Jump to content

Forhandler med avslappet forhold til innkjøring, konservering etc


R.O

Recommended Posts

Kjøpte en splitter ny utenbordsmotor hos en merkeforhandler i høstferien. jeg opplevde dem som seriøse og fikk god service. Men når jeg spurte om innkjøring og konservering ble jeg litt overasket. De testkjørte alle nye motorer for bla å finne riktig propell til båten. det var 100% gass fra første sekund. innkjøring mente han ikke var så viktig, bare styr unna 100% over lang tid de første timene. Båten skulle brukes 3-4 dager, så gå i vinteropplag, så jeg spurte om hvordan jeg burde vinterkonservere motoren. Kjør i ferskvann 20 min fikk jeg til svar. Konserveringsolje osv var ifg forhandler helt unødvendig. Mest overrasket ble jeg kanskje da han antydet at første gangs servicen egentlig var unødvendig (det var mekanikeren og ikke selgeren). De fleste venter til 100 timer sa han...

 

De selger motoren med 5års garanti, så jeg antar de ikke gir råd som vil kunne påføre dem flere garantisaker enn nødvendig..

 

For sikkerhets skyld vil jeg ta det litt rolig de første 7-8 timene, samt ta 1. servicen etter 20 timer. Men det var interessant at merkeforhandleren var så avslappet. Antakeligvis er mange båteiere i overkant hysteriske når det kommer til vedlikehold, innkjøring etc, mens denne forhandleren (mekanikeren) kanskje var litt vell avslappet..?

Link to post
Share on other sites

Du har akkurat samme diskusjon på biler. Noen mener at innkjøring er viktig, andre ikke. På nye motorer er det så små toleranser at det ikke er noe metall å slite bort. Dermed er innkjøring unødvendig, men jeg er så overtroisk at jeg kjørte veldig forsiktig med bilen min de første 2000 km. Selv om selgeren sa at det var unødvendig. Vil gjøre det samme på båtmotor.

Link to post
Share on other sites

Bil er en ting, de går okke som i forskjellig turtallsområder, og belastninger.

 

Når min Yanmar var ny i fjord - ja vet det gjelder en påhenger her - så SKAL den kjøres inn litt hardt de første timene. Første 10 timer skulle den gå mye rundt 70% av maks, med en liten topp på fult innimello.

Den skulle absolutt ikke gå å daffe på tomgang/dorgefart.

 

Så kanskje de har noe rett i det de sier.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Dette er litt avhengig av hva slags produkt og produsent av motor. Noen er unødig at innkjøres, andre skal innkjøres. Evinrude E-tec skal ikke innkjøres, men kjører selv med høy oljeinnsprøytning i en periode. Mens feks Mercruiser diesel motorer i QSD serien skulle ha innkjøring og oljeskift etter 50 timers bruk. Mye ulikt her! Nå er dette ekstrem forskjeller på innenbords diesel og utenbords 2 takt bensin - mest for å vise forskjell.

Link to post
Share on other sites

-og i neste setning nevner Evinrude at de bruker ekstra olje den første tiden. Dette kan være kjekt å vite slik at man ikke går tom for olje, dernest at man ikke tror at dette kommer til å vare og bli dyrt i olje. Det varer kun noen timer, men tømmer oljetanken fort!

Link to post
Share on other sites

Det er bare å følge instruksjonsboka.

Suzuki er f.eks. strengere enn Mercury (iallefall de nyeste modellene) vedr. innkjøring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så lenge en motor (4takt) har vanlig olje på så er det bare å tut og kjør. Om den derimot er fyllt med eller skal fylles med innkjøringsolje så ja det sier seg sjøl. På V8 åttere av god sort er det utelukkende kamakslingen som treng kjøres inn. Og det gjøres på første oppstart  med 15 minutter elns tomgang på en 2-3 tusen omdr.  Iallefall alt annet enn normal tomgang.

Link to post
Share on other sites

Står det ikkje i brukermanualen korleis innkjøringa skal foregå? Der skal også stå når første service skal takes og også korleis du vinterkonserverer motoren. Min utenbordsmotor er 28 år gammel, og eg kjører den kun 10-15 minutter med ferskvann når eg tar den opp, før eg setter den i hagen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det lureste er definitivt å sjekke med fabrikanten (instruksjonsboka) og å følge denne til punkt og prikke. Som det er nevnt tidligere i tråden kan det meste spores gjennom utskrifter/diagnose og da hjelper det nok lite at en mekaniker på et eller annet tidspunkt udokumenterbart har antydet noe annet. Han kan si at man har snakket forbi hverandre og at kunden ikke har forstått hovedessensen om noe går galt.

Link to post
Share on other sites

I regel ska man köra in en motor hårt för att få den att bli riktigt tät (kolvringarna sliter in sig mycket fortare vid högre cylindertryck. att några tillverkar säger att man ska köra försiktigt i några timmar för att sedan byta olja har oftast med att man annvänder molyfett eller liknande när man drar bultar m.m och detta gör då oljan tjockare och har sämre smörjegenskaper. självklart skall man använda huvudet dock. att smygköra är aldrig bra enligt min åsikt bygger upp sot och skit innan man har fått den riktigt tät.

Link to post
Share on other sites

Innkjøring er viktig.

 

Har flydd mye fly med stempelmotor.

Der er innkjørings prosedyren, høyere turtalI/belastning i innkjøringsperioden. Dette for at stempelfjører/sylinder raskest mulig skal tilpasses. Kjøre det ned liten belastning I denne perioden, ender en opp ned glaserte/utette sylindre. Resultatet blir dårlig ytelse, og oljeforbruk.

 

Så som tidligere nevnt. Kjør varm. Full gass. Opp i plan, trekk av litt. Varierende turtall. Med andre ord, ganske normalt bruk. Det er vel akkurat det mannen I butikken også mener.

Link to post
Share on other sites

Følg manualen.

 

Står der ingenting gjør du ikke noe feil ved å gjøre som de store motorprodusentene (Wartsila, Mak osv.) anbefaler etter stempelsjau. Begynn med null last, fortsett gradvis opp til 20%. Hold den konstant der en kort stund, så ned til null belastning. Fortsett ved å bygge opp pådragskurven gradvis opp til 30 last, hold der en stund og gå ned til null belastning. Fortsett med 40%, 50% osv. på samme måte helt opp til full last og kjør på dette en stund. Dette er på grunn av at stempelringene skal slite seg inn i foringen under alle trykkforhold og vinkler. Ikke bare på full belasning som noen tror. En slik prosess tar vanligvis gjerne 12 timer.

 

Men du får en svært fin og myk innsliping av alle deler i motoren under alle belastningsforhold. Og så bytter du olje og filter etter relativt få gangtimer første gang slik at alle innkjøringspartikler får vekk fra systemet.

Link to post
Share on other sites

Om man ønsker en sunn og sterk motor er det iallefall ikke noe sjakktrekk å kjøre den inn for snilt. Det er grunnfakta i motorlære.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For større maskineri der det ligger mer detaljert informasjon om slike tema kan man finne følgende rekommandasjoner etter overhaling:

 

"After fitting the new cylinder liners or even after replacing only the piston rings, these must be run-in. The purpose of running-in is to achieve good sealing of the rings as soon as possible and is especially important for non-Chrome-Ceramic rings. Under no circumstances must any seizing occur on the running surfaces of cylinder liner and piston rings."

 

"The engine has to be run-in according to the guidelines of the running-in programme. The load-up programme should not be completed faster than recommended."

 

Dette er hentet fra et av Wartsilas servicebulletiner og gjenspeiler egentlig bare selve barnelærdommen i enhver motorlære. Det gjelder ikke bare sylinderpartiet men også andre roterende deler av maskineriet som kamaksellagere, veivakselsystemet, thrustlagersystemer etc. Omtaler ikke instruksjonsboka dette nærmere er dette en fin grunnregel å ta med seg uansett motor. Da vet man at man definitivt har utført innkjøringen korrekt.

 

Innkjøringen skal altså ikke foregå etter egen sysning, den skal foregå etter et forutbestemt, spesifikt forløp som ikke skal avvikes for maskineri som nevnt.

 
Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får skrive et brev til Tohatsu da, og spørre hva de holder på med. Kjøpte en ny 9,9 Tohatsu i 2001, og der stod det etttertrykkelig at man ikke skulle gi mer en halv gass (eller noe i den duren) de første 10 timene.

 

Ja men det var kanskje en 2-takter? Og da kan jo andre metoder være mere korrekt siden 2-takteren ikke har et ensartet sylinderløp.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er for Honda BF225 og helt sikkert likt for alle ny Honda motorer som et eksempel:

 

 

BREAK-IN PROCEDURE

 

Break-in period: 10 hours

Proper break-in operation allows the moving parts to wear in smoothly for best performance and long service life. Avoid continuous operation at a steady speed.

 

First 15 minutes:

Run the engine at trolling speed. Use the minimum throttle opening necessary to operate the boat at a safe trolling speed.

 

Next 45 minutes:

Run the engine up to a maximum of 2,000 to 3,000 rpm, which is about 10% to 30% of maximum throttle opening. Operating at maximum 2,000~3,000 rpm should be limited to 50% of the 45 minutes.

 

Next 60 minutes:

Run the engine up to a maximum of 4,000 to 5,000 rpm, which is about 50% to 80% of maximum throttle opening. Operating at maximum 4,000~5,000 rpm should be limited to 50% of the 60 minutes.
30-second full-throttle bursts are OK, but do not operate the engine continuously at full throttle.

For boats that plane easily, bring the boat up on plane, and then reduce the throttle opening to the recommended rpm range.

 

Next 8 hours:

Do not run the engine at full throttle for more than 5 minutes at a time. 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ensartet sylinderløp ? Den må du utrede....

 

Ja det kan jeg jo utrede.

Men mener du at du ikke er kjent med 2-takterens virkemåte i forhold til en 4-takter (tenker på spyleportene) ?

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

https://m.youtube.com/watch?v=GKcDd_7UzUc

 

Kikker litt på en ommvising av Mercury fabrikken.

 

Ser de her kjører motorene i åtte minutter, for å teste effekt, og funksjoner. Hvor de blandt annet kjører full effekt. Senere i filmen snakker de om at de har gjennomførert en komprimert innkjøring. Etter dette blir motoren tømt for olje.

 

Tror dette er ganske representativt for andre motorfabrikker, både båt, bil, og annet.

 

Vil tro dette er grunnen til at Mercury skriver i sin instruksjonsbok at det er ok å gå full gass tidlig. De sier også en skal gå full gass, i ca et min hver 10 min. Ellers variere turtall. Maks 4500 jevnt.

 

På verado er første oljeskiftetter 100 timer. Vil tro dette er sammenheng med at det er kjørt ett oljeskift på fabrikk. Ikke ulikt biler. Der er det vel vanlig med første oljeskift etter 20-30000 km.

 

Tror det blir veldig feil å sammenlikne innkjøring på fabrikk-nye motorer, og etter borring og nye stempelringer av tunge dieselmotorer.

 

Som det kommer frem her, så er det mange meninger om dette. Tilbake til trådstarters spørsmål. Så tror ikke jeg mekanikerene i marinaen din er tullinger. Det går nok ganske bra uansett.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Tror det blir veldig feil å sammenlikne innkjøring på fabrikk-nye motorer, og etter borring og nye stempelringer av tunge dieselmotorer.

 

Hva er veldig feil med å kjøre inn en motor etter et fastlagt innkjøringsprogram for å oppnå det som er selve essensen med en innkjøring?

Link to post
Share on other sites

Ikke sylinderforløp men sylinderløp. Altså den fysiske utformingen av sylinderen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...