Pequod Startet 21.September.2015 Del på Facebook Startet 21.September.2015 Jeg føler at det ville vært greit å fått spylt vekk groe under båten da jeg merker at jeg må opp i høyere turtall nå for å nå samme marsjfart som tidligere. Båten har jo vært minimalt brukt i år på grunn av alt som har skjedd med meg, og dermed har det vel blitt gode forhold for groe.Men krana i båthavna på Oksval er kaputt, og en sjekk hos Kavringen viste at et kranopptak der med påfølgende spyling vil komme på minst 3000 kroner. Det synes jeg var litt i overkant, ettersom jeg bare raskt vil fjerne litt groe og så få båten ned igjen -nytt bunnstoff og slikt venter jeg med til våren.Er det noen som vet om andre steder jeg kan få gjort dette noe rimeligere, eller må jeg forvente at det koster det samme? I så fall lar jeg groe være groe og betaler heller til våren samtidig som jeg da legger på nytt bunnstoff og vasker og polerer. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sjöfugelen Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Seilte båten min til Spania i 2013. Torrevieja/Alicante Der kostet det 75 eur for opplöft, rengjöring og sjösetting etterpå. Rengjöring av propell og baugpropell også. Tok meg en öl mens dem gjorde jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 21.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2015 Litt langt å dra med Nidelven... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Normarco Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Vet ikke hva det koster, men du har jo Jakobsen marineservice i bunnefjorden, den som er innenfor Nesset. Det er jo rett innenfor hvor du holder hus, og han har fint løfteutstyr. Jeg ligger her på vinteropplag, og jeg bruker han rett og slett fordi hans håndtering av båten min, altså min verdi, er fremdragende. Har brukt noen andre tidligere, og det ble med den gangen..... Tlf: 416 24 252 Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Litt variabelt, men: Løfte opp 1000-1500 Spyling en time + 400 -600 Løfte ut 1000-1500 3000 for jobben i indre oslofjord høres ikke urimlig ut for meg. Finner du noen som gjør det rimeligere så gi meg et hint. Det koster å ha båt... På stell. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 spørsmålet er om den ikke bør stoffes når du først løfter og spyler?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sigurd Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Full sjau med stoffing ++ vil selvfølgelig være det absolutt mest kostnadsbesparende da de fleste har en relativt lav døgn lagrings-kost i forhold prisen for opp/ut-løft og spyling. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Er nok enig i at dette er det det koster, og det var ingen urimelig pris. Det er fort 2 lapper å løfte båt med lastebil og, i tillegg til at man skal ha skikkelig høytrykk spyleutstyr, og noen skal jo gjøre jobben med å rengjøre og. Er jo forsåvidt enig i at når den først er oppe, så burde den vært stoffet og, sett arvingene i sving, det tar et par timer, så er det gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 I området rundt Arendal tar dem 120 kr pr. fot for et kranløft de som har kran på brygga, så må man spyle sjøl... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Vent til våren og ta alt på en gang.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Solux24 Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Han på snarøya båtservice er ganske grei på pris om du skal ha gjort det utenfor sesongen (siste halvdel av oktober) http://www.gulesider.no/f/snar%C3%B8en-b%C3%A5tservice-as:84252683 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Stive priser rundt forbi, er glad vår båtforening har egen kran som drives på dugnad. ( og den ligger laaangt i fra Oslo så det hjelper desverre ikke mye for trådstarter) Merkelig at det ikke finnes en plass rundt Oslo der man kan få båten opp for en fornuftig pris. Finnes det ikke kystlag eller båtforeninger der som ikke flår folk? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Kjenner du ingen som kan ta et bad og skrubbe båten under? Med våtdrakt e.l. på seg kan man fint være uti en halvtime. Gjorde dette selv før, men brakk nakken ifjor vinter, så den tid er over. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 22.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2015 (redigert) Kjenner du ingen som kan ta et bad og skrubbe båten under? Med våtdrakt e.l. på seg kan man fint være uti en halvtime. Gjorde dette selv før, men brakk nakken ifjor vinter, så den tid er over. Husker det var en i tråden min (Amputert båtsesong for Pequod og Bergtatt) som sa han kunne gjøre det for meg tidligere i sommer, men nå begynner det vel å bli litt sent og kaldt for slike bravader? Vi har jo en kran i båthavna som det vel kostet rundt 700-800 kroner å bruke til et slikt løft, men den er som sagt ikke i funksjon lengre. Det var derfor jeg reagerte litt på at det skulle koste 3000kr, men skjønner at det er noe jeg må regne med. Tror nok i så fall at jeg venter med det til neste år, og tar det sammen med vask, polering og oppussing tidlig vår. Skal bytte skrog- og rorgjennomføringer også, så da kan jeg like gjerne ta alt i samme slengen! Redigert 22.September.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
BMF Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Her er det billigste i Norden: En optagning, afrensning max. 4 timer og herefter søsætning 190,00 Dkr Kilde: http://www.lynetten.dk/j25/index.php/priser-2015 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
hobbyfisker38 Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 dyrt paa Oestlandet ja, hjemme tar jeg baaten gratis opp i slippen og spyler sjoel i vaar baatforening. 0 kr. Tror det koster et par hundre lapper i timen hvis man ikke er medlem av baatforeningen. Men det er helt paa Husnes paa Vestlandet. Huff 2-3000 hoeres gruelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Her er det billigste i Norden: En optagning, afrensning max. 4 timer og herefter søsætning 190,00 Dkr Kilde: http://www.lynetten.dk/j25/index.php/priser-2015 Nja, hos oss koster et kranløft 150,- kr for medlemmer. Så kan du stå å surre og spyle eller hva et døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Det jeg har gjort tidligere når groen har vært på sitt værste med tydelig fartstap er å kjøre båten inn mot en strand. Velger en strand uten folk og kjører så langt jeg tørr med hevet drev og slipper anker bak. Fester deretter båten med tau foran og på siden. Går deretter rundt med kost med langt skaft og koster skroget. Tar drevet til slutt. Hvis vannet er blitt for kaldt så kan man kanskje investere i en 3 mm våtdrakt til samme pris som et løft. Lurt å velge en vindstille dag og selvsagt rekonosere stranda for steiner først. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Om jeg ikke husker feil så betalte jeg 1600,- for løft, spyling, montering av stativ og plassering av båt i stativ på Grimsøy for 32 fots seilbåt. Da kjørte de båten 2-300 meter i snegletempo bort der båten skulle stå. Løft, spyling og utsetting igjen vil jeg tro de tar mindre for, det vil ta vesentlig mindre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 23.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2015 Ifølge havnesjefen på Oksval vil krana kanskje være klar neste uke, så da ordner det seg likevel! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
nordan family 27 Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 For noen få år siden betalte jeg 2000 kr for opp, spyling, utsetting og 1 uke på land hos Amundsen på Nærsnes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.