Jump to content

Noen som har erfaring med AGM batteri fra Jula?


Jori

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Here we go again!!

Låner denne; Tipper det er samme sak...

 

I siste nr. av BM ble AGM omtalt i negative ordelag...

Står i ferd med å bytte hele batteribanken (og startbatteriet) og blitt anbefalt AGM til forbruk.

Men nuhh vet jeg sannelig ikke hva jeg skal tro / velge. (Og jeg har LITT peiling på lading og strøm…)

 

Noen her med SKIKKELIG kunnskap om emnet  AGM??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med 4 AGM batterier i Rivieraen, type Norbat LFP 12100 (12V 100Ah/10Hr) 1 til start og 3 til forbruk.

Jeg er meget positivt overrasket. 3 døgn med dielsevarmer om kvelden + forbruk av tv og led-lys. Fortsatt 12,8V etter 3 døgn. Disse kan jo kjøres lenger ned enn syre, uten å ta skade. DET er en gigantisk fordel ! Jeg er superfornøyd med AGM så langt. Får håpe de tåler vinteren i båten på land.

 

Har bare en 20A landstrømslader fra Sleipner, denne skal jeg bytte til en 45A til neste sesong. Tar for lang tid med 20A.

 

Seatronic har Ritar sitt, 100,- billigere enn Jula sitt: http://www.seatronic.no/batterier-c-59/agm-batterier-75ah-p-3772

Jula-variant: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/bilbatterier/agm-batteri-608109/

 

(Da er vi vel ikke I tvil om hvor vi skal handle ?)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste for AGM til forbruk er vel at de er designet for Deep Cycle slik at de skal tåle dyputlading bedre enn "vanlige" AGM batterier. Jeg har hatt Seatronic sine Ritar DeepCycle (3x120AH) AGM i 3 sesonger og er kjempefornøyd. Har en Ladac 2x15A lader som står på flere uker om gangen uten problmer når båten ikke brukes.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=87&Itemid=39

 

Nå er de tomme for 100Ah batteriet (AGM Solar 140, les spesifikasjonene nøye)

Dette batteriet brukere flere av oss til batteri til elmotor ombord. Det er ikke det jeg ville valgt som startbatteri, men som forbruksbatteri er det nok midt i blinken.



 

~Cral

Link to post
Share on other sites

http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=87&Itemid=39

 

Nå er de tomme for 100Ah batteriet (AGM Solar 140, les spesifikasjonene nøye)

 

Dette batteriet brukere flere av oss til batteri til elmotor ombord. Det er ikke det jeg ville valgt som startbatteri, men som forbruksbatteri er det nok midt i blinken.

 

 

 

 

 

Har selv hatt 3x140ah versjonen av dette batteriet som forbruk i min forie båt og gikk aldrig tom for strøm selv etter 4 netter i uthavn uten tilgang til lading. Anbefales :)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte to på 140 hos Sparelys. Vog det samme som dei eg har på 120 Ah. So nett her lurde eg meg sjølv sidan eg trudde dei var like store. Dermed var dei ikkje spesielt rimelege lenger. Sjå litt på vekta og!

 

Har ikkje fått prøvd dei, men trur dei er bra som forbruksbatteri. Men eg er svært positivt overaska over fraktprisane til Sparely. Utruleg billigt. (Faktisk ein tredjedel av prisen til Maritim. Har kjøpt batteri her og.)

Link to post
Share on other sites

Nå er de tomme for 100Ah batteriet (AGM Solar 140, les spesifikasjonene nøye)

 

 

Kjøpte to på 140 hos Sparelys. Vog det samme som dei eg har på 120 Ah.

Sakset fra sidene til Sparelys på spekken til Solar 140 :

 
  • Kapasitet ved 10 timer: 100At
  • Typisk kapasitet i solcelleanlegg ved 100 timer: 140 At

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med 4 AGM batterier i Rivieraen, type Norbat LFP 12100 (12V 100Ah/10Hr) 1 til start og 3 til forbruk.

Jeg er meget positivt overrasket. 3 døgn med dielsevarmer om kvelden + forbruk av tv og led-lys. Fortsatt 12,8V etter 3 døgn. Disse kan jo kjøres lenger ned enn syre, uten å ta skade. DET er en gigantisk fordel ! Jeg er superfornøyd med AGM så langt. Får håpe de tåler vinteren i båten på land.

 

Har bare en 20A landstrømslader fra Sleipner, denne skal jeg bytte til en 45A til neste sesong. Tar for lang tid med 20A.

Jeg kjøpte 4 stk. Euroglobe 104Ah AGM-batterier før 2012-sesongen. 1 til start, 3 til forbruk. Året før hadde jeg kjøpt en 50A lader med ulike programmer. Det var strengt tatt ikke nødvendig å bytte ut startbatteriet, men jeg ønsket å ha den samme teknologien i alle batteriene for å få optimal lading.

Jeg er veldig fornøyd med batteriene. Har ikke batterimåler ombord, men jeg har aldri følelsen av å ha lite strøm. Riktig lading er nok veldig viktig for AGM, som flere også har påpekt.

 

Det skal sies at startbatteriet var ødelagt etter en sesong, men da fikk jeg nytt på garantien. Siden har det ikke vært noen problemer.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Er som flere beskriver her at det er viktig å ha en lader som er innstilt for AGM ladningen du trenger.

Vær også oppmerksom på om dynamoen ikke har for høy ladespenning og kjører du motor i lange perioder ville jeg også hatt en laderegulator som er tilpasset AGM batterier.

 

Selv har jeg AGM batterier som jeg har hatt i mange år. Har egnet laderegulator på dynamoen og Victron landstrømslader som alltid er tilkoblet når jeg ikke er i båten (eller ligger i en gjestehavn med landstrøm). Dette har fungert utmerket og det er behagelig å slippe å tenke på å etterfylle vann på batteriene fordi det kan være kronglete å komme til. 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

...og det er behagelig å slippe å tenke på å etterfylle vann på batteriene fordi det kan være kronglete å komme til. 

Slik er det hos meg også, spesielt to av forbruksbatteriene er ekstremt vanskelige å få sjekket vannet på. Et viktig argument for meg da jeg skulle skifte ut banken.

 

Men nå har vi sporet av litt i tråden din, Jori. Tydeligvis ikke mange som har forsøkt Jula sine AGM-batterier her inne, da.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Slik er det hos meg også, spesielt to av forbruksbatteriene er ekstremt vanskelige å få sjekket vannet på. Et viktig argument for meg da jeg skulle skifte ut banken.

 

Men nå har vi sporet av litt i tråden din, Jori. Tydeligvis ikke mange som har forsøkt Jula sine AGM-batterier her inne, da.

 

Gjør ikke noe, følger med i tråden jeg. Har jo kaputt forbruksbank som må byttes til våren og lurer på det samme med startbanken.

For å kludre til mer i egen tråd, noen som har erfaring med Sonnenschein GEL-.batterier? Se at de ikke har oppgitt CCA i sin spec, noen årsak til dette? Ser ellers at de er meget tunge i forhold til mange konkurrenter iog skjønner at de er gode forbruksbatterier. Vil de fungere godt også på Startbank?

 

Takknemlig for innspill her :)

Link to post
Share on other sites

Må skifte batterier i min båt også Kloster P28. Har vel bestemt meg får å sette inn tre slike et til start og to til forbruk.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-BATTERI-80-AH-2000029874/

Det er nok ikke et dumt valg det der. Litt større enn de som Seatronic og andre selger, men 4 års garanti er gull verdt det ! Fant ikke noe om CCA, men det er jo linket som startbatteri til en rekke biler, så burde jo funke bra til thrustere og generelt hobby-forbruk. 80 Amp og 31cm er litt for bredt for kassa mi, da..

Link to post
Share on other sites

Det jeg undrer meg over med BT batteriene er at de sier en konvensjonell lader kan brukes, mao jeg tolker det som en lader for blybatterier. Andre AGM leverandører påpeker jo at man må ha ladere med egne AGM-programmer. Har det her skjedd en utvikling på batteriene som gjør at begge deler kan brukes?

Batteriene ellers ser jo ut til å gi mye verdi for pengene.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg handlet Sonnenschein GEL-batterier 120ah. Det som er merkelig med Sonnenschein er at de ikke oppgir EN-norm eller CCA. Tror også de har veldig lav CCA, mistenker rundt 500. Men det er skikkelig tunge batterier, vekt på 37,5 kg for ett 350 mm, og sikkert 100mm høyere en normale batterier. Blir nok veldig bra til forbruksbank. Folk jeg har pratet med bruker de også på start og truster og er veldig fornøyde der også, selv om CCA er lav. Butikken målte CCA på 50 ah og det var ca. 360, 95 ah og det var ca. 465, så stemmer vel med ca 500-520 på 120ah. (Disse tallene gjelder for Sonnenschein, målt i butikken, da produktbladet bare oppgir C10 og C20). Noen her med samme erfaring på sine GEL-batterier? For øvrig bekreftet butikken (battericentralen) at vekt på batteriene betyr masse fortsatt også for GEL og AGM, så det har ikke endret seg fra Bly/syrebatterier.

 

Må ellers som flere ande her da, investere i ny lader i båten. Får se hva det blir, fikk ett bra tilbud på Nor Charger 45A

 

Det gjør egentlig spørsmålet mitt i innlegg #24 enda rarere. Hvordan kan BT si at vanlig lader er ok på sine AGM når andre sier det ikke er brukbart? Noen som vet noe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...