Jump to content

Jabsco toalettkvern tømmer ikke skåla.


Leon KAD502

Recommended Posts

Toalettkverna mi fungerer ikke helt som den skal. Dvs. den tar inn ferkvann og går, men den vil bare ikke tømme dassen. Når jeg kjører den så går vannet rundt slik det pleier, det vil bare ikke bli mindre. Om jeg ikke stenger for vann inn og jeg bare la den gå kan jeg kjøre den til det renner over, for den tar jo inn vann når jeg kjører den. Er det noen som vet om det er tette rør? Jeg har forsøkt med vakumpumpe. Om det ble bedre så var det så marginalt at man ikke ser eller merker det. Ville det være skadelig for noen deler i septiksystemet å bruke plumbo eller noe lignende?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Hva er en urinstein? Det har jeg aldri hørt om.

Hvertfall så løste alt seg da jeg satte på toalett sugekoppen og samtidig kjørte kverna.

Fikk aldri svar på dette spørsmålet: Ville det være skadelig for noen deler i septiksystemet å bruke plumbo eller noe lignende?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Urinstein ser ut som gul porøs stein og er en kalkforbindelse mellom urin og vann, saltvann. Det bygger seg opp jevnt og trutt og slanger og rør. For å forhindre dette heller du en skvett 35% eddik i doskålen en gang i blant. Syre løser opp kalk. Men er feks. slangen til tanken helt grodd igjen, nytter det ikke med eddik. Da må urinsteinen fjernes mekanisk eller hele slangen skiftes. Hva du enn forsøker med av remedier i en tett dass, IKKE bruk Plumbo i pulverform. Er du uheldig da, kan det bare bli verre og det danner seg en klump omtrent som betong.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med största sannolikhet är slangen mellan toletten och tanken tät av en eller annan anledning. Det kan vara urinen, slangen är tillverkad i olika lager och innersta skicket kan släppa och lägger sig som en backventil. Avliftaren är tät.

Du har fått något som lagt sig runt pumphjuler tex plast eller papper som inte löser sig. Till sist kan det fastnat något i backventilen som sitter direkt efter utloppet i toaletten så den inte öppnar.

Jag skulle börjat med att kolla pumphjuler och om slangen är tät.

Lycka till med "skit jobbet".

Link to post
Share on other sites

Nå skriver vel trådstarter at "Dvs. den tar inn ferkvann og går, men den vil bare ikke tømme dassen." så da er vel urinstein utelukket, siden dette kun dannes i kombinasjon med saltvann?

 

Urinstein kan også dannes uten sjøvann, det skal være et ikke helt ukjent problem ved offentlige urinaler på land. Men med sjøvann er en garantert en viss grad urinstein. Bruker en mye vann ved hvert dobesøk, blir det mindre urinstein.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er noen tips:

- Om det er noe som blokkerer impellerfunksjonen i pumpa i doen vil det høres en skranglende lyd i denne

- Om luftingen i septikktanken er tett vil tømmepumpa tømme doen, men så snart pumpen stoppes vil vannet sige tilbake til toalettskålen

- De fleste som kjenner til dette med urinstein skyller gjerne slangen med ferskvann etter hver helg, og mange bruker litt eddik i dette vannet og noen enda oftere. Om dette ikke er gjort er min erfaring at det tar fra 5 til 10 år så er slangen tett

- løsningen er å bytte slangen

- det kan også være andre ting som tetter slangen

- du kan lo begynne med en stakefjær eller en tynnere stiv slange, enten fra septikktanken eller fra doen å se om du kommer igjennom

- løsner du slangen ved toalettet og kobler du ti en slange her får du jo svar på om selve dopumpa er i orden

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Eg vill prøvd å demontere kvernen. Jeg gjorde dette i vår båt (Jabsco Silent Flush) da den begynnte å tømme dårlig. Dette fikset saken i vår båt  :thumbsup:

Dette er en enkel og lett "drittjobb", og rep kit får du billig hos Seatronic. :smiley:

Er det urinstein som er problemet, er det nok bare å få byttet slangen  :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har selv erfaring med dette, sånn erfaring man bare får av å måtte demontere...

Ikke bare en gang, men faktisk to ganger pluss at jeg har skiftet hele anlegget fra septik tank og fremover.

 

Det er bare å kjøpe engangshansker og ha konjakk nok til intern desinfisering før og etter!

 

Personlig tror jeg det enten er slangen som er tett, men like stor sannsynlighet er det for at barn/dame/gjester har kastet noe i toalettet som ikke skal være der. Da pakkes kniv/rotor og etterlatenskaper sirkuleres pent rundt og rundt fordi tømme kapasiteten er langt mindre enn det som tilføres av vann.

 

Kjøp et service sett til pumpa, og husk å få et sett med den store o-ringen er mitt råd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...