tonheim Startet 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2015 VI har en 40 fots plassfiberbåt, selvbygget cabincruiser. For å få utvidet sesongen og komforen ombord ønsker vi nå å gå til anskaffelse av en Dieselvarmer. Har hørt veldig mye bra om luftvarmere og sjekket dette ut først. 5.5 KW er den jeg har sett på, nærmere bestemt en Eberspächer D5. Webasto har en tilnærmet lik en. Men så kom jeg over noe skriverier om Vannvarmere, dette er også levert av Eberspächer og Webasto. Disse kobles inn på ferskvannet til motoren og varmer dette opp til 80 grader. Man kan da få varmluft fra defroster og radiator, i tillegg varmer vannsløyden opp ferskvannet i varmtvannstanken. Er det noen her som har erfaringer med begge deler, eller den ene eller den andre som har noen innspill om hvilken type man bør velge?? Setter pris på all hjelp man kan få. mvh tonheim Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 Ville valgt luftvarmer, da denne er mye enklere i bruk og installasjon samt raskere oppvarming. Har selv 2 stk D4 og er meget fornøyd med disse. Litt skeptisk til D5, da jeg er usikker på om denne er oppgradert og er like effektiv og stillegående som D4. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 Ville gått for luftvarmer hvis det er oppvarming av cabin(er) som er det viktigste. Vannvarmer er ikke så effektiv som luftvarmer da den stopper når vannet har rundt 80 grader samme hvor mange watt den avgir på papiret. Luftvarmer er også enklere, og mer plasseringsvennlig da du slipper å tenke på hvor vannrør skal gå. Vil tro at den også bruker mindre strøm da en vannvarmer skal sirkulere (pumpe) kjølevæsken , men også ha en vifte som blåser varmen rundt i kanalene. Denne viften er ofte ikke med i pris og strømregnskap fra produsenten da den ikke følger med vannvarmeren, så det kan være greit å være obs på . I bil er det bilens varmeapparat og vifte som benyttes og slik gjøres det jo i båt også. Men vannbåren varme med radiatorer uten vifte kan jo være en løsning, men det krever vel kanskje litt størrelse om det skal bli effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 Det er fordeler og ulemper. Fordelen med vann er at du kan koble varmtvannsberedere til systemet, at du får like god varme 12 meter unna varmere og at du kan varme hele båten på motoren når du går. Fint ved helårsbruk. Jeg har to luft varmere, men savner vannvarmer når jeg ligger for anker. Vann er dyrere å installere. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
ebonita Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 (redigert) Ref Fjellbonden: Litt skeptisk til D5, da jeg er usikker på om denne er oppgradert og er like effektiv og stillegående som D4. Nu har jag ingen erfarenhet av D4, men jag bytte min gamla Eberspächer D5 från 1999 till en ny D5 år 2006 elller så. Skillnaden vara att den nya hade modernare elektronik med mjuka övergångar mellan reglerstegen mot att den gamla reglerade i gammaldags 'hack'. Jag upplever den nya som tystare och regleringen känns modernare. På de lägre effektstegen är det ofta svårt att höra att den går, så jag har monterat en fjärrtemperaturmätare på blåset i salongen så att man kan kolla driftstillståndet på så sätt. Den går bra och värmer rejält så jag är nöjd med den. :thumbsup: Som komplement har jag installerat ett vattenvärmt varmluftsaggregat under galley som får vatten från BB motorn. Den har 4 st 60 mm stosar för utgående varmluft, men jag har parat ihop dom två och två till 80 mm slangar, en som går framåt och blåser mot den främre sovkabinen och en som blåser bakåt mot salongen. Detta ger mycket gratis värme när jag kör! :yesnod: Redigert 10.Oktober.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 Smak og behag dette. Jeg bygde vannvarme i den gamle, og det var luftvarmer i den nye. Begge var 5 Kw. Skal bygge vannvarmer i den nye i vinter. Jeg og min familie er ikke i tvil der. Vi bruker riktignok radiatorer med vifte (samme system som varmeapparat i bil). Etter min erfaring er det mye mindre støy med vannvarmer, og mye lettere å fordele varmen med termostater. Luftvarmer er enkelt å installere men rørene krever mye plass. Vannvarme, sånn som jeg har gjort det, er noe mer avansert å installere men vannrørene krever mindre plass. Igjen, smak og behag. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 Fordelene med luftvarmer er hurtig oppvarming samt frisk og tørr uteluft som bli pumpet inn i båten. Hulda har en stk Eber D4. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 Bruker luft fra utsiden med min vannvarme også. Jeg slår den heller ikke av fordi den starter og stopper ved behov. Den varmer også opp v.v beholderen. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.