Jump to content

Brukte seil til annen båt


huffameg

Recommended Posts

Det er fullt mulig å kjøpe seil til annen båt dersom de passer til din rigg. For turseiling er det helt uproblematisk. Det er også ofte forholdsvis enkelt å få de modifisert slik at dem passer også, dersom det er noen avvik.

 

Ja, det er turseiling som gjeld. Men dersom seila er litt mindre (innanfor det som er rimeleg, sjølvsagt) enn dei som ellers blir sydd til riggen, er det noko anna ulempe enn seilflate? Kva gjer ein for å få modifisert, og kva skulle eventuelt vere "avvik".

 

Det måtte være at brukte seil vanligvis selges fordi de er "utslitt".

 

Sant. Eg ser på seil som ikkje er særleg gamle, og det skal litt til at dei er meir utslitte enn dei eg allereie har. Er ein på budsjett er ein på budsjett. Eg er uansett på jakt etter turseil, så ikkje veldig detaljkresen på fart, t.d.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg gjort på alle båtene jeg har hatt med unntak av Aall Inn - Maxi 108 som ble ledet med komplette gode seil.

 

Prosjektbåten - en HR 26 - har et storseil fra en Granada 23, men det passer nesten perfekt på høyde, mangler 5 cm på bomliket. Seilet var så og si ubrukt, og står som en drøm. Pris 3500.-.

 

Jeg synes jeg var heldig.

 

PS - gode tips til å fjerne gamle seilmerker uten kliss, og uten å skade seilet?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

eg har eit enkelt spørsmål:

Er det mogleg/meiningsfyllt å kjøpte brukte seil som ikkje er produsert for den modellen ein sjølv har?

Viss båten har same lengde og ein passar på at dimensjonane er omtrent like, er det nokon grunn til ikkje å kjøpe seil som er sydd til ein annan båt?

 

Klarte ikke å google meg til hva slags båt du har, men om du er heldig finnes det en entypeklasse med seil som passer. Da er det ikke så vanskelig å få tak i yppperlige turseil som regatta feinschmeckerne ikke vil bruke mer. Men man må følge nøye med for slike seil blir ofte raskt solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...