Jump to content

Noen som har erfaring med AGM batteri fra Jula?


Jori

Recommended Posts

 AGM er kjemisk helt identiske med vanlige blybatterier, forskjellen er at svovelsyren befinner seg inne i "Glava", istedetfor å være en fritt flytende væske ( AGM - Absorbent Glass Mat). AGM tåler nok ikke "hurtiglading" like bra som gammeldagse batterier, men ellers og i vanlig bruk er det helt likt. :smiley:

 

Lignende med GEL-batterier. Da er syren blandet ut med stivelse - for å si det veldig enkelt - men den kjemiske prosessen er lik.

 

Generelt kan man si at AGM og GEL er best egnet til forbruk, mens der man krever høy CCA er de gammeldagse batteriene bedre. :smiley:

Så mao er det helt bortkastet å kjøpe en moderne lader som har eget program for AGM?

Mere villedende m-føring?

Link to post
Share on other sites

Med AGM er det minst 4 forhold å tenke på:

1. Strøm (A) som laderen gir må ikke være større enn hva datablader til batteriet sier. Typisk verdi er 20%. Det vil si at hvis du lader med 40A på ett 100Ah går det dårlig. Mitt 75Ah Bluetop batteri tåler kun 10A fra lader.

2. Ladespenning må korrekt. Dvs hvis batteriet krever 14,4-14,7V så må laderen gi dette. Hvis ikke blir ikke batteriene ladet opp ordentlig.

3. Float-spenning fra lader må være korrekt. Her går mange skikkelig i baret. Dersom batteriene skal ha 13,4V i float og laderen gir 13,6-13,8V (som de fleste gir) tørker batteriene ut hvis lader står på lenge om gangen.

4. Lagringsspenning over mange uker i strekk må være ennå lavere, kanskje 13,2V. Dette har ikke mange ladere. Datablad til batteri angir dette for noen batterier.

 

Det enkleste tipset for å ha gode AGM batterier lenge er å følge trinn 1 og 2 ovenfor til punkt og prikke og deretter ikke ha laderen på over tid.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde agm i Intern.

Var fornøyd i starten, spenning var kjemp god etter 1 og 2 døgn. Men då begynte trøbbelet.

Ingen innhold på banken, det som var at jeg hadde comenrail motor fra Yanmar, de krver mer strøm.

Og da utstryt med en kjempe stor dynamo. 150 ah.

Det vil si at jeg hadde "kokt" de i stykker.

Skal også ha landstøm lader som behersker agm for ikke å ødlegge de. Jeg sverger til sønnak syre batterier.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har AGM 2x150Ah. Bra i begynnelsen de også, men nå holder de snaut 2 døgn... Leverte de inn til forhandler, og nå har de testet de, og friskmeldt de. Hmm. Jeg får hente de igjen og se. Men hvordan kan jeg teste de på best mulig måte selv? Jeg er temmelig sikker på at de er kaputt, men må vise dette på en saklig måte overfor forhandler isåfall.

Og grattis med flott ny båt Inter :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Og for den som vi kose seg med nostalgiste tlbakeblikk i NRK-arkivet, og samtidif læe noe om batterier, som er like relvebat i dag som dengangen, sjekk ut denne:https://tv.nrk.no/se...0185/29-09-1986

 

Artig liten videosnutt. For meg litt ekstra artig, iom at jeg faktisk har en slik gul batterilader fra Batterisentralen selv, lik den som ble brukt i videoen! Riktignok har jeg bygget inn elektronikk i den slik at jeg kan velge om den skal gi 14,4V eller 13,5V. Originalt var det en "dum" lader med kun transformator og likeretterbro. Det er lenge siden jeg har brukt laderen, men den fungerer.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har AGM 2x150Ah. Bra i begynnelsen de også, men nå holder de snaut 2 døgn... Leverte de inn til forhandler, og nå har de testet de, og friskmeldt de. Hmm. Jeg får hente de igjen og se. Men hvordan kan jeg teste de på best mulig måte selv? Jeg er temmelig sikker på at de er kaputt, men må vise dette på en saklig måte overfor forhandler isåfall.

Og grattis med flott ny båt Inter ..

 

Takk for det Viksund.

Det blir knall med lukket båt.

Har ikke noen god ide på hvordan du kan teste batteriene å få dokumentert det.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

For å teste batteriene kan man ta den enkle testen med å koble på en 12v/55w pære for ca. 5A belastning, eller to i paralell for ca. 10A om du har litt dårligere tid. Med to i paralell over natta/10-12 timer på et 150Ah batteri, bør spenningen være iht. databladet for utladningskurve - eller ihvertfall over/rundt 11 volt. Dette er ikke veldig vitenskapelig, men ihvertfall en enkel test. Koble fra og mål spenning igjen etter en times tid når batteriet har fått hvile seg(bør ta seg opp over ca. 12,2-12,5volt), og lad det så helt opp igjen.  Går dette greit, er nok batteriet friskmeldt.

 

! Lyspærene utvikler endel varme, så pass på at de ikke er nær eller kan komme i kontakt med noe brennbart.

Link to post
Share on other sites

Skummet gjennom denne artikkelen, og gutta i båtmagasinet lider av den vanlige feiloppfatningen at bly/syre, GEL og AGM har forsjellig kjemi. Kjemien er helt lik. Men pga. den ulike konsistensen på elektrolytten, svovelsyren, så har bartteriene litt forskjellige både lade - og utladningskarakteristikker. Har man behov for stor CCA og evne til å ta hurtiglading, er de gode gamle batteriene med flytende syre det man bør velge.

 

Og for den som vi kose seg med nostalgiste tlbakeblikk i NRK-arkivet, og samtidif læe noe om batterier, som er like relvebat i dag som dengangen, sjekk ut denne:https://tv.nrk.no/serie/bilens-kjemi/FUVI04000185/29-09-1986

Det er feil det du skriver her. Skal man ha høy CCA velger man et AGM-batteri fra Optima, som gir 1000 CCa ved 0 c (50 Ah-versjonen).

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...