Jump to content

Internal/external balansering Chevrolet 383, svinghjul utfordring


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Jeg har en spørsmål ang motoren min. Dette er en one piece main seal veiv, som det står er internal/external balansert. Dette er et komplett stoker kit.

Scat Engine Rotating Assemblies 1-41755BIE

 

Utfordringen min er at flexplaten som fulgte med i settet, ikke passer på motorkoblingen. Er ikke hull til skruene.

Så jeg er nødt til å bruke originale svinghjulet for å få dette til å passe.

Flexplaten som fulgte med har en vekt på seg. Original svinghjulet har ikke dette.

Kan jeg bruke dette svinghjulet?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Greia er det, at jeg har kjøpt det settet som jeg la link til. Men pga det fulgte med flexplate, som jeg ikke fikk brukt, har jeg brukt svinghjulet som jeg hadde fra før. Vil det si jeg burde ta ut motoren, og ta ut veiv og svinghjul, å få de svinghjulet ballansert til veiven?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Dette settet ble avballansert til hverandre, så alt unntatt svinghjul er ballansert til hverandre. Vil det si at svinghjulet ballanseres etter veien, for at lvrig balansering skal være ok?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Vil jo tru du må balansere på nytt visst dette skal bli bra. Alt. få tak i papirer fra balansering og spørre sarpsborg motor om råd. Skal du vektjustere stempel og staker også? Skal ting bli veldig bra så må alle disse tingene stemme. Balanseringen gjøres for å få mindre belastning på delene, litt redusert vibrasjon er en bonus.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har jeg tatt ut motoren. Det gamle svinghjulet har en ekstra vekt på seg. Der styre tappen sitter, der er svinghjulet ca 3,4 mm tykkere i et areal av ca 74 kvadrat cm. Dette blir ca 216 gram. Scat sa at jeg kunne bruke det gamle svinghjulet om det hadde lodd på seg. Vil det si at jeg kan kunne bruke dette svinghulet? Det er et lodd på startkransen som fulgte med dette settet, på ca samme vekt. Kan jeg bruke dette slik Scat mener, eller har jeg missforstått?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Tja, nå var det big block jeg fikla mest med i sin tid og det er snart 20 år siden så jeg er ganske rusten nå.

Går ut ifra at det er dette kittet? Ser også at det kan bestilles i forskjellige utførelser/option.

 

http://www.twperformanceparts.com/index.php?route=product/product&path=75_77_237&product_id=4121

 

Slik jeg tolker dette så er veiv internt balansert og da bør du kunne se tungmetall inn borra i skinkene, og så er flexplata

eksternt balansert og må sannsynligvis ha vekter. Så skulle jo kanskje tru at det burde gå med det svinghjulet du har?

 

Hva med svingning demper da, fulgte denne med, og har den vekter?

 

Har du delt aktre rammelager bukk, eller er den i ett stykke?

 

Jeg balanserte min 462 med både svingnings demper, reimhjul og flexplate for best mulig resultat, men jeg skifta seinere fra stål reimskiver til billet alu. med mindre

dia. for å klare å holde remmene på plass opp til 7000 rpm. Jeg var litt i stuss om dette da men jeg brukte det 10 år etter dette også med lystgass og sånn ca. 700hk. 

Men som flere påpeker er det jo best og ta alt samtidig.

 

Søker man så finn man jo masse info, men ikke alltid lett å stole på alt som blir skrevet.

Ett par linker her i farten.

 

http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccrp-0808-383-stroker-small-block-chevy/

 

http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccrp-0803-engine-balancing/

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...