Jump to content

Kort hente/leveringstråd Cranchi/Viksund

Kjetil1

Recommended Posts

Jaja, så var det siste kveld med Cranchi i havna. 

Jeg har lenge lekt med tanken på hvordan det ville vært med flybridgebåt. Og i morgen  blir det bytte og jeg får prøvd det ut...

Reiser ved daggry nordover og bytter i 34 Viksund St. Cruz. 

Vi har ikke hatt tilstrekkelig mengde pent vær, spesielt ikke sist sommer, til at jeg kan holde på at åpen båt er best. Både åpen og lukket båt har sine fordeler og ulemper. Nå har jeg prøvd flott åpen båt i fire år, så blir det gøy å prøve noe nytt.

Blir ikke oppdatering av tråden før jeg er hjemme igjen antar jeg, skal "bare" opp til ca Stord og så hjem med ny/gammel båt...

Ca 11 timer til avreise nå, ser jeg på klokka...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ja det er en båtmodell som har stått høyt på ønskelista. Men grunnet rigide og regler som er vanskelige å forandre i hjemmehavn, må jeg holde meg innenfor 10,5m/34fot, så da blir det 340. Selvom 350/360 er penere linjemessig og har litt bedre plass...

Hadde selv valget mellom 340 og 360. Jeg synes faktisk 340 har finere linjer i aktre del av båten. Med linjene som trekker litt nedover bak virker 360'en tyngre der. Men skulle gjerne hatt den ekstra plassen på akterdekket som 360'en har. Jeg synes disse båtene er noe av det fineste som finnes innenfor norsk motorbåt design.

Får legge inn noen bilder i morgen...

Men turen gikk over all forventning, begge veier.

Gikk hjemmefra 06:30, innom Kvitsøy for dieselfylling. Ut av Kvitsøy, på "oppsiden" var sjøen ganske uryddig, jeg gikk friskt på og mistet flagg med stang... Men gikk så over Boknafjorden i 25 knop. Midt i Karmsundet lå en vegg av tåke, jeg skrudde på radar, men det var en vegg. 10 meter tykk tåke, så skyfritt og flott. Sletta var litt humpete ut av Haugesund men så var det lange slake dønninger, så det gikk i god fart her og. Jeg hadde sjekket kart i forkant og gikk rett på der vi skulle møtes. Så det ble en halvtimes venting på de "lommekjente"... Turen hjem gikk like bra. Men sjøen hadde endret karakter noe og var krappere med lange sjøer skrått bakfra, så det ble endel surf'n'roll.

Nå må alt jeg slepte iland fra Cranchien bæres ombord og plasseres.

Jentungen på 10 er klar som et egg for tur i nybåten, så første prøvetur blir nok mandag, i høstferien...

Da kommer noen bilder, litt forsinket.

Vi var jo først på plass, så jeg fikk tatt bilde av "ny-båten" i det den ankom, sammen med "gammel-båten".

bilde

Vi lå på en kai med dieselfylling, og brått ble det trangt om plassen.Da var kontrakter nesten ferdigsignert, så jeg måtte legge Cranchien utpå båten min :lol: ...

bilde

De ble liggende med baugen helt på linje, og da var det lett å se at Cranchien var nøyaktig en badeplattform lenger enn Viksunden. Altså garantert ikke mer mas om lengde i havna...

På vei hjem ble det en liten stopp i Haugesund for å få noe mat i skrottene, for å så ta siste etappe hjem.

bilde

Så ca halv fire var båten hjemme. Heldigvis ingen store forandringer i hvordan den var å manøvrere, så bakking inn i båsen gikk som vanlig.

bilde

Jeg er egentlig ikke særlig glad i masse pynt og dill-dall i båten. Min kone kjøpte derfor et fyrtårn for et par år siden, for å pynte "på hekkan".

Men, jeg passet på å ta det med på flyttelasset inn i ny båt, og måtte jo bare sette det ved siden av endene som fulgte med båten.

bilde

Tror det får være nok pynt i denne omgang...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

• 1 måned senere...

Båten står på land, og jeg har funnet ut at jeg vil ha dashbordet anderledes.

Slik var det før:

bilde

Ekkoloddskjermen er allerede prøveflyttet opp på kanten av dashen, i fra å vær festet på instrumentpanelet.

bilde

På baksiden av instrumentpanelet er det en stor kabelspagetti som må ryddes opp i.

bilde

Og det som ikke fikk plass der, havnet i veggen bak kjøleskapet...

bilde

Alt av skjermer og instrumenter ble fjernet, og dashbordet ble rengjort og maskert opp. Så gikk det med en boks Gunmetal grey Plastidip for å få rett farge. Nye graverte plastplater er bestilt og i produksjon. Disse skal limes fast, så derfor måtte flatene de skulle limes til, dekkes opp...

bilde

Håper platene er ferdige før helga, slik at jeg kan montere sammen igjen og begynne på kabelrotet....

Det blir helt matt ja. Skal tåle endel når det er helt herdet. Fordelen er at blir overflaten stygg, kan det hele dras av som en gummihud, og man kan legge på nytt. Overflaten under skal ikke pusses, kun rengjøres nøye før påføring...

Så var platene ferdige. De er laget i 1,6mm plastplate med gravering fra baksiden.

bilde

Jeg la gull farge i tekst og kant og limte alle plater bortsett fra den med brytere og den store midt på dashen til aluplatene som var fra før. Disse måtte jeg først skjære av den "flotte" treimitasjonen før jeg kunne lime de nye platene på med Tec7. Plata med brytere ble limt rett på glassfiberen etter at spor for brytere var skåret ut. Den store plata limes på samme måte. Instrumenter er nå på vei inn igjen. Noe på samme plass og noe flyttes...

bilde

De to gråe platene blir også limt fast. Originale skruehull ble sparklet igjen før de ble plastidippet.

Jeg begynte i kveld å nøste opp i kabelspagettien. Dro først ut ca 25 meter brun kabel som lå fint viklet rundt alt av annen kabel bak dash og bak kjøleskap. Denne var ikke koblet til noe som helst. Dro også ut div andre kabelstumper som ikke lenger hadde noen funksjon.

Innså at hvis jeg skulle få orden bak kjøleskapet, måtte jeg merke kabler og bare klippe av. Endte opp med å løsne hele koblingsskinna i skapet på badet og tredde kabler tilbake til gjennomføringer i skodd og div. Vanlige strømkabler vil bli trukket på nytt og overflødig kabel fjernet. Motorkabelstokker og signalkabler blir trukket pent og overflødig kabel blir buntet og stripset slik at det blir oversiktelig og ryddig...

Nytt BEP sikringspanel med 12 automatsikringer er innkjøpt og vil få plass i skapet på badet, mens koblingsskinna flyttes til baksiden av plata den stod på tidligere...

Overflaten skal kun rengjøres nøye før man sprayer på, hvis man skal kunne fjerne belegget igjen. Ved maskering må tapen fjernes like etter siste strøk. Hvis ikke, dras plastidip'en av med tapen. Så jeg maskerte opp og dekket med papir og så la jeg en 3mm bred maskeringstape på kanten av den vanlig maskeringstapen, slik at jeg kunne fjerne den uten at jeg måtte styre med masse tape og papir over nylagt plastidip. Nå når den er godt herdet virker det som om den henger godt i kantene...

• 2 uker senere...

Jeg holder jo nå på med en større oppgradering/opprydding på el. anlegget ombord. Det var sårt tiltrengt, viser det seg. Ved demontering merket jeg kabler som jeg koblet fra din-skinna utfra original oversikt. Nå er jeg i ferd med oppkobling igjen, og ettersom forbruksbatteriene var ferdig kokt og kortsluttet da jeg overtok båten, bruker jeg en vanlig start-booster til å sette strøm på kretser jeg er usikker på hva går til. Noe som viser seg å være veldig smart. Tidligere var alt koblet direkte fra jordingsskinne og pluss-skinne opp til sikring før/sammen med bryter. Og i tillegg var mye koblet innpå din-skinne i etterkant. Så kabler som var merket feks Mobiltlf gikk til ukjent vifte til toalettrom. Pentry var egentlig lanterner og lensepumper var oppgitt som radio.

Så det viser jo at jobben jeg gjør nå ikke er rent kosmetisk, men trengtes. Alt virket jo før jeg begynte, men ikke etter koblingsskjema. Og det er veldig mange meter med kabel, og mange strømtyver og kontakter som viser seg å være overflødig.

Så planen er at jeg blir ferdig med kobling og kabling i helga (og at alt virker), og så er den delen av vinterens jobb ferdig. Det tar jammen tid å koble, når man må planlegge og sjekke alt som gjøres...

Da var dashen 95% ferdig. En liten justering av instrumentklokker slik at de står helt rett, og sette trimflapsbryterene på plass, og en liten vask for å fjerne støv, så er det ferdig. Må vente med bryterene til jeg har nye batterier på plass. Må passe på at de står rett vei og på rett plass før jeg setter de ned i hullene sine...

bilde

• 1 måned senere...

Etter dashbord fikk gråe felt, sa min datter at det ikke passet med trelist over vinduene. Måtte bare si meg enig i det, og kjøpte inn litt grå skai og kontaktlim. Klippet skaien i passende remser og limte på lista hele veien rundt. Og det gjorde seg virkelig må jeg si...

bilde

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...