Jump to content

Vond lukt av vann i kjølen?


Allan E

Recommended Posts

Er det noen som har et tips for å unngå vond lukt på vann som samler seg i kjølen. Pumpet bort en 10-15 liter som luktet råttent. Når jeg kjøpte båten sølte forrige eier bort en del liter med diesel ned i kjølen. Tror at jeg fikk med dette også. Er det noe rengjøringsmiddel som er bra her.

Kanskje bytte ut vannet av og til?

 

Har dere noen gode råd???

Link to post
Share on other sites

Det har vært omtalt en del emner om dette tidligere, og jeg sier igjen, løp til felleskjøpet, kjøp grovsalt. Det tar lukta, uten å skade lensepumpe eller annet........

 

For dere andre som har trebåter, oppnår dere enda en fordel. Saltvann konserverer tre, slik at man tar bedre vare på båten.

 

Til plastbåter kan det opplyses at fiskere heller salt i kjøl for å minske lukt fra slo etc..... samt dødvann.

Link to post
Share on other sites

Vil dette grovsaltet løse seg opp og forsvinne eller varer det hele sesongen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil over tid løse seg opp, men der vil være sterkt saltvann i kjøl, all den tid du neppe får lenset ut alt. Du må allikevel påregne å helle oppi noe salt en gang i blant. På min 40 foter, kaster jeg en neve salt i kjølen en gang i måneden/hver halvannen måned. Trøsten er at salt er vel noe av det billigste du kan kjøpe til båt :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har et tips for å unngå vond lukt på vann som samler seg i kjølen. Pumpet bort en 10-15 liter som luktet råttent. Når jeg kjøpte båten sølte forrige eier bort en del liter med diesel ned i kjølen. Tror at jeg fikk med dette også. Er det noe rengjøringsmiddel som er bra her.

Kanskje bytte ut vannet av og til?

 

Har dere noen gode råd???

<{POST_SNAPBACK}>

:nono: :nono: Det er meget viktig å få pumpet ut og rengjort, det har dannet seg Hydrogensulfid (H2S) og det er meget giftig!! :eek::eek:

 

Se denne linken

 

http://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/fo...er/kom542v.html

Link to post
Share on other sites

:nono:  :nono:  Det er meget viktig å få pumpet ut og rengjort, det har dannet seg Hydrogensulfid (H2S) og det er meget giftig!!  :eek:  :eek:

 

Se denne linken

 

http://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/fo...er/kom542v.html

<{POST_SNAPBACK}>

Forskriften gjelder arbeide med kloakkanlegg. Dette var vel å ta litt hard i for dårlig lukt i båten, medmindre du har tømt septiktanken i kjølen.

 

Ellers er jeg jo enig i det med utpumping og rengjøring.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Forskriften gjelder arbeide med kloakkanlegg. Dette var vel å ta litt hard i for dårlig lukt i båten, medmindre du har tømt septiktanken i kjølen.

 

Ellers er jeg jo enig i det med utpumping og rengjøring.

<{POST_SNAPBACK}>

Når du får diesel i vannet i kjølen og dette ikke blir pumpet ut dannes Hydrogensulfid - det er ikke lett å bli kvitt dieselen fordi den flyter oppå vannet. Du får med andre ord dieseldyr i kjølen - du kan tømme litt av tilsetningstoffet som du fyller på tanken etter at du har pumpet ut vannet så blir du kvitt "dyrene" og lukten. Dette behøver ikke å ha noe med septiktanken å gjøre. :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...