tresnekka Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Noen som vet hvordan jeg skal justere ventilene på min Marna R1. Skrur man bare selve ventilen rundt når man skal justere, eller må man åpne motoren på siden for å komme til under ventilene? Når vet jeg om ventilene er riktig justert? mvh tresnekka Quote Link to post
Muhammed Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Du justerer ventilene med et føleblad mellom ventilløfteren og ventilen. Hvis du er helt blank på dette må du få noen til å vise deg hvordan dette skal gjøres, dette er det mange som kan, så det burde ikke være noen problem. Quote Link to post
Walter_S Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Noen som vet hvordan jeg skal justere ventilene ...........Hei tresnekka! Det er ingen heksekunst å justere ventil(klaring) - det er jo egentlig ventilstyring / -klaring som justeres (og ikke selve ventilen). Det forutsetter 2 ting. 1) - At du har instruksjonsboken til din motor, hvor det står hvor stor klaring du skal ha på vippetøyet. 2) - At du har følerblad og ellers godt verktøy! Har selv vært amatør på dette området, til i fjor høst. Nå tar jeg dette som en lek. Du kan eventuell lese min egen erfaring med dette her: Ventilløftestenger Sabb G-mod. 10hk Klaringen måles mellom ventilstammen og vippearmen. Til min motor er det foreskrevet en klaring på 0,3 mm - målt på kald motor. Det er sikkert anderledes på din Marna R1 - så da må du lese deg til klarings-avstanden først. Selve justeringen ser du til venstre i bildet - setskrue (skrutrekker) og låsemutter (ringnøkkel). Selve målingen på klaringen ser du til høyre i bildet, hvor et 0,3mm følerblad "kjenner etter" om klaringen er riktig. Lykke til! Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SveinHa Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Prinsippet er som Walter_S beskriver men Marna har sideventiler og mangler derfor vippearmene. Støtstengene betjener ventilene direkte og ventilene står altså opp-ned i forhold til Sabben. Det er lenge siden jeg har vært inni en Marna men mener å huske at du må ta av manifold med forgasser, 2-3 skruer som går tvers gjennom manifolden. Bakom der er et deksel som også tas av. Da kommer du til ventiljusteringen. Mener justeringen gjøres på en litt lang mutter med kontramutter som står enten på ventilen eller støtstangen. Overhodet ingen helsekunst å gjøre dette selv. Bare husk på at ventilen MÅ være helt stengt når du justerer. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.