Anterialis Startet 25.September.2015 Link til dette innlegget Startet 25.September.2015 (redigert) Hei! Takk for et supert båtforum! Dette er mitt første innlegg, og jeg beklager om jeg bryter regler/retningslinjer. Jeg har skummet igjennom de første 20 sidene her subforumet, og har allerede lært mye! Dog har jeg ikke funnet en tråd som beskriver samme problem som mitt: Litt om meg først. 28 år gammel mann som delvis har vokst opp i båt. Min første var en 9ft Askeladden med 9,9hk da jeg var 12-13 år. Foreldre har hatt motorbåt (skjergårdsjeep 18-22ft) i de fleste år, alle år mellom mine 13-22 år. Jeg fant tidlig ut at jeg elsket seile, men har måttet belage meg på kamerater som hadde rette utstyr (les: seilbåt). Spesielt en god kamerat som har en 20 tonn, 40ft Collin Archer skjøyte fra 30-tallet. En-masta gaffelrigg som jeg og han ofte seiler (gaffel, toppseil, fokk og klyver). Det er treslåttau og ingen elektriske hjelpemidler, og det er dette jeg anser som mitt rette element. Ingenting gjør meg gladere enn tur med denne skjøyta, spesielt etter div. ankerdrammer og overnattinger. Samtidig er jeg en mann som liker elektronikk og semiavansert utstyr. Jeg ønsker ikke selv kjøpe CA da det blir for mye arbeid og vanskelig å seile alene, men jeg ønsker heller ikke gå til innkjøp av en båt som ikke tåler skikkelig vær og føles lett i vannet. Jeg er ingen regattaseiler, heller cruiseseiler, men jeg syns jo det er artig med fart. Drømmen er en HR/Najad på ca. 40 ft da jeg har blitt fortalt (jeg har aldri seilt disse selv) dette er båter som selv Collin Archerentusiaster kan seile i. Jeg tenker da på "båtfølelsen" og stabilitet/vekt/treverk etc. Jeg er overhode ingen viderekommende seiler, snarere helt i startgropa. Jeg er meget interessert og nysgjerrig, men kan lite. Jeg ønsker en båt jeg kan vokse i, og ønsker ikke nødvendigvis "gå gradene" da jeg er vant til båt (dog motorbåt) og kan det helt fundamentale ift. seilbåter. Båten er tenkt for en familie på fire samt trolig hund. Det blir vel 90% seilturer med 0-2 overnattinger innaskjærs, resterende turer til Sverige og Danmark. Jeg tenker ikke lengre turer med denne første båten, men på sikt er jo drømmen å ta fri et år fra jobben å ta med familien på liten jordomseiling. Jeg ønsker betale for kvalitet, og dobbel pris for 70-80% bedre kvalitet er absolutt verdt det i mine øyne. Dog ønsker jeg ikke betale mye for kun lett kvalitetsforskjell. Dette er en "5 års plan" da jeg ikke har anledning til båtkjøp de neste få årene (etablering, giftemål, etterhvert huskjøp etc.), men jeg er såppass seilinteressert at jeg ønsker litt meninger fra dere med erfaring først som sist =) I denne forbindelse ønsker jeg noen _meninger_ fra dere på følgende: (vennligst korriger mine feil ift. terminologi og tankegang, da lærer jeg mest =)) * Akter- eller Centercockpit? * Eldre (10-15 år) dyrere båt (HR, Najad, Malø etc.), eller nyere (ca. 5 år) billigere båt? Forslag til båtmerke i hver kategori? * Størrelse på båten? Jeg føler meg fortrolig med å manuvrere Collin Archeren til kameraten min, altså 40 ft, rorkult og innenbors motor, i trange sund og i båthavner, men jeg har ingen peiling på om dette kan sammenlignes med andre typer båter... * Pris ca. 1 - 1,5 mill. * Kom gjerne med eksempler på båter som kan passe mine ønsker! Det er lite båter (som jeg finner) på finn.no som passer mitt brukermønster p.t. Men kun for å slenge ut et forslag, hva tenker dere om disse to båtene? HR 342, 1,6 mil,, 2008 mod: http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=64665277 HR 342, 1,1 mill, 2007 mod: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62483171&class=2188&length_feet_from=34&length_feet_to=46&make=2619&make=2625&make=2634&make=2908&price_from=520000&year_from=2000&sort=1&ref=fas Redigert 25.September.2015 av Anterialis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 25.September.2015 Link til dette innlegget Svart 25.September.2015 (redigert) Jeg tror jeg kan garantere at det blir nok av båter å få kjøpt i fremtiden, nesten uansett type båt. Jeg er litt usikker på om din 5-års plan handler om å bestemme seg for hvordan fremtiden skal se ut allerede nå, eller om du ønsker å finne ut mer om hva du selv vil. Det er jo viktig å planlegge, det er ikke det. Men det er jo tydelig etter hva du skriver, at du har helt andre økonomiske prioriteringer for din nærmeste fremtid. Du har nok av utfordringer der, etter min mening. Så det avhenger totalt av din økonomiske situasjon, selvsagt, og det er lov å drømme. -Dette kommer også an på hvor du bor, boligpriser etc. Men - ut fra den tanken at du muligens har en vanlig gjennnomsnittlig økonomi for alderen, og er i en etablerersituasjon: Ekteskap, barn, bolig, hund, kjøretøy, båt... (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen...), har jeg følgende råd - eller egentlig noen alternative tanker rundt det du forteller: IKKE ta opp mer lån enn høyst nødvendig. Det er ikke sikkert det blir lett å betale tilbake selv om renta er lav. Andre faktorer kommer sannsynlitgvis også i spill i tiden foran oss. Gled deg over at duallerede har en kamerat med egen båt å seile sammen med - som et fundament for båtlivet her og nå. Skaff deg en billig seilbåt hvis du har råd til det - nå - og ha den gleden sammen med ektefelle osv. Tiden for oppgradering tar du når det er tid for det og råd til det. Sett tæring etter næring. Du vil da komme i gang med opplevelsene, og så drar det seg nesten videre av seg selv, der du og ektefellen skaffer dere felles opplevelser. Kona vil også mene noe om saken, ikke minst de økonomiske prioriteringene, og da er det mest fornuftig å være "musikalsk" i forhold til å spille sammmen om å utvikle den felles fremtiden for deg, henne og deres kommende barn... ? Jeg forutsetter at du har konkrete plner om giftemål, boli, etc. -Hvis ikke, kjør på! Ikke hør på mine betenkeligheter -Båtlivet kan jo være det som skaffer deg den kona du ønsker deg, hvis du ikke allerede har funnet henne.... Jeg misunner deg som er ung og har anledning til å gjøre "feil" -som du har tid til å rette opp. Den perfekte løsningen finnes ikke fordi fremtiden aldri blir hva du planlegger. Det å leve er litt som å seile, man kaster loss, setter en kurs og så tar man vær, vind, bølger og endrer destinasjon etter hvert som horisonten avdekker fremtiden på din ferd. (Der ble jeg litt poetisk) Jeg har sett oppgangs- og nedgangstider og min personlige mening, er at unge mennesker har litt for liten kunnskap om hvor galt det kan gå. Eldre mennesker har også opplevd både krig, livskriser og mye annet. Slikt vil skje igjen, dessverre. Forhåpentligvis ikke for deg, men man vet aldri sikkert og bør ha en robust fremtidsplan. I de gode tider som vi i Norge har lagt bak oss de siste 30 årene, er det lett for unge mennesker å ha det som eneste ramme for hva også fremtiden bringer. Så det er nesten litt herlig naivt at du planlegger så nøye - hvis du da ikke har mye penger allerede i ung alder, da. Jeg sier ikke at du er dømt til å mislykkes, LANGT derifra. Jeg forsøker bare å advare mot å tro at fremtiden kan planlegges i minste detalj. Så ta i hvertfall ett skritt av gangen. Spar penger til en fremtidig båt mens du lever livet mens det skjer. En kan kanksje seile rundt i en Albin Express for gledens skyld, eller noe mer bastant for familiens skyld (Hallberg Rassy 29, 312 el.lignende), eller blir med kameraten i hans CA for romantikkens skyld (båtromantikken, altså). Å ta opp lån på toppen av boliglånet, nå som det "er gratis å låne" kan redusere fremtidig valgfrihet og medføre betydelig etterpåklokskap, for å si det slik. Om 5 år ser verden VELDIG annerledes ut, det tror jeg at jeg kan garantere 100%. Du kan ikke kontrollere din egen fremtid så langt frem slik samfunnsøkonomien utvikler seg nå. Vi er langt fra ferdig med den store kriseøkonomien i det offentlige. Det er der problemet ligger, og vi vet ikke hva politikerne kommer til å gjøre for å få tak i enda mer av innbyggernes penger i fremtiden. Så hold på det du har og spill med i utviklingen av ditt eget liv og byggingen av din fremtid inkludert båtliv, etter hvert. Lytt il omgivelsene og vær "musikalsk" mens du driver med noe så mystisk som det å gi livet et meningsfullt innhold. Du kan uansett ikke kontrollere fremtiden, selv ikke med god planlegging, til det er det for mange faktorer utenfor enkeltpersoners kontroll. Men drømmen er viktig, og dette må ikke oppfattes som forsøk på å ødelegge den. -Ved gjennomlesning ser jeg at jeg gjentar meg selv nå. Ta med deg det du finner av verdi for deg selv i det jeg sier, og la det som ikke passer ligge. Samme oppfordring går til andre bidragsytere i tråden, ikke la min (kanskje litt uvanlige) repons spore av tråden, dette var bare et personlig innlegg jeg fikk velgig lyst til å skrive - og det er også slik det bør leses før tråden flommer over av protester til meg. Andre som kommenterer, bør altså rette seg inn på hvordan man selv ønsker å kommentere det trådstarter legger opp til og spør om... Takk. Redigert 25.September.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Nevermind Svart 25.September.2015 Link til dette innlegget Svart 25.September.2015 5-årsperspektiv er langt frem, og du vil nok se mye fint på finn.no de nærmeste årene. Jeg har selv samboer og 2 små barn, og når vi byttet båt for et år siden var nettopp barna et av momentene som gjorde HR uaktuell. Jeg synes HR 39 Mk. 2 er en fantastisk fin båt, men den har en stor akterkabin, og jeg skulle ha 3 lugarer slik at barna får en hver. Tror det kan gjøre det lettere for dem å ville bli med på tur når de blir større, evt. de vil ha mulighet for å kunne ha med en venn. Og så kjenner jeg ei som har tilbrakt 4-6 uker hver sommer i en Comfortina 32 m. søster og foreldre, og som synes de hadde god plass ombord så det er fullt mulig å få en fin båt for familien til en pris langt under det du nevner som aktuell prisklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Anterialis Svart 25.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2015 Propell1: Tusen takk for velskrevet innlegg som absolutt er på sin plass. Det er veldig lett å dagdrømme og derfor glemme litt av det som faktisk er viktigere, nemlig familie og økonomi. Jeg er helt enig med deg =) Jeg skrev at dette er en 5 års plan nettopp fordi jeg ikke ønsker kaste meg ut i det før alt er på stell, det er flere ting som skal på plass før båtkjøp blir en realitet bl.a. huskjøp mm. Jeg finner stor glede i å være med kompiser på havet og se frem til den gangen jeg skal kjøpe min første båt, og jeg finner samtidig en glede i å "planlegge" / utforske litt hva slags muligheter som som finns der ute. Jeg håper jeg kan høste litt fra deres erfaringer samtidig som jeg "dagdrømmer" litt om en fremtidig sannsynlig realitet. Min/vår økonomi er adekvat og vil nok tillate et båtkjøp som nevnt i førsteinnlegget =) Nevermind: Du skriver at HR var uaktuell pga. barna. Hva mener du? Og hva ville dere gjort (og hvorfor), kjøpt en eldre og dyrere båt eller nyere billigere båt til samme pris (ca. 1.mill).? Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 25.September.2015 Link til dette innlegget Svart 25.September.2015 Jeg ville ha 2 akterrkabiner i stedet for en stor akterkabin slik det er i HR'en jeg nevner. Kjøpte en Arcona som har mye av det samme fine håndverket, og materialvalget som HR, den er noe rimeligere, og seilegenskapene står ikke tilbake for HR. Min forrige båt var en HR 352. Den er en del eldre enn 39 Mk2, og mindre, men begge båtene har centercockpit, og en akterkabin i hele båtens bredde. Den løsningen er OK for mange, men ikke for meg når jeg ville ha en båt rundt 40 fot med 3 lugarer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Jeg synes HR og Najad er flotte båter, men jeg ville selv heller brukt penger på en ny eller par år gammel Bavaria, Beneteau, e.l. Nye(re) puter, sprayhood/cocpittelt, tekniske løsninger, innredning, kabling og elektronikk, motor ,luker, utstyr, og ikke minst seil og rigg. Ja, det er veldig flott at mange tar vare på mer eller mindre gamle båter, og joda det er mange båter som brukes lite men solllys og saltvann tærer og med en 15 år gammel båt bør du i alle fall ta høyde for potensiell kostbar vedlikehold. Jeg ville selv valgt aktercocpit, det er to grunner: for det første synes jeg at det blir bedre plass under dekk, dernest enklere når jeg skal legge til med akterenden inn. Mht størrelse er det ikke all verdens forskjell i håndtering mellm 35 og 40 fot, en moderne seilbåt er vesentlig enklere å manøvrere enn en CA. (Jeg pleier feks. ofte å bakke inn, det kan være vanskelig å styre akterover med en langkjølet båt). jo større båt jo bedre plass og rekkevidde, men også dyrere å kjøpe og vedlikeholde. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 27.September.2015 Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 Jeg er i nogenlunde samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg er i ferd med å runde 70. Så mine båtdrømmer handler mer om hva barnebarna trenger. Men jeg kjente meg igjen i innlegget ditt på ett pukt: Å være ombord i en båt som går godt gjennom sjøen, også i lurvete vær. Selv får jeg ennå innimellom være mannskap på en Sweden Yacht 36 fra 1986. Den har slike egenskaper. Den går som et tog gjennom sjøen opp til stiv til stek kuling. Han som eier den har ført alle liner tilbake til cabin og har et flott revsystem så vi kan reve storen fra cabin og, og dermed seiler vi om det er storm eller stille. I gjengen hans, hanr jeg lært at det ofte er et problem med centercocpiter at de blir for grunne, slik at du blir kraftig eksponert for været. Greit i sol, ugreitt i storm. Min erfaring - også fra tidligere båter - er at når du er ombord en stund så trenger ikke cabinen være så stor, det er helst i havn at det er viktig. Ellers ser jeg du får gode svar på andre aspekt i det du skrev. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Anterialis Svart 27.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2015 (redigert) Takk for flotte tilbakemeldinger! Krimart: Takk for at du svarer på flere av mine spørsmål. Det er akkurat dette jeg lurer på, nyere "billigere" eller eldre "dyrere" båt, til samme pris. Jeg ser absolutt poengene dine, og det er kanskje en god idé og gå for en billigere og nyere båt i første omgang, dernest - etter flere år med erfaring - kjøpe båtdrømmen. Nero II: Takk for mening om center-/aktercockpit. Jeg legger merke til at alle Hallberg-Rassy-båtene fra 40 ft er centercockpit (?) nå om dagen. Hadde vært spennende å være med i en slik båt for å se om man sitter igjen med samme inntrykk etterpå.. Forøvrig er jeg helt enig med deg, jeg ønsker seile i alt slags vær. Spesielt dårlig vær, det er jo dette som er skikkelig seiling. Da er det viktig (for meg) at båten føles tung og trygg ut. Har dere anbefalninger av båter i de første klassene? Jeg har hørt så mye forskjellig om Bavaria - spesielt (negativt) fra mine CA-venner... - at jeg ikke vet hva jeg skal tro på lenger. Alt fra at man aldri må tenke på å ta en Bavaria ut fra brygga, kjøler som detter av, til at de faktisk har blitt vesentlig bedre siste tiden og flere her inne skriver om best opplevd kvalitet i nettopp Bavariaen sml. med andre lignende båttyper (Oceanis, etc.). Hvilke båtmerker anbefaler dere at jeg ser på når dere vet min bakgrunn, sjødyktighet over fart? Redigert 27.September.2015 av Anterialis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Hei Anterialis, Først, lykke til med vurderinger og etterhvert kjøp. Som en som selv har en "yngre, billigere" (vel, billig er det kanskje ikke men...) båt som jeg er veldig godt fornøyd med, kan jeg klart og tydelig si at det er ikke slik båt du bør kjøpe. Jeg har en Beneteau fra 2008 fordi jeg setter pris på stort volum til familien, stor cockpit, enkel adkomst akter, nyere løsinger, enklere vedlikehold osv. De store volumprodusentene (Bavaria, Beneteau, Jeanneau, Hanse og Dufour) lager alle veldig bra båter, og dårlig kvalitet, kjøler som løsner og slikt er ikke lenger aktuelle problemstillinger. Men slik du beskriver dine egne preferanser høres det ikke ut som en slik båt vil gi deg den riktige godfølelsen. Du bør nok heller kikke på Orust verftene som lager mer tradisjonelle håndtverk av noen båter. HR, Najad, Malö, Regina m.fl. er gode båter i denne kategorien. Alder på disse båtene vil heller ikke være noe problem, de varer nesten evig, men det kan lønne seg å finne et eksemplar som har oppgradert spesielt seil, rigg og elektronikk underveis. Så sant økonomien tåler det ser jeg bare fordeler ved å gå rett på en stor båt. Du har erfaring nok til å håndtere det, og du sparer masse tid og penger i forhold til å vokse 3 fot hver tredje sesong. Min mening er at ca. 40 fot båt med tre lugarer er den ideelle båtstørrelse for en familie med to barn, da har man nok plass til seg selv, utstyr og kanskje noen gjester innimellom. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Anterialis Svart 30.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2015 Takk for vel gjennomtenkt svar på mitt innlegg, Vilma Benita. Jeg har lest igjennom flere tråder på forumet og jeg er til stadighet enig i dine (imo fornuftige) svar, derfor tror jeg vi har nogen lunde lik formening om hva som er, og hvordan oppnå, ekte båtglede. Jeg tror også jeg vil få mer båtglede av vente et ekstra år eller to for så å ta meg råd til en eldre "dyrere" Orust-båt e.l. Litt av håpet ved å legge inn min førstepost var å se om jeg fikk respons fra personer med like tanker som meg, evt. finne ut av om jeg bør justere mitt tankesett. Jeg er også enig i at det må være bedre å gå rett på 40-fotere i stedet for - som du skriver - å kjøpe/selge 3 fot lengre båt "hver sesong". Takk for tips! Jeg er ung og har mange år på meg. Jeg setter stor pris på å lese meg opp og sette meg inn i de forskjellige båtene/verftene. Drømmen er HR/Najad, eller kanskje en båt jeg enda ikke vet om... Jeg håper jeg får flere innlegg her, både støttende såvel innlegg som utfordrer mitt syn og mine tanker. Og gjerne innlegg fra personer som eier Orustbåter med negative/positive sider ved disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Besøkte båtmessen i Bergen nettopp, med de mest kjente merkene, Dufour, Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Hanse. Ingen av båtene fristet meg, og det til tross for at jeg svært gjerne ville hatt bovolumet, seilegenskapene på slør/lens og den nye motoren. Hvorfor vil jeg ikke ha dem: svaret er kvaliteten. Alt er så rimelig som mulig, så tynt som mulig og så enkelt som mulig. Hvorfor skal jeg kjøpe en båt med en fiks løsning (vips, bøy denne inn og løft denne opp og så har du en solseng - voila!) - når sengen støtter seg på tynne RF-rør av billigste kvalitet og er festet med skruer i samme kvalitet som ikke er nedsenket fordi det er dyrere osv osv) Du får det du betaler for.......fortsatt. Jeg foretrekker det som er utviklet og forbedret gjennom generasjoners håndtverk og erfaring heller enn mest for pengene - på kort sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Og hvorfor skal så mange av produsentene på død og liv bruke stygg og tynn bøke- eller eikefiner på den skarphjørnede innredningen? Fælt å se på og skummelt å stange hodet i under seilas. Takke meg til mer gjennomtenkt innredning i varmere materialer Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Jeg har vært i ditt dilemma flere ganger og har alltid endt opp med å kjøpe Svensk kvalitet, selv om jeg har vært på flere visninger på masseprodusert billigbåt. Tidligere har jeg hatt en nyere Maxi 1000, en gammel HR og nå har jeg en Sweden Yachts 340. På min nåværende båt har det vært mye å gjøre, i sommer har jeg byttet motor og seildrev, ny genoa, mye ny elektronikk, nye skroggjennomføringer og masse annet jeg ikke kommer på i farten. I høst skal jeg få gått over riggen hos et riggverksted. Det jeg har gjort er kostbare oppgraderinger og jeg blir helt matt av å tenke på hva det har kostet meg. Jeg har også planer om å rehabilitere teakdekket, det er tidkrevende, men ikke så kostbart i materialer etc. Totalt sett er vel innkjøp av båt og rehabilitering tilsvarende kostnad som en 5 år gammel tilsvarende masseprodusert Bavaria eller tilsvarende. Det er tider jeg skulle ønske jeg hadde gått for en nyere masseprodusert båt og spart meg alt arbeidet med oppgradering av båt. MEN når vi er på ferie i røffe forhold eller ser på andre båter i havnene så angrer vi ikke et sekund. I tillegg er det gøy å ha en båt som ikke så mange andre har, jeg liker også å tro at min båt seiler bedre enn en nyere masseprodusert båt (uten at jeg har dokumentasjon for dette). Jeg ville reist rundt og sett på mange båter og fått en oppfatning av hva som kan være aktuelt, kanskje dukker den perfekte båten opp på veien mot målet. Jeg ville også vurdert å legge til Sweden Yachts på lista over aktuelle kandidater. http://www.sailguide.com/index.php kan også være en god kilde til å lese om andres erfaringer med ulike båttyper, men her må man vel lese litt mellom linjene.... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 (redigert) jeg har eid to "volumbåter" før jeg gikk over til dyrere og mer forseggjorte båter. Ingen tvil om at volumbåtene gir mest for pengene, og at de holder mer enn nok til å kunne trives på sjøen. Men for meg er det riktig å bruke litt ekstra penger, for å få noe som skiller seg litt ut. Eierstolthet er det noen som kaller det. Jeg har båt fordi det er en lidenskap, og ikke bare for å ha en hytte på sjøen. Så jeg ville heller valgt en eldre kvalitetsbåt, enn en ny volumbåt til samme pris. Redigert 1.Oktober.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Anterialis Svart 1.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg tror dermed det lureste for min del er å basere meg på en noe eldre båt av bedre kvalitet, det vil gi _meg_ mer seilglede =) Horst Bulau, Sweden Yatch er herved lagt til ønskelista =) Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Hvorfor vil jeg ikke ha dem: svaret er kvaliteten. Alt er så rimelig som mulig, så tynt som mulig og så enkelt som mulig. Jeg kan ikke si meg helt enig, synes absolutt de masseproduserte båtene holder akseptabel kvalitet, selv om de selvsagt ikke kan sammenliknes med Orust håndtverk. Men jeg vil påstå forskjellen er størst på finish, og da får det være en vurderingssak hvor mye man er villig til å betale for at alle lister er perfekt tilpasset og slikt. Og takk og lov for at vi ikke alle tenker likt om dette, hadde vært forferdelig om alle seilbåter utpå var Hallberg Rassy også :) Mitt største ankepunkt mot såkalte flytende campingvogner er at det ser ut til å være en trend at båtene skal ta seg best mulig ut ved overfladiske messebesøk, innimellom på bekostning av praktisk bruk. Min egen båt f.eks. har metervis med hylle på begge sider i forkabinen. Her kunne det vært plass til en kjemperekke med klesskap, i stedet må jeg ha en masse stygge plastbokser for å få plass til garderoben. Men hylla ser sikkert pen og ren ut på en ny messebåt. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
quantumduck Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Dette er en "5 års plan" da jeg ikke har anledning til båtkjøp de neste få årene (etablering, giftemål, etterhvert huskjøp etc.), men jeg er såppass seilinteressert at jeg ønsker litt meninger fra dere med erfaring først som sist =) Det første som slår meg er at med den prioriteringen vi aner konturene av her så blir det svært lenge til du får deg noen båt ... for å si det litt flåsete. Plutselig har du fire unger og da trenger du til slutt enda større båt som du først har råd til om ennå fem år, og så ender du opp med å til slutt kjøpe båt når ungene er voksne og flyttet ut :o) Hva med å kjøpe en "ventepølse", f.eks. en Marieholm 26, eller Express hvis du vil seile regatta? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 (redigert) I gjengen hans, hanr jeg lært at det ofte er et problem med centercocpiter at de blir for grunne, slik at du blir kraftig eksponert for været. Greit i sol, ugreitt i storm. Min erfaring - også fra tidligere båter - er at når du er ombord en stund så trenger ikke cabinen være så stor, det er helst i havn at det er viktig. Det med sentercockpit tror jeg stemmer. Men det at båten har aktercockpit isteden medfører ikke automatisk at det er god uteplass og god ergonomisk utforming. Cruisere har som regel prioritert plass under dekk selv med aktercockpit. Bedre ly for været får man nok likevel akter. Når det gjelder gammel vs. ny båttype - masseprodusert vs. håndlaget Orust-type - det får jo bli en smakssak og økonomisk avveing, men det er nok mer merkenavnet enn plastkvaliteten som bidrar til holdbarheten, vil jeg tro. Dog har nok masseproduksjonen til tider medført litt for korte innersvinger i prosessen. Jeg tror man uansett bør sjekke litt hvilke svakheter den modellen og årgangen man vurderer faktisk har. Ellers er jo nyere båter breie over ræva og ofte lettere enn gamle, god plass i cockpit og under dekk, og bedre seilegenskaper, spesielt på unnavind. Redigert 2.Oktober.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 jeg liker også å tro at min båt seiler bedre enn en nyere masseprodusert båt (uten at jeg har dokumentasjon for dette). Det blir jo helt umulig å generalisere her, men jeg tror du her også må ta i betraktning at verden faktisk går framover ... Det som imidlertid gjelder uansett - en gammel båt med gamle seil trenger oppgradering av seilgarderoben, og det gjør jaggu en splitter ny båt også, de leveres jo som kjent oftest med billige seil. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg tror dermed det lureste for min del er å basere meg på en noe eldre båt av bedre kvalitet, det vil gi _meg_ mer seilglede =) Horst Bulau, Sweden Yatch er herved lagt til ønskelista =) Unnskyld at jeg blander meg inn her i privatlivet ditt igjen altså, men du skal først vente fem år med å kjøpe båt, og så skal den restaureres med ny motor, nytt teakdekk, skroggjennomføringer, riggoverhaling og whatnot (hvis vi tar utgangspunkt i at du følger i Horst Bulaus fotspor), så har du i beste fall en shipshape skute tidligst om ti år. For å sette det litt på spissen ... husk at du plutselig har et hus som skal pusses opp, vedlikeholdes, for ikke å nevne alt det andre som følger med etablering, bikkjer, unger, ufrivillig opphold på spa og i det heletatt. Ofte blir det både trangt med tid og penger, så man ikke får prioritert så maritimt som man ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 (redigert) PS Quantumduck! Jeg har ship shape båt til våren, tok 10 måneder med litt hyggelig arbeid i båten og god hjelp fra håndverkere og venner :-) I tillegg har jeg benyttet båten nesten som vanlig, men bortprioritert noen turer for å gjøre oppgraderinger. Redigert 2.Oktober.2015 av Horst Bulau (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Som sagt synes jeg det er flott at folk har forskjellig smak, og at ikke alle kjøper det samme. HR, Najad, Sweden yachts er utvilsomt flotte båter, men etter min mening koster det mye mer enn det smaker. "Du får hva du betaler for" hevder noen, og hvis det er vissheten om at dette er håndlaget innredning spesialtilpasset dine behov (hvis du kjøper ny) fremfor masseprodusert, javel. Men hvis du snakker om seilegenskaper, kvalitet på skrog og dekk, dekksutstyr, rigg, motor etc. er det liten eller ingen forskjell, det er gjerne den samme leverandøren uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Er ikke enig i det, sammenlign f.eks en Arcona 410 med en Jeanneau 409 så vil du se adskillige forskjeller. Om den er verdt en mill+ ekstra får hver enkelt vurdere, men å si at det kun er små forskjeller det blir litt enkelt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 2.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 denne undersøkelsen antyder at alle liker det man har selv, ikke overraskende. Det er forøvrig sært at badeplattformen er det viktigste kriterium ved valg av seilbåt... http://www.seilmagasinet.no/id/42117 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Anterialis Svart 2.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2015 Tusen takk for flere tilbakemeldinger og personlige meninger! Dette er som jeg skrev initielt en realistisk drøm p.t. Klart alt kan skje som gjør at jeg må fravike mine planer, men jeg mener man verken kan eller bør ta høyde for absolutt alt her i livet. Jeg kan bli lam til neste år, miste jobben etc., men dette er sjeldenheter som jeg ikke tar med i beregningene. Jeg ønsker heller båt enn hytte feks, samt. økonomien vår gjør at denne drømmen er realistisk. Men ja, jeg har gitt prosjektet fem år selv om det kanskje kan bli en realitet allerede etter 2-3 år. Jeg er dessverre ikke veldig handy av meg når det kommer til båt, dermed sammenligner jeg hva jeg får for ca. 1 mill, feks. en nyere Bavaria eller en eldre (10-15 år gammel) Orust-båt. Sistnevente skal være godt tatt vare på og seileklar med alle oppdateringer (seil som kan brukes noen/flere år, nyere (<5 år) elektronikk, etc.). Det skal ikke være et byggeprosjekt. Kanskje er mine tanker helt urealistiske, og det ønsker jeg naturligvis tilbakemeldinger på =) Det er derfor jeg har skrevet her. Forumet sitter på en enorm kompetanse som jeg ønsker lære fra. Derfor er jeg meget takknemmelige for alle innlegg og personlige meninger, og en "realitetssjekk" taes imot med takk. Jeg har allerede lært mye, og ser frem til å lære mer =) For konkrete eksempler viser jeg til min første eller andre (?) post hvor jeg linket til en eldre Hallberg Rassy til ca 1,5 mill, og sammenlign gjerne denne mot nyere Bavaria =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.