Jori Startet 7.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2015 Jeg må bytte mine to forbruksbatterier, har Sønnak Bly/syre 115 ah. Ser at Jula kjører tilbud på AGM 95ah til en pris på 1400,- Dette er jo samme pris som ett blybatteri vil koste. Dermed noen som har erfaring med dette batteriet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 (redigert) Here we go again!! Låner denne; Tipper det er samme sak... I siste nr. av BM ble AGM omtalt i negative ordelag... Står i ferd med å bytte hele batteribanken (og startbatteriet) og blitt anbefalt AGM til forbruk. Men nuhh vet jeg sannelig ikke hva jeg skal tro / velge. (Og jeg har LITT peiling på lading og strøm…) Noen her med SKIKKELIG kunnskap om emnet AGM?? Redigert 10.November.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
kverna@start.no Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Kan ikke skilte med så mye kunnskap, men opplever det som mye hikkemikk mht. lading etc. Sjekk om laderen din tar AGM batterier. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gode-ladegrep-batteriskolen-del-1 Jeg holder meg til tradisjonell syre :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 (redigert) Det fulgte med 4 AGM batterier i Rivieraen, type Norbat LFP 12100 (12V 100Ah/10Hr) 1 til start og 3 til forbruk. Jeg er meget positivt overrasket. 3 døgn med dielsevarmer om kvelden + forbruk av tv og led-lys. Fortsatt 12,8V etter 3 døgn. Disse kan jo kjøres lenger ned enn syre, uten å ta skade. DET er en gigantisk fordel ! Jeg er superfornøyd med AGM så langt. Får håpe de tåler vinteren i båten på land. Har bare en 20A landstrømslader fra Sleipner, denne skal jeg bytte til en 45A til neste sesong. Tar for lang tid med 20A. Seatronic har Ritar sitt, 100,- billigere enn Jula sitt: http://www.seatronic.no/batterier-c-59/agm-batterier-75ah-p-3772 Jula-variant: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/bilbatterier/agm-batteri-608109/ (Da er vi vel ikke I tvil om hvor vi skal handle ?) Redigert 10.November.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sanztra Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Det viktigste for AGM til forbruk er vel at de er designet for Deep Cycle slik at de skal tåle dyputlading bedre enn "vanlige" AGM batterier. Jeg har hatt Seatronic sine Ritar DeepCycle (3x120AH) AGM i 3 sesonger og er kjempefornøyd. Har en Ladac 2x15A lader som står på flere uker om gangen uten problmer når båten ikke brukes. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=87&Itemid=39 Nå er de tomme for 100Ah batteriet (AGM Solar 140, les spesifikasjonene nøye)Dette batteriet brukere flere av oss til batteri til elmotor ombord. Det er ikke det jeg ville valgt som startbatteri, men som forbruksbatteri er det nok midt i blinken. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
MIMA IV Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=87&Itemid=39 Nå er de tomme for 100Ah batteriet (AGM Solar 140, les spesifikasjonene nøye) Dette batteriet brukere flere av oss til batteri til elmotor ombord. Det er ikke det jeg ville valgt som startbatteri, men som forbruksbatteri er det nok midt i blinken. Har selv hatt 3x140ah versjonen av dette batteriet som forbruk i min forie båt og gikk aldrig tom for strøm selv etter 4 netter i uthavn uten tilgang til lading. Anbefales :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Kjøpte to på 140 hos Sparelys. Vog det samme som dei eg har på 120 Ah. So nett her lurde eg meg sjølv sidan eg trudde dei var like store. Dermed var dei ikkje spesielt rimelege lenger. Sjå litt på vekta og! Har ikkje fått prøvd dei, men trur dei er bra som forbruksbatteri. Men eg er svært positivt overaska over fraktprisane til Sparely. Utruleg billigt. (Faktisk ein tredjedel av prisen til Maritim. Har kjøpt batteri her og.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Nå er de tomme for 100Ah batteriet (AGM Solar 140, les spesifikasjonene nøye) Kjøpte to på 140 hos Sparelys. Vog det samme som dei eg har på 120 Ah. Sakset fra sidene til Sparelys på spekken til Solar 140 : Kapasitet ved 10 timer: 100At Typisk kapasitet i solcelleanlegg ved 100 timer: 140 At Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Det fulgte med 4 AGM batterier i Rivieraen, type Norbat LFP 12100 (12V 100Ah/10Hr) 1 til start og 3 til forbruk. Jeg er meget positivt overrasket. 3 døgn med dielsevarmer om kvelden + forbruk av tv og led-lys. Fortsatt 12,8V etter 3 døgn. Disse kan jo kjøres lenger ned enn syre, uten å ta skade. DET er en gigantisk fordel ! Jeg er superfornøyd med AGM så langt. Får håpe de tåler vinteren i båten på land. Har bare en 20A landstrømslader fra Sleipner, denne skal jeg bytte til en 45A til neste sesong. Tar for lang tid med 20A. Jeg kjøpte 4 stk. Euroglobe 104Ah AGM-batterier før 2012-sesongen. 1 til start, 3 til forbruk. Året før hadde jeg kjøpt en 50A lader med ulike programmer. Det var strengt tatt ikke nødvendig å bytte ut startbatteriet, men jeg ønsket å ha den samme teknologien i alle batteriene for å få optimal lading. Jeg er veldig fornøyd med batteriene. Har ikke batterimåler ombord, men jeg har aldri følelsen av å ha lite strøm. Riktig lading er nok veldig viktig for AGM, som flere også har påpekt. Det skal sies at startbatteriet var ødelagt etter en sesong, men da fikk jeg nytt på garantien. Siden har det ikke vært noen problemer. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Hvilken lader har du, Key Freak ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Sterling Pro Charge Ultra. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Er som flere beskriver her at det er viktig å ha en lader som er innstilt for AGM ladningen du trenger. Vær også oppmerksom på om dynamoen ikke har for høy ladespenning og kjører du motor i lange perioder ville jeg også hatt en laderegulator som er tilpasset AGM batterier. Selv har jeg AGM batterier som jeg har hatt i mange år. Har egnet laderegulator på dynamoen og Victron landstrømslader som alltid er tilkoblet når jeg ikke er i båten (eller ligger i en gjestehavn med landstrøm). Dette har fungert utmerket og det er behagelig å slippe å tenke på å etterfylle vann på batteriene fordi det kan være kronglete å komme til. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Sterling Pro Charge Ultra. PCU 1250 ? tatt den inn fra UK ? Fant ingen norsk forhandler i farten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 PCU 1250 ? tatt den inn fra UK ? Fant ingen norsk forhandler i farten. Jeg kjøpte den hos BP-medlem Jörg Becker. http://www.sterling-power.no/stnlapcu.htm Ja, det er en PCU 1250. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 ...og det er behagelig å slippe å tenke på å etterfylle vann på batteriene fordi det kan være kronglete å komme til. Slik er det hos meg også, spesielt to av forbruksbatteriene er ekstremt vanskelige å få sjekket vannet på. Et viktig argument for meg da jeg skulle skifte ut banken. Men nå har vi sporet av litt i tråden din, Jori. Tydeligvis ikke mange som har forsøkt Jula sine AGM-batterier her inne, da. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Fortsatt 12,8V etter 3 døgn. Hvordan er det mulig? Solcelle? Er det forresten noe forskjell på lading av AGM med solcelle og regulator mot bly/syre? For meg blir Jula typen den billigste, når en slipper frakten :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Hvordan er det mulig? Solcelle? Ja, det er et lite panel på dekk, 30 watt, tror jeg. Det er holder vel liv i kjøleskapet sånn cirka, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Slik er det hos meg også, spesielt to av forbruksbatteriene er ekstremt vanskelige å få sjekket vannet på. Et viktig argument for meg da jeg skulle skifte ut banken. Men nå har vi sporet av litt i tråden din, Jori. Tydeligvis ikke mange som har forsøkt Jula sine AGM-batterier her inne, da. Gjør ikke noe, følger med i tråden jeg. Har jo kaputt forbruksbank som må byttes til våren og lurer på det samme med startbanken. For å kludre til mer i egen tråd, noen som har erfaring med Sonnenschein GEL-.batterier? Se at de ikke har oppgitt CCA i sin spec, noen årsak til dette? Ser ellers at de er meget tunge i forhold til mange konkurrenter iog skjønner at de er gode forbruksbatterier. Vil de fungere godt også på Startbank? Takknemlig for innspill her :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olaf Lingjærde Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Skal du snakke med en med spesialkompetanse på batterier og lading så ringer du denne mannen! Utrolig hyggelig, bra service og en dedikert "batterimann" http://jenskleven.no/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Må skifte batterier i min båt også Kloster P28. Har vel bestemt meg får å sette inn tre slike et til start og to til forbruk. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-BATTERI-80-AH-2000029874/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Må skifte batterier i min båt også Kloster P28. Har vel bestemt meg får å sette inn tre slike et til start og to til forbruk. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-BATTERI-80-AH-2000029874/ Det er nok ikke et dumt valg det der. Litt større enn de som Seatronic og andre selger, men 4 års garanti er gull verdt det ! Fant ikke noe om CCA, men det er jo linket som startbatteri til en rekke biler, så burde jo funke bra til thrustere og generelt hobby-forbruk. 80 Amp og 31cm er litt for bredt for kassa mi, da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 CCA på det batteriet er 800A. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-2000028225/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 12.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2015 Det jeg undrer meg over med BT batteriene er at de sier en konvensjonell lader kan brukes, mao jeg tolker det som en lader for blybatterier. Andre AGM leverandører påpeker jo at man må ha ladere med egne AGM-programmer. Har det her skjedd en utvikling på batteriene som gjør at begge deler kan brukes? Batteriene ellers ser jo ut til å gi mye verdi for pengene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 12.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2015 Da har jeg handlet Sonnenschein GEL-batterier 120ah. Det som er merkelig med Sonnenschein er at de ikke oppgir EN-norm eller CCA. Tror også de har veldig lav CCA, mistenker rundt 500. Men det er skikkelig tunge batterier, vekt på 37,5 kg for ett 350 mm, og sikkert 100mm høyere en normale batterier. Blir nok veldig bra til forbruksbank. Folk jeg har pratet med bruker de også på start og truster og er veldig fornøyde der også, selv om CCA er lav. Butikken målte CCA på 50 ah og det var ca. 360, 95 ah og det var ca. 465, så stemmer vel med ca 500-520 på 120ah. (Disse tallene gjelder for Sonnenschein, målt i butikken, da produktbladet bare oppgir C10 og C20). Noen her med samme erfaring på sine GEL-batterier? For øvrig bekreftet butikken (battericentralen) at vekt på batteriene betyr masse fortsatt også for GEL og AGM, så det har ikke endret seg fra Bly/syrebatterier. Må ellers som flere ande her da, investere i ny lader i båten. Får se hva det blir, fikk ett bra tilbud på Nor Charger 45A Det gjør egentlig spørsmålet mitt i innlegg #24 enda rarere. Hvordan kan BT si at vanlig lader er ok på sine AGM når andre sier det ikke er brukbart? Noen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.