Jump to content

Bensinlekkasje Nordkapp Enduro 600 (2008 mod.)


Kapteinidus

Recommended Posts

Har en Enduro 600 som jeg kjøpte fra første eier i 2011.

 

Tok den opp for sesongen nylig, og drenerte vannet fra skroget.

 

Det kom ut store mengder bensin, så mye at det har ødelagt asfalten under båten der den stod i krybbe.

 

Er det noen som vet om bensintankene på disse båtene er kjent for lekkasjer ?

 

Snakket med Nordkapp, og de vil bare gi ny tank til kostpris, da båten er over 5 år, og ikke full reklamasjon.

 

Har skrevet til flere "båtjurister" og spurt om råd.

Bør jeg kreve noe mer ?

 

Forsikringen dekker ansvar - dvs skaden på asfalten i marinaen.

Men er bekymret for at skroget har tatt / vil få skader i mellom inner-/ytterskroget pga all bensinen som har ligget der en stund.

 

Vi merket sterk bensinlukt på de siste turene, og trodde først det var en mindre lekkasje i toppen av tanken, f.eks fra påfyllingsrør, lufterør, tankmåler, eller inspeksjonsluke.

 

Men mye tyder på at det er selve tanken som er lekk...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er vel slik at om en ting er eldre en fem år. så er det ingen reklamasjonsrett på dette. synes uansett det er greit av Nordkapp og gi deg en tank til kostpris. da vil ikke de tjene noe på dette. men jeg skjønner også at de ikke vil ta en kostnad på en båt som er fra 2008.  

Jeg tror ikke båten din har tatt noe skade av dette. men vaske godt med rødsprit eller annen type spritholdig veske som binder bensinen og vil få den til og fordampe. så vaske med såpevann. Sett i ny tank og tut og kjør...

Link to post
Share on other sites

Hadde en 2005 500 Avant der det var brukt en stk for lang skrue for feste av førerstol. Den stod fint skrudd igjennom dørken og ned i fyllestussen på tanken 2 mm fra fylleslangen. Dermed lakk den kun bensin ved full tank, og med bensin i fylleslangen. Det var innenfor garantitiden, og Nordkapp mente at tanken måtte ut. Da måtte det skjæres i båten for å få den ut. Jeg hadde en knekt luke ned til stuverommet og sa at hvis de kunne sende en slik, skulle jeg fikse lekkasjen selv. Jeg løsnet fylleslangen og fikk dradd den en cm lenger inn på stussen og satte en ekstra slangeklemme på slangen. Problem løst. Det var sykt trangt, men det var langt enklere enn å kappe i båten for å bytte tank.

Så sjekk først om det kanskje er en quick-fix løsning, før du bytter tank...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Må si jeg synes det er helt fantastisk hvor lite vedlikeholdsvennlige mange båter er.. Motorer, tanker og tekniske installasjoner bør kunne vedlikeholdes eller byttes uten at man må frem med saga

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei! Kjøpte samme type båt for ett år siden 2008 enduro 600. Fylte opp tanken (helt full) for å sette den på sjøen nå i forrige uke, kjente også sterk bensinlukt, viste seg at det hadde lekket ut en del bensin, håper det bare er påfyllingsslangen men det er vanskelig å lokalisere, fordamper så raskt! Hva ble utfallet av din case, du som hadde samme problem?

Link to post
Share on other sites

Hos meg var en av skruene som holdt stolsøylen alt for lang og den var dermed skrudd inn i topp på fyllestuss på tanken. Jeg satte i kortere skrue og fikk trukket gummislangen over hullet og strammet slangeklemmen slik at hullet ble tett. Det gikk men var sykt trangt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...