Jump to content

Hva koster det å heise opp og spyle vekk groe på en båt?


Pequod

Recommended Posts

Jeg føler at det ville vært greit å fått spylt vekk groe under båten da jeg merker at jeg må opp i høyere turtall nå for å nå samme marsjfart som tidligere. Båten har jo vært minimalt brukt i år på grunn av alt som har skjedd med meg, og dermed har det vel blitt gode forhold for groe.

Men krana i båthavna på Oksval er kaputt, og en sjekk hos Kavringen viste at et kranopptak der med påfølgende spyling vil komme på minst 3000 kroner. Det synes jeg var litt i overkant, ettersom jeg bare raskt vil fjerne litt groe og så få båten ned igjen -nytt bunnstoff og slikt venter jeg med til våren.

Er det noen som vet om andre steder jeg kan få gjort dette noe rimeligere, eller må jeg forvente at det koster det samme? I så fall lar jeg groe være groe og betaler heller til våren samtidig som jeg da legger på nytt bunnstoff og vasker og polerer.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva det koster, men du har jo Jakobsen marineservice i bunnefjorden, den som er innenfor Nesset. Det er jo rett innenfor hvor du holder hus, og han har fint løfteutstyr. Jeg ligger her på vinteropplag, og jeg bruker han rett og slett fordi hans håndtering av båten min, altså min verdi, er fremdragende. Har brukt noen andre tidligere, og det ble med den gangen.....

Tlf: 416 24 252

Link to post
Share on other sites

Er nok enig i at dette er det det koster, og det var ingen urimelig pris. Det er fort 2 lapper å løfte båt med lastebil og, i tillegg til

at man skal ha skikkelig høytrykk spyleutstyr, og noen skal jo gjøre jobben med å rengjøre og.

Er jo forsåvidt enig i at når den først er oppe, så burde den vært stoffet og, sett arvingene i sving, det tar et par timer, så er det gjort.

Link to post
Share on other sites

Stive priser rundt forbi, er glad vår båtforening har egen kran som drives på dugnad. ( og den ligger laaangt i fra Oslo så det hjelper desverre ikke mye for trådstarter)

Merkelig at det ikke finnes en plass rundt Oslo der man kan få båten opp for en fornuftig pris. Finnes det ikke kystlag eller båtforeninger der som ikke flår folk?

Link to post
Share on other sites

Kjenner du ingen som kan ta et bad og skrubbe båten under?

Med våtdrakt e.l. på seg kan man fint være uti en halvtime.

Gjorde dette selv før, men brakk nakken ifjor vinter, så den tid er over.

Husker det var en i tråden min (Amputert båtsesong for Pequod og Bergtatt) som sa han kunne gjøre det for meg tidligere i sommer, men nå begynner det vel å bli litt sent og kaldt for slike bravader?

 

Vi har jo en kran i båthavna som det vel kostet rundt 700-800 kroner å bruke til et slikt løft, men den er som sagt ikke i funksjon lengre. Det var derfor jeg reagerte litt på at det skulle koste 3000kr, men skjønner at det er noe jeg må regne med.

 

Tror nok i så fall at jeg venter med det til neste år, og tar det sammen med vask, polering og oppussing tidlig vår. Skal bytte skrog- og rorgjennomføringer også, så da kan jeg like gjerne ta alt i samme slengen!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg har gjort tidligere når groen har vært på sitt værste med tydelig fartstap er å kjøre båten inn mot en strand. Velger en strand uten folk og kjører så langt jeg tørr med hevet drev og slipper anker bak. Fester deretter båten med tau foran og på siden. Går deretter rundt med kost med langt skaft og koster skroget. Tar drevet til slutt. Hvis vannet er blitt for kaldt så kan man kanskje investere i en 3 mm våtdrakt til samme pris som et løft. Lurt å velge en vindstille dag og selvsagt rekonosere stranda for steiner først.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om jeg ikke husker feil så betalte jeg 1600,- for løft, spyling, montering av stativ og plassering av båt i stativ på Grimsøy for 32 fots seilbåt. Da kjørte de båten 2-300 meter i snegletempo bort der båten skulle stå. 

 

Løft, spyling og utsetting igjen vil jeg tro de tar mindre for, det vil ta vesentlig mindre tid. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...