Jump to content

Brukererfaring/sjøegenskaper Askeladden P66 W?


-morten-

Recommended Posts

P66 W virker som en spennende båt, selv om overbygget er litt ut av proposjoner rent estetisk.

Jeg lurer på hvordan sjøegenskapene oppleves på denne? går den fint når solgangsbrisen kommer eller blir skroget for butt og flatt.. 34 knop med 150 hk er jo ganske imponerende for en såpass stor båt. ganske lettdrevet med andre ord. ser også at båten er stiv ved stilleligge som jo er en komfortabell faktor, men for stiv båt kan jo slå negativt ut i rom sjø. Noen som har fått testa den i litt sjø og kvittoppa solgangsbris.. Har faktisk god derfaring med Askeladden og synes det er veldig solide og fine bruksbåter uten for mye dildall.. så har jeg egentlig begyndt å se etter båter med påhenger i steden for innenbords diesel med drev.. Liker enkelt vedlikehold som jeg har på påhenger. kontra styresylindre drev, belger tette kjølere osv osv.. Det ekstra forbruket velter ikke det store lasset på sikt heller.. men synes 140 liter er litt for liten tang for en 150 hk! Rekner med at baugpropell er til stor nytte på denne typen båt. Synes jo C75 Cabin er en fin båt og har sikkert hvassere sjøegenskaper, men synes dollbordene virker for smale, og P66 virker mere fornuftig rent bruksmessig, selv om badeplattform/tilkomst er noe utdatert i mine øyne. Den må ihvertfall ha de forlengede plattingene bak på hver side!

En annen ting er at den går kansje akkurat inn i naustet mitt.. dermed en del penger spart..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med sjøegenskapene på min P66 Pilothouse. Forutsetningen er at du kjøper båten med trimplan. Dette er etter min erfaring særlig viktig når du er alene i båten og ikke får nok vekt fremme. Brukte min i 2 meter høye bølger på Vestlandet i sommer og kunne holde 15 knop uten at det var ubehagelig. Uten trimplan ble det da mye harde slag når jeg var alene.

 

Når det gjelder dollbord så har vel ikke weekendmodellen like bredt dollbord som Pilothousemodellen har på den ene siden.

Link to post
Share on other sites

Pilothouse er vel litt dårlige balangsert i forhold til weekenderen og kan være litt fremtung, har lest den er lett i rompa med sjøen bakfra. Dollbordene på W ser mer enn bra nok ut. Ikke så ofte man trenger å være på bakken i småbåt. Trimplan er vel et must på W med såppas vindfang. Hvordan er manøvrering i havn? Er det et must med baugpropell? Askeladden jeg har nå svinger veldig dårlig akterover fordi den er bred og dyp akter. Har 100 literstank på 115hk og synes det er akkurat. 140 på 150 hk høres lite ut

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte min i fjor tenkte jeg ar det sikkert var behov for baugpropell, men etter at jeg har brukt båten et år har jeg ikke følt behovet selv om det kan være godt vindfang i båten. Dette avhenger selvsagt hvor trangt det er der du skal manøvrere.

 

Har aldri opplevd at min pilothouse har vært framtung. Når det er mye sjø må jeg kjøre trimplanene helt ned for at baugen skal komme langt nok ned slik at det ikke blir for mye slag når du ikke er fornøyd med dorgefart.

 

Er enig i at det kunne vært litt større tank men når tanken er montert helt akter kan for stor tank påvirke båtens egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Så trimplan er vel et must da. Skroget er vel ikke forandra siden den kom. Eller så synes jeg verson 660w virker mest interessant med luke i tak. Og klappbenker på akterdekket. Må også ha de forlengede badeplatformene.

Synes utvendig styrepos er smart og praktisk. Liker at det er såppas bra sitteplass i styrhuset og i tillegg har fått til et brukbart stort akterdekk. De få gangene man er nødt til å bruke doen er det jo kjekt med eget rom. C75 har mindre vellykket løsning med do i benk. For oss er jo dette en hyttebåt så sengeplassene er ikke så viktige. Gode bruksegenskaper greie dollbord greie sjøegenskaper og uten kalesjestyr virker fristende..vi kjører aldrig med kalesjen helt av nå,så lukket båt er å foretrekke på Trøndelagskysten. Ser det kun er en vinduspusser. Blir det lett sprut på vinduene?

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei lurer på om noen av dere her inne har testa eller samenlikna Finnmaster 7.0 W med Askeladden P666W   Er 7.0 ny av året? har ikke sett mange på Finn

Hvordan er sjøegenskapene! Den ser noe enklere ut i innredninga og tross mere bredde er ikke plassen like godt utnytta som hos Askeladden. Jeg synes den har finere linjer utvendig. Jeg kjenner kvaliteten hos Askeladden og den er jeg ikke bekymra for. Hvordan er det hos Finnmaster? sjøegenskaper skrangling/risting?  Jeg så en 7.0 pilot på hytta i påska, men usymetrisk styrhusplassering og kun 2 sitteplasser blir litt lite. men Weekend har samme layout som P66W.  Hvordan er Yamaha 150?  følelsen sier meg at det er litt småkjafs! liker de nye Suzuki´ ene veldig godt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg sammenlignet de to på en båtmesse for 1,5-2år siden. Synstest da at finnmaster virket bedre sammenskrudd og solid, fikk liksom godfølelsen i finnmasteren. Dette var kun ved stilleligge ved kai, har ingen praktisk erfaring med noen av de. 

Hvis du er bekymret for krapp fjordsjø, tenker jeg C75 skjærer bølgene vesentlig bedre enn de to andre.

Ta bryet med en prøvetur i de som er aktuell, selv om det tar litt tid, det synest jeg er gull.....

 

Link to post
Share on other sites

Jeg liker veldig godt C75, men en weekender bør ha eget toalettrom. Skroget er nok meget bra på den ja, særlig det nye med stepp! men den er jo en god del dyrere enn nevnte modeller da. men 150-200000 fra eller til har jo lite å si i det store og hele.. jeg har jo tenkt å ha båten en stund!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Begge utgavene av C75 kan fåes med eget toalettrom, ifølge forhandler. Har ikke sett dette selv, men det kan ettermonteres eller leveres nytt. Hvis båten ikke skal brukes til overnatting kan den løsningen være ok, men for min del stjeler det en del køyeplass...

 

Mange kompromisser med båtvalg......

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett det på noen bilder.. pluss på C75 er jo at det er cabindør! hvis ikke er den løsningen med do i benk veldig dårlig..   Grunnen til at P66 er mest interessant for meg er at jeg tror den går inn i naustet! Da sparer jeg en god slump på opplag. Har jo strøm og vann i naustet samt opptrekksvinsj med fjernkontroll.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

Her settes ihvertfall Askeladden på hardest prøve! rolige forhold for de to andre.. men vanskelig å si hvordan det føles å være ombord.. alle disse båtene er jo brede i forskipet med mye bæring, noe som ikke er optimalt!  Min drømmebåt er Axopar 28, men den mangler jo mye av de bruksegenskapene, samt at det er veldig lite styrhus, den trenger ikke vindusviskere en gang, for det skal veldig mye til før det kommer sjø på vinduene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...