belsby Startet 1.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2015 (redigert) Vurderer kjøp av Skager 660, og ønsker litt erfaringer fra de som har denne båten, med Volvo Penta D2-55 motor. Redigert 1.Oktober.2015 av belsby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 25.Januar.2017 Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 Løfter denne jeg. Er nysgjerrig på den komboen jeg også. Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2017 Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 Jeg leide en slik en helg ifm hytteleie. Tror den hadde litt mindre motor, noen og tredve hk. Utrolig praktisk og grei båt, enkel og funksjonell. Kunne godt tenkt meg en slik selv også, den hadde passet mitt bruk ypperlig. Men det er lite av dem på bruktmarkedet ser jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
belsby Svart 25.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 Vurderte som sagt å kjøpe Skager 660, og kjøp ble det. Reiste nedover til fabrikken i Langesund høsten 2015 for testing. Testet da Skager med 30 hk Yamarin. Var veldig fornøyd med båten, er som nevnt over, funksjonell, ryddig, mye stuerom, lett og holde vedlike. Etter prøveturen var det så valgets kvaler, skulle jeg heller gå for den største motoren, VP D2-55f? Koster ca 30.000 mere, men valgte å kjøpe båt med denne. Samt hydraulisk gear i stedet for standard mekanisk. Fikk levert båten våren 2016, ble veldig fornøyd. På maks klarer jeg ca 16 knop, men fin mach fart ligger på 12 knop. Er desverre ikke mange av disse på brukt markedet, (ikke før jeg skal selge min, noe som jeg tviler vil skje på veldig lenge) Eneste jeg angrer litt på, var at jeg ikke monterte anker winsj, men syntes 30.000 var mye. Blir fort en høy pris, viss en laster opp med utstyr. Men dette kan heldigvis ettermonteres. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 (redigert) Takker for innleggene. De beste tipsene fås jo av folk med praktisk erfaring. Belsby, har du den åpne Skager-løsningen uten vindsjermer og kallesjer? Har inntrykk av at dette er ei snekke som tåler å ligge uten kallesje, fungerer selvlensingen ok ombord, eller må du lense kjølen innimellom også? Kan båten ligge på sjøen vinterstid uten kallesje tror du? Hadde veldig lyst til å slå til på en nyere Skager med hardtop som nylig lå ute på Finn, men ble ikke enig med meg selv mht motorisering. Denne hadde 30 (?) hesteren til Yanmar. Jeg er avhengig av å ha båt med 12-14 mil marsjfart. Hvordan takler Skagern slike hastigheter? Mange kjølbåter vil jo gjerne "klatre" på kjølen ved høyere hastigheter. Redigert 7.Februar.2017 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Om ikke undervannskroget er vesentlig ombygd fra original skroget vil jeg tro 14 knop med sjø inn på låringen blir rimelig ustabilt. Ser sjelden disse farte rundt i hastighet over 10 kn. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Om ikke undervannskroget er vesentlig ombygd fra original skroget vil jeg tro 14 knop med sjø inn på låringen blir rimelig ustabilt. Ser sjelden disse farte rundt i hastighet over 10 kn. Mener at de gjorde noen forandringer på skroget/bunnen på denne snekka for en tid tilbake, slik at båten tålte forholdsvis større motorer, og naturligvis mer fart, men er ikke helt sikker på dette. Uansett, så er jo dette en båt med kjøl, så noen fartsbåt er det jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
belsby Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 (redigert) Petterøe skrev On 7.2.2017 at 1.17: Takker for innleggene. De beste tipsene fås jo av folk med praktisk erfaring. Belsby, har du den åpne Skager-løsningen uten vindsjermer og kallesjer? Har inntrykk av at dette er ei snekke som tåler å ligge uten kallesje, fungerer selvlensingen ok ombord, eller må du lense kjølen innimellom også? Kan båten ligge på sjøen vinterstid uten kallesje tror du? Hadde veldig lyst til å slå til på en nyere Skager med hardtop som nylig lå ute på Finn, men ble ikke enig med meg selv mht motorisering. Denne hadde 30 (?) hesteren til Yanmar. Jeg er avhengig av å ha båt med 12-14 mil marsjfart. Hvordan takler Skagern slike hastigheter? Mange kjølbåter vil jo gjerne "klatre" på kjølen ved høyere hastigheter. Jeg har vindskjerm og kalesje kun over vindskjermen og rett ned forran motorkassen. Båten har ligget ute i vinter, på helgelandskysten, isfri havn. Har fungert meget bra. Selvlens virket meget bra, da høyden på båten er høy opp til selvlens. Har i tillegg automatisk lensepumpe. Kan sikkert ligge ute uten kalesje, bare en liten kalesje over selve styrepanel, instrumenter. Med vp-d255 ligger jeg på en fin marsjfart på 12 knop. Har da ca 2500 omdreininger. Takler fint denne hastigheten. Kan nevnes at jeg har installert autopilot. Meget genialt :) Redigert 6.Juni.2017 av belsby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.