Jump to content

Uff, har solgt båten.


borghans

Recommended Posts

Slutter meg til de to over her ! Ikke for å drepe den nye "gleden" med bobil, men du kommer garantert til å savne vann under kjølen.

Mine (egne personlige) observasjoner er at bobil ikke er bra for humøret.

Som regel er de henvist til et jorde eller støvete parkeringsplass langt unna havet, men det finnes selvfølgelig unntak.
Som f.eks. ved Sjøsenteret i Risør hvor vi ofte er innom på sommeren.

 

Igjen så er det mine egne, høyst personlige observasjoner, ikke helt ufarget av at jeg selv elsker å være på vannet - men bobil kan umulig være bra for humøret.
Båtfolket hjelper hverandre å fortøye, organiserer og deler på strømuttak, prater og har det hyggelig sammen, byr kanskje på en ankerdram som takk for god hjelp med fortøyning -

mens bobilfolket sitter og betrakter det hele med en sur mine og stramme ansikter.

 

Jeg har ennå til gode å se en glad bobilturist !

 

men ingen regel uten unntak, så jeg håper du blir unntaket - Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe... bobil. Gjesp...  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Huff, her var det mye negativt om bobil.

 

Dette er mye hva man gjør det tul selv, man har etter mitt syn en voldsom frihet ned bobil.

Aksjonsradiusen er som regel mye større, sitter man i regnevær på vestlandet, er det bare i løsene handbrekket og kjøre ned til sol og varme i sverige på noen få timer. Vind og bølger er ett ikke tema, finnee man en fin plass er det "bare" å dra i håndbrekket og bli der noen dager.

 

Men når det er sagt, jeg vil ikke bytte, det er jeg altfor glad i sjøen, men at det er mange kvalitet med bobil ser jeg, så lamgr man holder seg i "uthavn "

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Slikt sett er jeg heldig, jeg har ikke engang lappen, så bobil eller campingvogn vil aldri være et alternativ for meg! Ikke det at det ville vært det hvis jeg hadde hatt førerkort heller...

 

Jeg mener å ha lest om flere som har solgt båt og kjøpt bobil, men kommet tilbake til båten igjen.

 

Håper det samme skjer denne gangen, men lykke til skal du nå ha uansett, borghans!

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde fra naturidyllen i "bobilskjærgården" i Lillesand.

Selv kjørte jeg raskt forbi og fant en liten vik for meg selv ute ved Homborsund fyr.

Velg selv ...  :giggle:

 

 

Ha, ha, hadde du tatt bilde av gjestehavna i Lillesand samme dag ville du sett at bobilene har et hav av plass rundt seg :-)

Link to post
Share on other sites

Ikke slett brukeren din her, - du kommer nok tilbake som båteier igjen.

Nei, jeg sletter ikke brukeren og jeg skal finne en plass til båtplassen vimpelen, godt synlig. Kommer nok til å savne båtlivet, men det er litt dumt at alle jeg kjenner som før hadde båt nå sitter i ei eller anna grusholla, så vi får da bare slå følge med dem så får vi se hvordan dette blir. Men jeg kommer tll å følge med på forumet, det er sikkert noe man tenger hjelp til eller noe man kan hjelpe med. Reiser til Ålesund på torsdag for å hente denne hjuldamperen.

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til de to over her ! Ikke for å drepe den nye "gleden" med bobil, men du kommer garantert til å savne vann under kjølen.

Mine (egne personlige) observasjoner er at bobil ikke er bra for humøret.

Som regel er de henvist til et jorde eller støvete parkeringsplass langt unna havet, men det finnes selvfølgelig unntak.

Som f.eks. ved Sjøsenteret i Risør hvor vi ofte er innom på sommeren.

 

Igjen så er det mine egne, høyst personlige observasjoner, ikke helt ufarget av at jeg selv elsker å være på vannet - men bobil kan umulig være bra for humøret.

Båtfolket hjelper hverandre å fortøye, organiserer og deler på strømuttak, prater og har det hyggelig sammen, byr kanskje på en ankerdram som takk for god hjelp med fortøyning -

mens bobilfolket sitter og betrakter det hele med en sur mine og stramme ansikter.

 

Jeg har ennå til gode å se en glad bobilturist !

 

men ingen regel uten unntak, så jeg håper du blir unntaket - Lykke til :smiley:

Det er litt av de tankene jeg har gjort meg, men da får vi prøve å overføre litt av båtfolk mentaliteten i dette miljøet, sikkert flere enn meg som har hatt båt.

Link to post
Share on other sites

Det fine med penger er at de er "mellomgreie" og bobiler kan selges for penbger som igjen kan brukes på båt hvis du angrer.

Husk forøvrig at det ikke er nødvendig å hive dreggen 15 meter før parkeringsplassen til bobilen.  Fendere er vel heller ikke nødvendig :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Solgte en 33 fots seilbåt for 2 år siden for å kjøpe hytte. Det var tøft og en påkjenning, faktisk! Argumentet var at vi ikke rekker å bruke både seilbåt og hytte.... Første vi gjorde da vi kom oss i orden på hytta var å kjøpe båt, en nesten oppbrukt GH14 og en ny Yamaha 9,9 Sport. Så kom kai, landgang og flytekai. Og i år kom en 19 fots pilothusbåt. Så nå har vi 2 båter - og det går helt fint å bruke dem sammen med å bruke hytta!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har testet dette. Kjøpte bobil, men solgte ikke båten. Fartet med bilen i tre - fire år. Fantastisk å oppleve utvidet rekkevidde på samme frihet som båtlivet gir. Men vi kunne ikke ha både bobil og båt. Vi rakk ikke bruke begge deler. Nå er bilen solgt. Men jeg sier ikke at det er uten savn av bilens muligheter og fasit på hva som er riktig. Det må hver og en finne ut av. For oss er det foreløpig kvaliteter i båtlivet vi setter større pris på enn det bobillivet ga oss.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vi var så heldig å få låne en stor og flott bobil forrrige sommer, og dro sverige -danmark - tyskland og frankrike.

Fantastisk måte å reise på, og veldig gøy.

 

Vi vurderte frem og tilbake da vi kom hjem igjen, men konklusjonen ble at vi beholder båten

Og vår oppfatning er at båtfolket er mye mer imøtekommende og hjelpsomme enn norske bobilturister nedover Europa.

 

Men vi er forskjellige, og skjønner at kanskje eldre mennesker føler seg litt ferdig med båtlivet og vil noe annet.

Men jeg tror innerst inne, blir man aldri helt ferdig med båt.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Men vi er forskjellige, og skjønner at kanskje eldre mennesker føler seg litt ferdig med båtlivet og vil noe annet.

Det tror jeg ikke stemmer. Selv er jeg ikke mer enn 72 år, men kan ikke tenke meg at jeg skulle bli ferdig med båtlivet når jeg en gang blir eldre. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bobil er ikke et alternativ til båt, men et interessant supplement. Etter mange år med båt, var vi godt kjent i langweekend-avstand (100 nm), både nord og sør for Bergen. Etter at vi kjøpte bobil i fjor (og beholdt båten), fikk vi en helt annen rekkevidde. Vi har allerede besøkt Nord-Norge, Sverige og Danmark. Det er interessant å se steder og landskap også fra landsiden, da får man ofte et helt annet inntrykk. Og man treffer like hyggelige mennesker på campingplassene som i gjestehavnene. Det som savnes mest når man kjører bobil, er autopiloten. Og så har de ikke klart å finne et skikkelig navn på bobilutgaven av ankerdram! Ellers er det helt topp!

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at svarene ville ha vært det samme på et bobil-forum, men med motsatt fortegn. "Båt? Nei, det er bare pussing, dyre båtplasser, motorstopp og dårlig vær. Dessuten er bobilfolket mye mere imøtekommende og hjelpsomme enn sure båtfolk:giggle:

 

For min del er det ingenting ved bobil eller campingliv generelt som frister. På den andre siden er jeg null interessert i en båt som man kan sove i heller.

Link to post
Share on other sites

Først: Gratulerer med Bobil!

Det er plusser og minuser med alt.

Vi har vært uten båt i noen år (hadde en mindre seilbåt før), og har nå Campingvogn som vi farter rundt med i sommerhalvåret. Det gir oss mulighet til en stor aksjonsradius, og ettersom vi har familie rundt i landet, blir det alltid noen å besøke i sommerferien. Det hadde vi ikke rukket med båt. Med bobil og vogn kommer du lett rundt i hele Europa, og været setter ikke grenser i samme grad. Og i vårt tilfelle, med små barn og begrenset økonomi, får man en relativt ny og problemfri boenhet for en rimelig penge, mens det hadde blitt en eldre båt med diverse vedlikeholds/oppgraderingsbehov om man skulle holde seg i samme prisleie. Har lyst på båt igjen, men det blir noe lite, lettstelt og rimelig.

Kos deg med bobilen :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...