Jump to content

Tråden for Buster båter


Estelle

Recommended Posts

Tenkte det var på sin plass med en tråd for de finske aluminiumsbåtene som finnes langs vår lange kystlinje.

Her kan du dele er erfaringer, tanker, opplevelser, bilder eller hva du måtte ønske - så lenge det er knyttet til Buster båtene.

 

Selv eier jeg en Buster XXL 2010 modell med Yamaha F150. Fantastisk båt og motor som har gitt meg og resten av familien mange fine opplevelser på sjøen.

 

Link to post
Share on other sites

Eide selv en buster magnum med yamaha 200 på hekken. Hadde mange fine opplevelser med den. Vi skiftet ut stolsøylene med dempede søyler. Da ble det bra. Satte inn et bord for å ha muligheten til å kunne spise litt når vi var på tur med venner og kjente. Men dette kunne med letthet fjernes og pakkes bort. Er det minus med de båtene (Magnum 2003 mod), så er det at lensepumpa ikke går helt ned i v-bunnen. Og i tillegg, så er den festet til et stag som sveiset fast på dekslet. Lenseslangene kan fort komme i klem rett innenfor utløp til sjø. Forbasket irriterende. Men det er stort sett det eneste jeg har å klage på.
Men nå er den solgt til fordel for en større båt med dertil bedre komfort for hele familien. :)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Nettopp kjøpt Buster M som liten fiske og holme båt. Buster har alltid fascinert meg. Blir spennende å prøve. Sitter en 40 hk på den. Gleder oss til å få den

 

Er det den siste modellen av Buster som heter Buster M2/MCC. ?  Er vel to utgaver, en med to konsoller, og en med senterkonsoll. Har vurdert samme båten selv til slik bruk som du nevner, så du får komme med noen erfaringer etc. etter hvert når du får testet båten.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

Har hatt Buster xl 2008 mod. med 100 hk Yamaha siden i fjor sommer.

Stort sett fornøyd så langt.

Har noen tanker om ønskede forbedringer på denne:

 

1. Dør av type rullegardin mellom konsollene kunne med fordel vært erstattet med en mer ordentlig dør. Dette er jo en forbedring som er kommet på nyere modeller. Men jeg forstår det slik at den nye løsningen ikke lar seg ettermontere på eldre båter pga at konsollene er endret på de nye.

 

2. Ønsker gjerne elektrisk ankervinsj akter slik at det blir enklere å legge til på holmer, skjær, berg mm.

 

3. Det hadde vært en stor fordel med trimplan. 

 

4. Min båt har heller ikke hydraulisk styring, noe jeg gjerne kunne tenkt meg.

 

Jeg er takknemlig for tips fra evt andre som har erfaring med ettermontering av noe av det jeg har nevnt her. Gjerne med bilder.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Steigen skrev On 25.7.2018 at 8.41:

Har kjøpt en Buster xxl 2006

Ledningsnettet er rotet til.

Aner noen hvor man kan få tak i koplingsskjema? 

Jeg skulle også gjerne ha brukermanual for båten. Hvor finner man det?

Hilsen

Buster-U

Jeg har denne manualen som fulgte med min xl fra 2008. Trodde den skulle dekke alle Buster-modellene, men ser at xxl ikke er nevnt.

Bildene viser for øvrig koblingsskjema for xl og magnum.

 

A0FFA26E-F591-48FC-8C4C-F43274F4223E.jpeg

FA92A80A-320C-4AFF-9DBC-9987DFD53A3B.jpeg

CA50A81C-6A19-47FE-AC07-54443CA2C0C8.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Jtk1 skrev On 14.10.2018 at 14.54:

 

 

chrisrik skrev for 19 timer siden:

fra diverse reklamefilmer på youtube å dømme er det ikke mye å bry seg om.

Jamfør der de parkerer båten oppå isen ? Mulig akkurat den var av noen gærne russere.

 

Riper blir det sikkert, men det blir det jo uansett?

 

Enig, det er en bruksbåt. Prøver litt forsiktig også satser jeg på at det ikke blir midtfords parkering på et isflak ))))

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Treng ein skjærgårdsjeep på max 16 fot i aluminium og vurderer Buster eller tilsvarande. Ser at fleire har montert elektrisk lensepumpe, betyr det samstundes at dei ikkje har slik havnedrenering som gjer at regnvatten vert drenert ut utan bruk av elektirisk pumpe. 

 

Har behov for at den skal kunne ligge ute i 2 - 3 veker utan tilsyn deler av sumaren, men då vil eg helst sleppe å vere avhengig av at ei elektrisk pumpe må fungere. Nokon med kjennskap til eventuell alubåt som har slik drenering?

Link to post
Share on other sites

De fleste Bustere skal ha selvdrenering , i hvert fall fra modell LX (17 fot) og oppover. Men noe regnvann pipler vel alltid inn på sidene av dekket. Pumpene i disse båtene har flottør som starter pumpa når vann-nivået er noen få centimer, så du er avhengig av batteri som driver den. Pumpa er alltid koblet direkte på batteripolene , uansett posisjon på bryter på batterikassa. På min LX er det samme pumpa som fra ny i 2012. Den ligger på sjøen halve året , og passer seg selv. Vel og merke like viktig å sjekke batteristatus som  hvor mange liter du kan lende ved å kjøre pumpen manuelt. På min kan det være 5-10 liter i blant , uten at pumpa har tatt dette enda på auto. Det lett å komme til pumpa gjennom luke , som er enkel å åpne med en hylsenøkkel. Har for sikkerhets skyld tenkt å bytte pumpa nå, etter 12 års trofast tjeneste...  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...