Jump to content

Enkel demontering av DPS drev.


Engers

Recommended Posts

Båten skal opp på land i løpet av uka, og jeg sjekker da hvordan det er å demontere drevene.

En kar fortalte at det er bare å ta av dekselet, løsne gearwire, løsne trimcylindrene, skru løs de 6 låsemutterne, og dra drevet ut.

Har noen av dere erfaring med DPS drev og kan bekrefte dette ?

Fint om det er så enkelt.

Tidligere hadde jeg et 290 drev, og der var det mye mer kronglete.

 

Link to post
Share on other sites

Så enkelt er det. Trimsylinderne sitter med låseklips under plasthetter, bare å vippe av og trekke ut bolten. Obs, du trenger en 3/8" fastnøkkel for å frigjøre wirestrømpen. Du løsner en skrue og dytter festet til side så kan strømpen trekkes fram. Selve wire enden sitter med en splittpinne i skiftearmen. Jeg pleier å legge en pall el.l. under finnen på drevet og sklir drevet av. Så er det bare å sette det i drevstativet. Er du litt mere avansert kan du ta ut peilepinnen og skru inn et løfteøye og løfte det av med en elefant jekk, men det er ikke veldig tungt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Takk for tipsene jeg fikk når jeg skulle demontere drevet i høst.

Så enkelt som det ble beskrevet, var det faktisk.

Nå kommer tiden for å montere det på igjen, og jeg har da et par spørsmål.

1. Den store o-ringen ( firkantet ved eksosen + ved kjølevanninntaket ) skal vel byttes ?

2. På den ene gearwiren min har den ytterste strømpa løsnet litt fra den indre strømpa.

    Det ser ut som om det bare er å få presset den inn igjen.  Høres dette riktig ut ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...