Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

For det første; takk for at dere tar dere tid til å engasjere dere i saken og komme med så mange konstruktive tilbakemeldinger :flag_bp:

 

Karl Norge skrev On 16.5.2017 at 17.28:

Slik jeg tenker, så anser jeg kassa og båten for to adskilte komponenter.

Matta som ble lagt mot skroget, anser jeg for å tilhøre kassa, da matta og kassa er støpt sammen i samme tidsperiode.

 

Det som da binder kassa sammen med båten, er et tynt lag polyester som fungerer som lim mellom kassa og båten.

Fordelen med å støpe kassa fast på den måten det er gjort, er at det blir perfekt passform mellom kassa og båten, og den økte bindingen dette gir.

 

Men i teorien ville det vært samme resultat om kassa ble støpt ferdig først med perfekt passform, før den ble limt til båten med polyester.

Som sagt bare jeg som er litt skeptisk til at dette holder år etter år under alle forhold.:thumbsup:

Det er slik jeg resonnerer også. Men ved å legge på dette laget med frisk polyester og duk over hele speilet mener jeg at risikoen for avrivning er begrenset så mye som jeg kan. I tillegg tenker jeg at mange lag med glass/polyester i remsene som støper kassa fast vil virke som en stiv vinkel, og medvirke til at avrivningskreftene virker på et større areal, ikke bare langs en linje. Men jeg er uansett med på det du sier, så for å slippe å kjøre rundt med hjertet i halsen blir det nok litt ekstra sikring med skruer osv.

 

Angående det med "snekke-oppførsel" som du nevner skjønner jeg ikke helt hva du mener...

 

Dieselfan:

Interessante teorier! Jeg er med på hva du sier, men jeg er litt usikker på om det er riktig at kreftene opp på kassa blir større enn kreftene ned. Dvs. om hengslepunktet blir i underkant eller i overkant av kassa. Hvis det svake punktet blir at hengslepunktet er oppe og avrivning mest kritisk nede er jeg lite bekymret. Planen er nemlig å snu hele dritten opp ned og støpe fast godt på undersiden. Der har jeg også tenkt å slipe meg inn på skroget og støpe 100-200mm fram. Så her vil det bli rene strekkrefter, ikke bare svakheten ved avrivning. 

 

Bertramsen:

Det er ikke noe dumt forslag du kommer med der! Men det blir nok uaktuelt allikevel. Årsaken er den samme som at jeg ikke lot kassa gå helt ut i flukt med skroget. Skroget buer noe nedenfra og opp, i tillegg er det "bordganger". Dette gjør en slik operasjon alt for tidkrevende. I tillegg har jeg veldig liten nedtrapping i forhold til hva du har illustrert. Men ideen er god :thumbsup:

 

----------------------

 

Så en bitte liten oppdatering.

Har gjort ferdig innstøpingen av skilleskottene. Men fyttirakkern, det er noe inni gamperæva mye jobb dette her! Det er ikke få timer jeg har brukt på å sette fast den kassa nå! Bare mellomsliping, tilpassing av duk, rydding, feiing, støvsuging osv. osv. suger tid. I tillegg er det innmari tidkrevende å rulle ut lag på lag med strimler innimellom alle kriker og kroker. Mulig jeg er overnøye, men jeg vil ikke ha med noen svake punkter.

 

Uansett, slik ser det ut nå. Har renskjært høyden på skilleskottene og avrundet kantene, men jeg rakk ikke å støpe rundt toppen som jeg hadde håpet (det dukket opp uventet besøk). Det gjenstår også å fintilpasse høyden på skottene der motorbrønnen kommer.

591f7b9cc7c9b_Skilleskott22.JPG.8ed6926392c735f72537ea4a5643d1d0.JPG

 

591f7ba1cc0e5_Skilleskott23.JPG.4bfa3b009640a1b35002458cb52707e6.JPG

 

591f7bb4997da_Skilleskott27.JPG.32d080cf46ac45cbbd47736a591f6029.JPG

 

Litt ujenvnt anntall lag, men det skulle uansett være rikelig, ca 12-14 lag med duk i strimler. Mulig jeg legger et flattstål i sparkel og skrur med gjennomgående skruer. Da skulle i hvert fall avrivning være eliminert på den siden av kassa.

591f7ba6ab74f_Skilleskott24.JPG.9103212fc8dc7e5b67e084220dade60d.JPG

 

Noen som påtar seg å telle antall lag :giggle: På dette bildet framkommer det også  hvordan jeg har tenkt at jeg skal redusere risikoen for avrivning ved at det er fylt med epoxy inntil sparkelet i hulkilene.591f7bab3bc39_Skilleskott25.JPG.69ad3ebc9d9678cbf0ea3fc93acbba58.JPG

 

Som nevnt tidligere er det foreløpig kun ett lag duk på utsiden av kassa.

591f7bb01e366_Skilleskott26.JPG.0b2295a1e094870bdb42be4c1765bad0.JPG

 

 

Men nå blir det nok et opphold i prosjektet her til Viksunden er på vannet. Har et lite prosjekt der også med å reparere badeplattformen. Hadde et ikke så rent lite uhell der i fjor, men det blir i en annen tråd :seeya:

 

 

Komodo

Komodo

For det første; takk for at dere tar dere tid til å engasjere dere i saken og komme med så mange konstruktive tilbakemeldinger :flag_bp:

 

Karl Norge skrev On 16.5.2017 at 17.28:

Slik jeg tenker, så anser jeg kassa og båten for to adskilte komponenter.

Matta som ble lagt mot skroget, anser jeg for å tilhøre kassa, da matta og kassa er støpt sammen i samme tidsperiode.

 

Det som da binder kassa sammen med båten, er et tynt lag polyester som fungerer som lim mellom kassa og båten.

Fordelen med å støpe kassa fast på den måten det er gjort, er at det blir perfekt passform mellom kassa og båten, og den økte bindingen dette gir.

 

Men i teorien ville det vært samme resultat om kassa ble støpt ferdig først med perfekt passform, før den ble limt til båten med polyester.

Som sagt bare jeg som er litt skeptisk til at dette holder år etter år under alle forhold.:thumbsup:

Det er slik jeg resonnerer også. Men ved å legge på dette laget med frisk polyester og duk over hele speilet mener jeg at risikoen for avrivning er begrenset så mye som jeg kan. I tillegg tenker jeg at mange lag med glass/polyester i remsene som støper kassa fast vil virke som en stiv vinkel, og medvirke til at avrivningskreftene virker på et større areal, ikke bare langs en linje. Men jeg er uansett med på det du sier, så for å slippe å kjøre rundt med hjertet i halsen blir det nok litt ekstra sikring med skruer osv.

 

Angående det med "snekke-oppførsel" som du nevner skjønner jeg ikke helt hva du mener...

 

Dieselfan:

Interessante teorier! Jeg er med på hva du sier, men jeg er litt usikker på om det er riktig at kreftene opp på kassa blir større enn kreftene ned. Dvs. om hengslepunktet blir i underkant eller i overkant av kassa. Hvis det svake punktet blir at hengslepunktet er oppe og avrivning mest kritisk nede er jeg lite bekymret. Planen er nemlig å snu hele dritten opp ned og støpe fast godt på undersiden. Der har jeg også tenkt å slipe meg inn på skroget og støpe 100-200mm fram. Så her vil det bli rene strekkrefter, ikke bare svakheten ved avrivning. 

 

Bertramsen:

Det er ikke noe dumt forslag du kommer med der! Men det blir nok uaktuelt allikevel. Årsaken er den samme som at jeg ikke lot kassa gå helt ut i flukt med skroget. Skroget buer noe nedenfra og opp, i tillegg er det "bordganger". Dette gjør en slik operasjon alt for tidkrevende. I tillegg har jeg veldig liten nedtrapping i forhold til hva du har illustrert. Men ideen er god :thumbsup:

 

----------------------

 

Så en bitte liten oppdatering.

Har gjort ferdig innstøpingen av skilleskottene. Men fyttirakkern, det er noe inni gamperæva mye jobb dette her! Det er ikke få timer jeg har brukt på å sette fast den kassa nå! Bare mellomsliping, tilpassing av duk, rydding, feiing, støvsuging osv. osv. suger tid. I tillegg er det innmari tidkrevende å rulle ut lag på lag med strimler innimellom alle kriker og kroker. Mulig jeg er overnøye, men jeg vil ikke ha med noen svake punkter.

 

Uansett, slik ser det ut nå. Har renskjært høyden på skilleskottene og avrundet kantene, men jeg rakk ikke å støpe rundt toppen som jeg hadde håpet (det dukket opp uventet besøk). Det gjenstår også å fintilpasse høyden på skottene der motorbrønnen kommer.

591f7b9cc7c9b_Skilleskott22.JPG.8ed6926392c735f72537ea4a5643d1d0.JPG

 

591f7ba1cc0e5_Skilleskott23.JPG.4bfa3b009640a1b35002458cb52707e6.JPG

 

591f7bb4997da_Skilleskott27.JPG.32d080cf46ac45cbbd47736a591f6029.JPG

 

Litt ujenvnt anntall lag, men det skulle uansett være rikelig, ca 12-14 lag med duk i strimler. Mulig jeg legger et flattstål i sparkel og skrur med gjennomgående skruer. Da skulle i hvert fall avrivning være eliminert på den siden av kassa.

591f7ba6ab74f_Skilleskott24.JPG.9103212fc8dc7e5b67e084220dade60d.JPG

 

Noen som påtar seg å telle antall lag :giggle: På dette bildet framkommer det også  hvordan jeg har tenkt at jeg skal redusere risikoen for avrivning ved at det er fylt med epoxy inntil sparkelet i hulkilene.591f7bab3bc39_Skilleskott25.JPG.69ad3ebc9d9678cbf0ea3fc93acbba58.JPG

 

Som nevnt tidligere er det foreløpig kun ett lag duk på utsiden av kassa.

591f7bb01e366_Skilleskott26.JPG.0b2295a1e094870bdb42be4c1765bad0.JPG

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...