Jump to content

Yanmar 3GM30F vedlikehold

Danske

Recommended Posts

Har en Yanmar 3GM30F fra 2002 i sejlbåt, strak aksel. Jeg er helt fersk med denne motor. Samler derfor mine spm og etterhvert erfaring i en tråd her og håber på svar og hjælp. Har søkt i diverse tråder, men ikke helt fundet frem til svar. Har også læst manualen, men sitter stadig med spm...

Jeg vil vinterkonservere motoren, og ta service før lagring.

Here we go:

- jeg skal skifte kølevæske på ferskvandskølingen, hvilke vann skal jeg blande kølevæsken med (batterivann?) og hvilken kølevæske skal jeg bruke... skjønner der er to slags og de ikke kan blandes, men jeg vet ikke hva der er på p.t... Hva gjør jeg da.

Tenkte å bruke denne kombi, evt. Vurderer å køre en rens så gl. Ikke blandes med nyt (hvis jeg skal køre rens, hvordan gør jeg det?)

http://www.biltema.n...ert-2000018318/

http://www.biltema.n...ann-2000017087/

- olieskift, manual anbefaler 15 w40 men jeg finder intet om mengde ...hvordan finder jeg rette mengde? Og er det denne olje jeg kan bruke?

http://www.biltema.n...-40-2000031301/

- jeg tenkte å køre ferskvann og til sidst blå glykol/vann i saltvansdelen av kølingen som konservering. Da tenker jeg vannintak skal være højere end motor, når jeg er ferdig, slik alt ikke går retur og ut. Binder jeg bare slangen op, så den er over motoren, når jeg er ferdig med ø kjøre frostvæsken på? (Læste noget et sted om å passe på ikke å få vann ind i motoren, men det er vel ikke et problem når den er ferskvanskølt?)

- hvad bør jeg gjøre med dieselfiltre/vannutskiller... Filtre er fra våren og dieseltanken er ren/ny/plast. Motor har kørt ca. 40 timer i år.

- impeller er også ny, bør jeg gjøre noget med den?

Ellers vil jeg tape innsug, samt eksos, så det ikke kommer luft til i vinter.

Andet jeg bør gjøre?

Hilsen Fersk Yanmar eier, med lyst til å lære sin motor å kjenne.

Redigert av Danske (see edit history)
Danske :  (Læste noget et sted om å passe på ikke å få vann ind i motoren, men det er vel ikke et problem når den er ferskvanskølt?)

Joda, det er nok det. Så lenge du har sjøvann som går ut med eksosen er det fare for det, og kanskje spesielt på seilbåter hvor motoren ofte står dypt og lavere enn eksosutløpet. Det kan skje hvis du spyler med slange gjennom sjøvannskjølingen uten motoren i gang. Da blir ikke spylevannet kastet ut av eksosen slik det gjør når motoren er i gang, og eksosrøret fylles med vann og kan renne inn i motoren via eksosventilene

Det giver mening at vannet kan komme inn sådan ja. Selvfølgelig ... tenkte bare det var lukket nu det var ferskvann he he men tror ikke det er en fare å ha slangen lidt over motoren?

Til andre som kanskje leser dette. Jeg fant ut at problemet kan opstå på to måder. Dersom man spyler med slange, så bruk spann slik motor selv kan suge vann. Og problemet kan opstå om spannen står høyere end motoren, spanden er fylt med vann og motor slås af. Da vil vannet kunne suges ned og som beskrevet komme i motor. Tricket er å ta slangen op så snart motor stoppes.

Så blev jeg litt klogere ... Men ikke helt klar til konservering enda :-)

Jeg leser dette, er i samme situasjon med en 6LP DTE Yanmar. Ut fra min nettresearch, blir det rød spylevæske blandet med springvann på ferskvannssystemet, billig blå kjøres gjennom saltvannsdelen til det kommer ut i andre enden.

Tenkte at jeg spyler vann rett i sjøvannssila med en slange først tenkte jeg, deretter heller jeg etter med kjølevæske til det kommer ut i andre enden... Det gjorde forrige eier.

Eller er det en god grunn til å koble fra skroggjennomføringen og putte slangen i en bøtte?

Så skal jeg bytte olje og filter på motor og bytte olje på girkassa. Har handlet en 13 l oljesugepumpe fra maritim til dette. Setter igang i helga.

Gikk for Castrol olje fra Maritim, billigere enn Biltema til og med tror jeg, min motor skal ha ca 10l 15w40. Type ISO CD, sjekket på nett og alt omtrent som er ISO C et eller annet kan brukes fremfor CD. CD er en utdatert klassifisering.

Kassa (Hurth zf63a) får Castrol dx3 ATF olje, da den hadde de på Maritim og den sto på lista i manualen sammen med hundre andre giroljer. Biltema sin står jo ikke der, men har på følelsen at den godt kan brukes, turte bare ikke i år...

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Eller er det en god grunn til å koble fra skroggjennomføringen og putte slangen i en bøtte?

Type ISO CD, sjekket på nett og alt omtrent som er ISO C et eller annet kan brukes fremfor CD. CD er en utdatert klassifisering.

Ingen grunn til å bruke bøtte når du har sjøvannsfilter.

C I ISO standarden står for dieselmotor. Andre bokstav er klassifisering, jo lengre ut I alfabetet desto bedre. Så du bør ikke bruke en ISO CC f.eks I motoren din, men CE, CF etc er helt OK!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig at det gjør samme nytten via sjøvannsfilteret.

Men det har lett for å bli et svare klin. Motor suger mye vann og synes det er vanskelig å få til ført nok frostvæske på min 6LY fra kanne uten å søle. Så jeg har satt på et T-stykke på kjøvannslange med kuleventil og lang slange. Så putter jeg bare denne i en murerbøtte. Kjører først vann og deretter frostvæske fra bøtte.

Gjør konservering mye enklere.

Bare i overkant av 1.5 liter olje går på denne motoren  da du ikke klarer å suge ut all olje fra bunnpannen. Varm opp motoren litt før oljeskift (jeg skifter olje ettter å ha fylt på glykol i saltvanns delen).  Sjekk på peilepinnen at du ikke fyller over max merket. Skifter du oljefilter kan det etterfylles en eller to desiliter til våren (trengs vel ikke å skifte oljefilter hvert år, men ha et ekstra i reserve i tilfelle. Smør litt olje på O-ring før filtret skrues fast med håndkraft. Sjekk for lekkasje etter oppstart. Impeller kan taes ut av huset slik at hele saltvannspumpen blir glykolbehandlet, men fyller du opp saltvannsfiltret vil det også glykolen bevege seg ned til saltvannspumpen også.

Angående mulighet for å få vann i motoren må man stenge kjølevannsinntaket hvis man ikke får start på motoren etter flere forsøk. Til slutt fylles hele eksossystemet med vann og det kan renne tilbake inn i sylindrene (bare husk å åpne igjen når den starter (ett godt triks for ike å glemme å åpne kjølevannsinntaket hvis dette lukkes etter tur er å ha startnøkkelen hengende på kuleventilen. Vanligvis ikke noen problem å starte denne motoren, ha full gass på hendelen ved oppstart av kald motor til  våren. Jeg pleier også å dra ut  stopphendelen og dra motoren på starteren i 2 x 10 sek. for å få olje rundt i motoren før den startes, da blir stempler og veivaksler ikke helt knusktørre. Et annet triks er at denne motoren har kompresjonshendler, de tre spakene ved sidene av dieseldysene. Disse kan dras opp og motoren draes da lett rundt på starteren og motoren blir litt varm og startes ved å slippe ned kompresjonshendelene  en etter en (trenger dog en medhjelper på startknappen). Dette er en metode å starte den på i kuldegrader da denne motoren ikke har glødeplugger. 

Sjekk også remmene til sjøvannspumpe og dynamo. Eventuelt skift disse hvis du ser sprekker og ha de gamle som reserve.

Giret bruker bare noen få desiliter av samme type som motoroljen. 

Jeg gjør følgende. Skifter olje og filter etter båten er kommet på land.  Kopler en slange fra kjølevannspumpen og ned i en kanne med blå frostblanding. Starter motoren og lar den gå inntil vannet som kommer ut med eksosen er blått, da stopper jeg motoren. Jeg skifter også olje på drevet, som er samme type olje som jeg bruker på motoren.

Dieselfilter skifter jeg først til våren etter å ha vært ute noen turer med båten. Da får jeg fjernet eventuelt kondensvann, som har dannet seg i løpet av vinteren.

Jeg er en gang i løpet av vinteren nede i båten. Da kjører jeg starteren med stopphendel ute inntil at oljetrykksalarmen blir stille. Slik har jeg gjort med motoren i 26 år. Den har nå gått ca 6.000 timer. Jeg har hatt ut dysene to ganger for sjekk i løpet av disse årene. Den bruker ikke olje og starter på tomgang.

Varm opp motoren litt før oljeskift (jeg skifter olje ettter å ha fylt på glykol i saltvanns delen).  Sjekk på peilepinnen at du ikke fyller over max merket.

Litt pirk kanskje, men det har lite for seg å skifte motorolje før vinteropplag om ikke motoren blir startet igjen etterpå. Da vil den gamle oljen fortsatt ligge I lagere og kanaler og motoren er like utsatt for evt syre I den gamle olja som den ville ha vært uten oljeskift. Så start opp, og la den gå noen minutter før den stoppes for vinteren!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...

Nå er våren ikke kommet enda ... Selvom det til tider føles slik i Oslo. Men det er tid til litt research. Jeg tømte jo dieseltanken til høst og har renset den. Vasket med varmt vann og zalo så nå er den som ny. Skiftet da dieselfilter type delphi (den med glas i bunden ...vil nødigt skulle skifte det i høy sjø. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal få luftet dieselsystemet. Tanken er monteret lidt højere end motor og ca i niveau med filteret. Når alt bliver sat sammen og diesel fylt på tanken, vil der sætte luft i slange og filter. Ser i manualen jeg skal åbne lufteskruen til der kommer diesel, men diesel skal vel "suges", eller pumpes på en vis? Tips modtages, som det fremgår er jeg ikke født mekanikker.

Hei

Eg har to GM20F, som er svært lik din motor, men har to sylindrar og 18 gampar.

På desse er det ein sekskanta plugg nedst på framsida av motorane. (Under reimhulet.) Frå denne pluggen går det eit røyr ned til nedst i botnpanna.

Eit 90-gradersbend, ein liten kuleventil, ein stuss og ein slange med ei oljeskiftepumpa frå CO, så kan eg pumpa ut all olja, og sleppa mykje griseri.

Eg vil bli overraska om det ikkje er same plugg og røyr på din motor.

Frostvæska du tappar av motoren, er fullt brukbar til å konservera dassar og eksossystem.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...