvisningene at den ene ventilen ikke skal kunne stenges. Hvis man glemmer seg bort å stenger alle ventilene eller lukker for mange for mye så blir selve varmeren fort alt for varm. 2 ventiler må alltid være åpne (1 fra hvert utløp fra varmeren). Blir den ene kanalen (utløpet) stengt, kan overopphetingstermostaten bli utløst (ca 120 grader). Varmeren må i så fall slås av, bli ferdig med nedkjøling, aktivere o-opph-term. før den kan startes på nytt. En annen ting å merke seg med Wallas 1800 og 2400, er at nederste kanalen gir litt høyere temperatur og er perfekt å bruke til de "kaldeste" stedene i båten (under kalesje f.eks). Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Veldig mange bra innspill og tips,tusen takk for det!! Skal prøve å få kjøpt isolasjon til rørene idag så kommer med tilbakemld om resultatet!! Skal også lage en oversikt over steder som selger fitidsparafin i Oslo og omegn området. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Eberspächer Airtronic D2 12V bruker ca 8 A i startfasen (140 sek.) , 0,7 - 2,8 A ved bruk avhengig av effekttrinn, 0,1 - 0,28 l/h brennstoff og leverer fra 40 til 105 m3 luft i timen. I tillegg er glødestift inne i 40 sek. ved stopp av varmeren for å fjerne evt. uforbrendt brennstoff. Dette til orientering. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Hvaskjera? Kom i båten og startet opp Wallasen...MEN; den vil ikke starte...står bare å jobber og det renner parafin fra slangene...kjørte den jo igår etter å ha byttet fra tom til full kanne...gjorde som manualen sier og lot den kjøle seg ned til den stopper selv...gir snart opp!!! Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Er den såå følsom?? Hva kan gå galt på noen få timer uten bruk? Fra å virke...bli slått av....slått på igjen og ikke virke....??? Ikke lav batt spenning,har stått på landstrøm lenge,ikke dårlig drivstoff...kjørt rundt hele Oslo området for å kjøpe Fritidsparafin som omtrent ikke er å oppdrive på kort varsel...ikke feil ved montering...har jo startet fint 2 ganger faktisk...hvorfor renner det fra slangene??? Har ikke gjort noe annet enn å forlate et fungerende apparat og komme til et ikke fungerende apparat!! Har båten fått større slagside sånn at de oppgitte maks 5 grader Lutning er oversteget? Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Prøver å få kontakt med Sunwind...importøren...jada,de er jo ikke å få i tale! Virker som det er Wallas Service her inne som er det eneste seriøse mennesket når det gjelder Wallas.....er jeg litt utålmodig?? Når de i tilegg avviser tlf når jeg ringer...da er det slutt!! Redigert 14.Oktober.2015 av Jangul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Mulig årsak: Dersom varmeren blir kjørt litt på "dårlig" brennstoff eller med "dårlig" forbrenning har jeg observert at det legger seg "koks" i glødespiralen og ved neste oppstart "kortslutter" denne og brenner av. Kontroller at den trekker ca 6 A i startfasen, dersom den drar bare ca 1 A, er glødespiral avbrendt. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Takk for tips:) skal sjekke det med spenning! Syntes det er rart da båten har ligget på landstrøm i flere måneder og kun kjøleskap som trekker noe spenning. Når det gjelder drivstoff har den kun blitt kjørt på Fritidsparafin og iogmed at det er et helt nytt apparat så skal vel ikke glødespiralen bli defekt?? Hadde en laaang og god samtale med Wallas Service tidligere idag...Tusen takk for at du hørte på meg:)) og vi ble enige om noen ting så får vi se hva løsningen blir.tar kontakt med Sunwind imorgen igjen for å forsøke på ny kontakt med de!! Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Tænk en masse tid og ekstra udgifter du kunne have sparet på en D2'er Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Jangul Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Tænk en masse tid og ekstra udgifter du kunne have sparet på en D2'er Takk for den :) tror du ikke jeg har tenkt tanken hahahahahahahah Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Takk for den :) tror du ikke jeg har tenkt tanken hahahahahahahah Men nå sitter den der så da skal den fa...ta få et par sjanser til Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Blir spennende å følge denne tråden, og få vite hva som var grunnen til at varmeren ikke startet. Sitter i startgropa selv for ny varmer etter at min Wallas 2000 sluttet å virke etter at kretskortet tok kvelden. Var nok min egen feil da jeg rett og slett glemte å koble fra kretskortet når jeg skulle prøve vifta og pumpa etter full overhaling av varmeren (koblet spenning direkte på vifte og brennstoffpumpa) Wallas service karen virker som en virkelig serviceperson av den gode gamle skolen. tar seg tid til en prat, og gir gode råd. (bare synd at han ikke kunne skaffe meg nytt kretskort) Hvis du iike får hjelp fra leverandøren er jeg sikker på at han vil hjelpe deg så langt han kan. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Må si at Wallas Service er unik i denne sammenhengen:) fikk tilogmed mail fra Finland med beklagelse og tips til feilsøking:)) Problemet skal løses og løsningen kommer her! Har holdt på litt idag men ikke kommet nærmere enn å demontere og levere inn til verksted. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Wallas 2000 ble i sin tid produsert av Volvo Flygmotor AB. Jeg reparere ofte kretskort til disse og har også stort sett byttekort på lager. Ta kontakt dersom assistanse ønskes. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Målte batt spenning ved start og den var på 12.8v...fikk ikke målt helt inne ved varmeren men regner ikke med at det er dårlig spenning som forårsaker feilen :( får som sagt bare levere den inn til Sunwind for test på Mandag.Returslangen skal ikke ligge I kontakt med parafinen I tanken...det har den gjort men det er nå fikset så kanskje det er der problemet har oppstått? At den rett og slett har fått for mye paraffin og laget en kortsluttning? (dette var tips fra Wallas Service her inne ) Redigert 16.Oktober.2015 av Jangul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Sjekket du hvor mye ampere den trakk? Se tipset til I.M.S. i innlegg #32. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Sjekket du hvor mye ampere den trakk? Se tipset til I.M.S. i innlegg #32. Nei..sjekket ikke hvor mange ampere den trakk...blir uansett til at jeg demonterer og leverer inn for sjekk så finner vel Sunwind raskt ut av det håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Blir spennende å følge denne tråden, og få vite hva som var grunnen til at varmeren ikke startet. Sitter i startgropa selv for ny varmer etter at min Wallas 2000 sluttet å virke etter at kretskortet tok kvelden. Var nok min egen feil da jeg rett og slett glemte å koble fra kretskortet når jeg skulle prøve vifta og pumpa etter full overhaling av varmeren (koblet spenning direkte på vifte og brennstoffpumpa) Wallas service karen virker som en virkelig serviceperson av den gode gamle skolen. tar seg tid til en prat, og gir gode råd. (bare synd at han ikke kunne skaffe meg nytt kretskort) Hvis du iike får hjelp fra leverandøren er jeg sikker på at han vil hjelpe deg så langt han kan. Mvh spilli Wallas 2000 ble i sin tid produsert av Volvo Flygmotor AB. Jeg reparere ofte kretskort til disse og har også stort sett byttekort på lager. Ta kontakt dersom assistanse ønskes. Mener å huske at jeg i denne saken henviste nettopp til I.M.S. da jeg ikke lenger har tilgang til deler til disse gamle Wallas'ene (senere Thermo og Thermic). Jeg måtte i så fall skaffe deler hos I.M.S. og det ville fordyre hjelpen unødvendig Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Mulig årsak: Dersom varmeren blir kjørt litt på "dårlig" brennstoff eller med "dårlig" forbrenning har jeg observert at det legger seg "koks" i glødespiralen og ved neste oppstart "kortslutter" denne og brenner av. Kontroller at den trekker ca 6 A i startfasen, dersom den drar bare ca 1 A, er glødespiral avbrendt. Koksing av glødespiral er neppe årsaken her siden det er brukt Kemetyl Fritidsparafin fra første stund. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Ja det er brukt kun Kemetyl fritidsparafin,og den ble kjørt hardt fra første oppstart.Har mere trua på Det Wallas Service sier om en kortsluttning pga for mye paraffin I brennkammeret.Skal bli spennende å se hva de sier på Sunwind....når de får kommet inn I buken på den.Vil ikke demontere noe selv da apparatet er helt nytt og har vel en slags garanti igjen selv om jeg monterte det selv.Men..kjenner jeg er litt usikker på dette med returslangen for paraffin...hvis den er så følsom for riktig helling og ikke I kontakt med parafinen I tanken ( kun brukt koblingen rett på 4L kanne med paraffin...da lurer jeg litt på hvor lite det skal til før problemet oppstår igjen....har ikke noe særlig mulighet til å plassere kannen annerledes.Skal ta bilder å legge ut så kanskje det kommer mere tips om dette.Skal fortelle litt om monteringen også bare den blir virksom igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Den er ikke så følsom for helling som en skulle tro. At det er nevnt maks 5 grader helling er når båten ligger i "vater", altså rolig. Varmeren kan trygt brukes når båten er i bevegelse selv om hellingen da vil overstige 5 grader. Den tåler jo å bli brukt når en seilbåt er i bevegelse og tåler opp mot 25-30 grader helling - selv om det er i grenseland av hva den tåler. Litt ujevn forbrenning må en så fall ta i betraktning. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 17.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Tenkte mer på returen og hvor følsom den er for riktig hellning ned i tanken og at den ikke skal komme i kontakt med parafinen i kannen.må vel tilpasse den så den akkurat stikker ned i lokket.Kanskje en lavere og flatere kanne hadde gjort seg...har ikke så god plass der den er montert men det får jeg finne ut av. Den er ikke så følsom for helling som en skulle tro. At det er nevnt maks 5 grader helling er når båten ligger i "vater", altså rolig. Varmeren kan trygt brukes når båten er i bevegelse selv om hellingen da vil overstige 5 grader. Den tåler jo å bli brukt når en seilbåt er i bevegelse og tåler opp mot 25-30 grader helling - selv om det er i grenseland av hva den tåler. Litt ujevn forbrenning må en så fall ta i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Mener å huske at jeg i denne saken henviste nettopp til I.M.S. da jeg ikke lenger har tilgang til deler til disse gamle Wallas'ene (senere Thermo og Thermic). Jeg måtte i så fall skaffe deler hos I.M.S. og det ville fordyre hjelpen unødvendig Det stemmer det, Du tipset meg om dette under vår lange og veldig hyggelige, og ikke minst lærerike samtale. Mente jeg hadde kontaktet han tidligere, men at han da sa at han ikke hadde slike kort. Ble derfor veldig overrasket når han sier at han både repearerer og har byttekort. Har sendt han en IM og håper på svar. Skulle jo gjerne hatt telefnr slik at jeg kunne ringt direkte. Men iallefall takk for hjelpen. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Varmeren ble levert til Sunwind igår,og håper på tilbakemld idag ang feilen på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 DA har jeg fått dommen fra Sunwind.Nesten helt tett glødespiral pga feil brennstoff eller feil ved brennstoff!!!! Jaja...hva skal mann si? Har kun brukt det anbefalte Fritidsparafin fra Kemetyl og iflg Sunwind er dette heeelt feil å bruke.De bruker noe som heter Kamin x...dette bruker de tilogmed når de skal kjøre rent apparater som har sotet veldig på service.Glødespiralen var så tett / sotet at det var bare en liten del som hadde brennt og gitt varme,så kanksje det blir stor forskjell på varmen utifra rørene?? Skal komme med mer når jeg har fått montert tilbake apparatet I båten forhåpentligvis imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.