Jump to content

Sunket båt i elv med gjørmebunn.


18fotogenpils

Recommended Posts

Ånei og nei. Båten har ligget helt under vann i flere dager, men det virker som det var minimalt med salt. Håper jeg kan få noen hint om hva som burde gjøres. Selv om jeg er nokså ukyndig og mistet både ork og lyst til å gjøre noe særlig :(

 

Først litt info om båten:

Leto 18 fot daycruiser 1985 med 155 Hk OMC Seadrive 1985 (2.5L Hydraulic). Elektrisk tilt, El.start og separert oljetank og bensin.

Mer om motoren: http://www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/parts/CH104530.cfm   (1CBXCOM)

 

Båten og motor har fungert bra i sommer. Kun byttet en pakning og festet litt muttere. Dessverre ble dem flom i elven.

Jeg brukte en del tid på å få den opp, men klarte det. Motor og det meste av ting har vært under vann. Det har gått to uker siden den ble tatt opp. Har gjort lite med den. Det jeg har gjort er å helle to bøtter med rent vann direkte over motor og ristet noe for å få ut vann når den kom på land. Vannet viste seg og være uten salt, men det ligger igjen gjørme i hele bunnen og vannet var mørkebrunt.

 

Jeg har sjekket og funnet ut at batteriet fungerer fortsatt (satt på lanterner). Testet også elektrisk tilt som kun gav små klikk av lyd, men ingen ting skjedde.

 

I en perfekt verden skulle jeg hatt total overhaling, men er redd for at kostnaden blir større enn utbytte. Derfor vil jeg ha noen tanker om det minimale jeg kan gjøre før vinteren. Tenker at jeg minst må prøve å tømme båt og motor for vann før vinteren kommer.

 

Mer konkret lurer jeg på om vanninntaket er en liten ledning som henger under motoren (ser ut som den har røket av)? Den har vært sånn siden jeg kjøpte den. Ellers er dette kanskje ikke så farlig om jeg bare skal dra noen runder for å få ut hva som er inne i motoren. Det som er vanskelig er jo eventuelt og prøve å starte den når tilt ikke fungerer ved mindre den lille slangen er vanninntaket.

 

Hva burde jeg gjøre? Blir lei bare jeg tenker på fremtiden for den båten. Regner med at vann inne i motoren og frost er den største faren..

 

Kan legge ut bilder etterhvert hvis det er ønskelig.

 

Hilsen noe trist kaptein Seb.

 

Link to post
Share on other sites

Bilder gjør ALLTID godt.

 

Mistenker at "den lille slangen" er til trykklogg/fartsmåler dersom der er blyanttykk eller litt mindre, den spiller ingen rolle for motoren.

 

Du må få mest mulig vann ut av motoren raskest mulig. Kjappeste løsnig er ut med plugger og kjør starteren i 10 sekund eller noe slikt. Inn med plugger og prøv å få start og kjør den lenge, både tomgang og litt rusing. Du MÅ ha kjølevann (enten en stor stamp med vann eller "øreklokker" med vannslange på vanninntaket) ellers ødelegger du impelleren i sjøvannspumpen. Om båten er på vannet fremdeles må du på et eller annet vis vippe ned motoren, noen har en nødsenkeskrue på tiltsylinderen men kjenner ikke Seadrive spesielt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for svar! :)

 

Har dessverre ingen bilder. Har ikke funksjonibelt kamera akkurat nå.

 

Sjekket nå. Hjulet på toppen av motoren går ikke rundt. Selv ikke med elstarteren. Antar at det er noe gjørme siden det har samlet seg opp i motorrommet.

 

Tiden går, men gjørme gjør kanskje ikke så mye ugang med frost. Er vel verre med vann håper jeg. Det lille vannet som er har samlet seg i luft injektoren.

 

Takk igjen.

Link to post
Share on other sites

Du skulle tatt ut plugger og spylt skikkelig gjennom motoren med engang du tok den opp,veiv og lager ruster fort oppe i luft.

Litt sent nå,men da vet du det til neste gang? :\  hehe

 

Ordnet en 40hk Yamaha for en kompis nå for ikke lenge siden,den hadde ligget på bunn i Numedalslågen i 2 uker.

Hele motoren var full av gjørme både utenpå og inni.

 

Her  tok jeg først ut plugger og spylte skikkelig med hageslangen. så måtte svinghjulet av,for her var det full av gjørme og skitt.

På med svinghul igjen,kjinnet så motoren ganske lenge uten plugger i.  Blåste så godt med trykkluft . Brant pluggene rene og tørre med propanbrenner og satte de i . Ny bensin på tanken og motoren startet med engang,lot den stå og gå lenge med litt turtall for å få skikkelig varme iden.

 

Hvis du ikke får gjort noe av dette,ville jeg hvertfall få tømt motoren for vann,og fylt den med diesel eller annen penetrenende olje slik at det ikke ruster. Siden den har ligget i ferskvann kan du være så heldig at motoren ikke har tatt skade.   Legg gjerne ut noen bilder ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...