Jump to content

Besatt av ballast


Joda 7500

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte meg en snekke i fjor sommer (fevik 21), de som hadde hatt denne båten før hadde lagt i masse ballast over allt i båten. Ballasten besto i avbalanserigs bly fra bildekk, Under motoren var dette lagt i en gummibelg som selvfølgelig var pill råtten nå og under drivakslen var dette bare helt i med ca 5cm klaring til akslen. Andre plasser under dørken fant jeg de gjennomsiktige brødposene med sand. Inni hytta var det en belg i hver side pluss at rommet framme var det bare tømt i (Her var det tørt og fint).

Da høsten kom og jeg hadde båten på land, Jeg ville rydde opp i dette rotet(griset), for dette var en dritt jobb, en blanding av sand, olje og masse bly. Jeg fikk opp allt og vasket motor rommet.

På Onsdag sjøsatte jeg båten igjen, tydeligvis hadde det blyet som jeg hadde tatt ut gjort at båten helte til den ene siden.

Nå er det ikke noe bly i kjølen bare helt framme og like mye på hver side.

 

Det jeg lurer på er:

 

Må jeg ha i allt dette blyet?(vet jo at den blir stødigere, men den graver seg veldig mye ned på full speed)

 

Hvordan skal jeg plassere blyet best mulig?

Link to post
Share on other sites

Sånn er min også. Tar jeg ut all ballast så krenger den til stybbord. Veldig logisk. Der har jeg førerposisjon, to batterier, varmer med tank, 80 liters drivstofftank akter på styrbord og masse annet. Kompenserte med 80 kg i bauen og sikkert tilsvarende på babord side. Må nok ha inn 50 kg til på babord.

Link to post
Share on other sites

Bare en ting å si!

 

Prøv deg fram til du får båten slik som DU ønsker!!!

Hele tiden ett kompromiss mellom stabilitet, bruksmønster og fart...!!

Dette er jo veldig individuelt.

Og ikke overdriv! Ballast i vil i stor grad påvirke båtens stabilitet.

 

Leste en god artikkel om dette i Båtmagasinet for mange mange år siden. Den var skrevet av Eivind Amble og tok for seg forsjellige sider ved balast og stabilitet i snekker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...