blueline Startet 26.September.2015 Del på Facebook Startet 26.September.2015 Har en ny Bavaria 33 seilbåt med tobladet fast propell. Jeg ønsker å bytte til 3 bladet fast propell da dette gir mindre vibrasjoner. Den tobladede propellen hadde følgende dimensjon. 16 x 13. Hva blir rett dimensjon på en trebladet. Årsaken tll at jeg nå bytter er forklart her for de som gidde å lese. Fikk tau i propellen dagen etter at jeg hentet båten. Om noen savner et tau som fløt rundt utenfor Lysekil i sommer så fant propellen min det. Jeg skar løs tauet men kunne kjenne mer vibrasjoner under marsjfart. Nå har jeg fått båten på land og demonterte sink og propell fra seildrevet. I forkant av propellen er det en tynn kant som en ring og halvparten er borte/skadet. Dette var trolig årsaken til vibrasjonene. Jeg er klar over fordelene med foldepropell ,men for meg som går mest for motor er den egenskapen viktigst. Jeg pleier å stoffe alu-propellen og da har jeg ren propell og godt skyv hele sesongen uten å måtte skrubbe propellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Heatseeker Svart 26.September.2015 Del på Facebook Svart 26.September.2015 Byttet fra en tobladet til en VP tre-bladet foldepropell og ble meget fornøyd. Båten var 36 fot, og Propellen 17x12. Motor D1-30. Mye bedre respons forover og bakover, og ca samme fart. Ca 13000 nok totalt. Men - minst 10% fortere for seil.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Jeg byttet også fra tobladers fast propell til Volvo 3 bladers foldepropell og det ble en helt annen båt. Mye mindre vibrasjon når jeg gikk for motor og betydelig mer fart under seiling. Jeg ville ikke engang ha vurdert en fastpropell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Når en regner propellbelastning er diameteren i andre potens. Belastning = diameter*diameter*stigning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Denne utregningen er det best at du får utført av proffer. Det er ikke en lineær sammenheng mellom stigning og antall blad. Effektiviteten synker med flere blad. Du må muligens ned i diameter også. Skal vedde på at Bavaria har fasiten for akkurat din båt om du tar en prat med dem. Ikke uvanlig at selv moderne Bavariarer seiler rundt med fast treblader. Men om du vil ha en pekepinn kan jeg fylle ut dataene i et program jeg har brukt før med ganske godt resultat. Da trenger jeg mer info om motor og gir. Som de andre sier vil en trebladet VP folding gi deg veldig god ytelse for motor og i tillegg la deg seile uten håndbrekket på, men dette er selvfølgelig opp til deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 De faste propellene til seildrev er mindre effektive en foldepropeller. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Det var nok en lit vid generalisering, men det som sies er at de faste propellene har en tendens til å ikke være av optimal stigning/diameter. Når man bruker et lass med båtpenger på en foldepropell tar man som regel bryderiet med å få en propell som passer til motor/båt. Altså er en fast propell ikke "mindre effektiv en foldepropeller", men heller offer for en "passe bra nok" tankegang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Det bør vel skytes inn at de fleste foldepropeller bakker dårligere enn faste. Merkes ført og fremst ved oppbakking (les: bremse), ikke så mye når man f.eks. skal bakke ut av en bås eller fra en brygge. Bakkeegenskapene varierer litt mellom de ulike fabrikatene men f.eks. Flexofold krever mye turtall for å bakke like bra som en fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Den Volvo foldepropellen jeg hadde var svert effektiv under bakking en måtte bare bruke lit turtall så dro den faktisk bedre bakover en fastpropellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 Det var nok en lit vid generalisering, men det som sies er at de faste propellene har en tendens til å ikke være av optimal stigning/diameter. Når man bruker et lass med båtpenger på en foldepropell tar man som regel bryderiet med å få en propell som passer til motor/båt. Altså er en fast propell ikke "mindre effektiv en foldepropeller", men heller offer for en "passe bra nok" tankegang. Problemet er at det ikke lages så mange fastpropeller til seildrev. Det er kun de enkle leveringspropellene som er til dette. Til aksling stiller det seg anderledes. Det er ikke noe marked for fastpropeller til seildrev derfor er utvalget dårlig og jeg har ikke hørt om noen som er misfornøyd med bytte på seildrev. Akterover er det noen som klager på ved foldepropeller men det finnes også propeller med vribare blader hvis man er bekymret for dette. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 27.September.2015 Del på Facebook Svart 27.September.2015 (redigert) Ligger en test av foldepropeller her; http://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807 Har selv Bavaria 33 med Gori 3-blader. Fungerer veldig bra. Redigert 27.September.2015 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 30.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2015 Takk for alle tips. Hadde en Bavaria 35 med D1-30 og den hadde 3 bladet fast propell og det var mindre vibrasjoner enn min nye med to blader. Kom over en identisk propell på Finn som den jeg fikk skade på. Har kjøpt den og det blir nok det neste sesong. Skal montere ankervinsj bak og autopilot. Må også kjøpe en ekkoloddmodul til min Garmin 721 som fulgte med båten. Dette blir vel ca. kr. 50 000,- i utlegg og det synes jeg blir nok for neste sesong. Har selvfølgelig lyst på en 3 bladet foldepropell, men det får bli senere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.