larsen2000 Startet 1.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2015 Jeg har 3 stk AGM batterier koblet i parallell som hovedsaklig lades med solcelle og lader. 290A/t pr batteri. De er rett over 5 år gamle og jeg innbiller meg at kapasiteten er vesentlig dårligere enn den har vært. Kan det stemme at de er modne for utskiftning ref alderen? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 Mine AGM (Victron 150 Ah) er snart 5 år, men har så langt ikke merket noe på kapasiteten.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2015 Når et batteri er vesentlig dårligere enn tidligere, er det vel et klart tegn på at det er tid for bytte dersom en ikke kan leve med dette. For mange ansees 5 år som bra levetid, mens andre forventer 10 år. Levetiden for et blybatteri, enten det er "gammeldags" åpent, AGM eller gel type, er helt avhengig av bruksmønsteret (hvor langt det tappes ned) og behandlingen det får i forbindelse med lading (og for åpne batterier etterfylling av vann). Etter min mening og erfaring, burde en ikke merke noen som helst forskjell fra batteriet var nytt og når det er 5 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lano2 Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Jeg har en AGM bank som nærmer seg 6 år, og som er like sprek ennå. ( takket være nøye tilpasset lade-regulering, og regel om aldri uttapping under 50% ) Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Jeg spurte BEMA (importør av Euroglobe) om det samme. Jeg fikk til svar at 3-4 år vår vanlig og at AGM ikke hadde vesentlig lengre livslengde enn konvensjonelle batterier Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2015 Ikke kjøp AGM hvis du ikke trenger: - Sikker lading uten knallgass - Tørre batterier som tåler en broach med seilbåt uten syre-søl - Kjapp opplading fra dyputlading til 90% Trenger du dette, så må du bygge om dynamo og landstrømlading til det som står i spesifikasjonen til ditt AGM batteri ! Slurver du med dette, så ryker det fort båtpenger..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.