Jump to content

Tips til daviter og jolle til Windy 37


kverna@start.no

Recommended Posts

Har anskaffet en Windy 37 Grand Mistral, og poden har hengt seg på med ønske om jolle. Da helst med ratt.

 

Tenkte daviter i retning av en slik fra http://www.dinghyramp.com/ ,samt max 8 fot gummijolle (rib) med ratt og 6hk (alternativt 9,9?!).

 

Hva tror folket om dette, og hvilken av dinghyramp skal jeg bruke om det lar jeg gjøre...?!

 

Skal forøvrig montere ankervinsj på akterspeilet også etterhvert,- men tror den går klar av båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har mange års erfaring med bruk av Zodiac Fast Roller med oppblåsbar dørk oppå teak kledt badeplattform. For å unngå slitasjemerker har jeg et liggeunderlag mellom plattformen og jolla. Den store fordelen med dette er en hel plattform uten remedier på. (Vi pleier å ligge og sole oss på plattformen på vår Scirocco 33.) Å hale jolla opp går enkelt og sjøsettingen er gjort på et blunk (spark). Pga at det er så lettvint sleper vi aldri jolla, men har den på plattformen. Hadde Snap Daviter tidligere og irriterte meg stadig over snublefellene og det visuelle.Ulempen er kun at jeg må ta av 8 HK motor da jeg ikke liker å ha den på, kan være at det er unødvendig? Jolla festes kun med to tamper med ferdige løkker som tres over de aktre kryssholtene på Sciroccoen. Vi har ankervinsj og den fungerer greit med vår 2,85 lange Zodiac. Dette har fungert i all slags sjø.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet det var en som laget et system som ligner på TG, men som var beregnet til å montere i festene til snap daviter på plattforma.
Er det noen her som kjenner til eller har prøvet dette ? 

 

Han hadde noen bilder på "Windyklubben" for et par år siden men denne er jo nedlagt så de er ikke å finne igjen.
For oss som allerede har festene  i plattforma til snap vil det jo bli stygge merker og hull i teaken hvis vi skal finne på noe annet.

Kunne selv godt tenke meg å slippe jolla på høykant bak og følger andres erfaringer med stor interesse.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nice!

3 spm:

- Er det plass til å passere mellom jolla og akterspeilet?

- Hvordan er davitene festet - med lang bolter og beslag på undersiden av plattformen (man kommer jo ikke til fra motorrommet)?

- Er jolla i konflikt med dreggen?

Ja, det er plass. det var 1 av kravene mine

Jo, mna kommer til fra motorommet, men det er djeveslk trangt. derfor vi sendte ned den største av oss. Trangt som fy!

Jolla er ikke i konflikt med dreggen, m,ne den dsropper ikke som den skal pga opphenget er feil. Det er ikke jolla sin skyld.

 

Også er det like kult å sette jolla på vannet, alle rundt deg tror du har mistet den :-)

 

mvh Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til det Windy37GM skriver. Det er mulig å ha gjennomgående på fremtre fester med tilgang fra maskinrommet, men det er en fordel om man er hestegynekolog for armen må inn, til skulderen minst.

 

Mener jeg har god plass å gå mellom jolle. Her blir det et lite kompromiss. Jo lenger frem en monterer krybben jo dårligere plass, men enklere å trekke opp jolle.

Link to post
Share on other sites

Der spruter det godt når du kjører. Det er en drittjobb å sku "inni der", men jeg ville unngått å skjære hull. Vi brukte 2-2,5 timer på å montere, vi var 3 mann. Hadde sikkert fungert like fint med 2

Veldig likt nick forresten.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...