Jump to content

Bytte fra tobladet seildrev propell til trebladet. Stigning?


blueline

Recommended Posts

Har en ny Bavaria 33 seilbåt med tobladet fast propell.  Jeg ønsker å bytte til 3 bladet fast propell da dette gir mindre vibrasjoner. Den tobladede propellen hadde følgende dimensjon. 16 x 13. Hva blir rett dimensjon på en trebladet.

 

Årsaken tll at jeg nå bytter er forklart her for de som gidde å lese. Fikk tau i propellen dagen etter at jeg hentet båten. Om noen savner et tau som fløt rundt utenfor Lysekil i sommer så fant propellen min det. Jeg skar løs tauet men kunne kjenne mer vibrasjoner under marsjfart. Nå har jeg fått båten på land og demonterte sink og propell fra seildrevet. I forkant av propellen er det en tynn kant som en ring og halvparten  er borte/skadet. Dette var trolig årsaken til vibrasjonene.

 

Jeg er klar over fordelene med foldepropell ,men for meg som går mest for motor er den egenskapen viktigst. Jeg pleier å stoffe alu-propellen og da har jeg ren propell og godt skyv hele sesongen uten å måtte skrubbe propellen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne utregningen er det best at du får utført av proffer. Det er ikke en lineær sammenheng mellom stigning og antall blad. Effektiviteten synker med flere blad. Du må muligens ned i diameter også. Skal vedde på at Bavaria har fasiten for akkurat din båt om du tar en prat med dem. Ikke uvanlig at selv moderne Bavariarer seiler rundt med fast treblader.  :rolleyes:

 

Men om du vil ha en pekepinn kan jeg fylle ut dataene i et program jeg har brukt før med ganske godt resultat. Da trenger jeg mer info om motor og gir.

 

Som de andre sier vil en trebladet VP folding gi deg veldig god ytelse for motor og i tillegg la deg seile uten håndbrekket på, men dette er selvfølgelig opp til deg.

Link to post
Share on other sites

Det var nok en lit vid generalisering, men det som sies er at de faste propellene har en tendens til å ikke være av optimal stigning/diameter. Når man bruker et lass med båtpenger på en foldepropell tar man som regel bryderiet med å få en propell som passer til motor/båt. Altså er en fast propell ikke "mindre effektiv en foldepropeller", men heller offer for en "passe bra nok" tankegang.

Link to post
Share on other sites

Det bør vel skytes inn at de fleste foldepropeller bakker dårligere enn faste. Merkes ført og fremst ved oppbakking (les: bremse), ikke så mye når man f.eks. skal bakke ut av en bås eller fra en brygge. Bakkeegenskapene varierer litt mellom de ulike fabrikatene men f.eks. Flexofold krever mye turtall for å bakke like bra som en fast.

Link to post
Share on other sites

Det var nok en lit vid generalisering, men det som sies er at de faste propellene har en tendens til å ikke være av optimal stigning/diameter. Når man bruker et lass med båtpenger på en foldepropell tar man som regel bryderiet med å få en propell som passer til motor/båt. Altså er en fast propell ikke "mindre effektiv en foldepropeller", men heller offer for en "passe bra nok" tankegang.

Problemet er at det ikke lages så mange fastpropeller til seildrev. Det er kun de enkle leveringspropellene som er til dette. Til aksling stiller det seg anderledes. Det er ikke noe marked for fastpropeller til seildrev derfor er utvalget dårlig og jeg har ikke hørt om noen som er misfornøyd med bytte på seildrev. Akterover er det noen som klager på ved foldepropeller men det finnes også propeller med vribare blader hvis man er bekymret for dette.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips. Hadde en Bavaria 35 med D1-30 og den hadde 3 bladet fast propell og det var mindre vibrasjoner enn min nye med to blader. Kom over en identisk propell på Finn som den jeg fikk skade på. Har kjøpt den og det blir nok det neste sesong. Skal montere ankervinsj bak og autopilot. Må også kjøpe en ekkoloddmodul til min Garmin 721 som fulgte med båten. Dette blir vel ca. kr. 50 000,- i utlegg og det synes jeg blir nok for neste sesong. Har selvfølgelig lyst på en 3 bladet foldepropell, men det får bli senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...