
Komodo
Ehmmm, den er lilla... Som du kan se av innlegg tidligere i tråden så valgte jeg denne kvaliteten pga. fastheten. Husker ikke eksakt i farta, men mener den ligger mellom Divinycell H45 og H60.
Når det gjelder hva du skal ha i akterspeilet så er det flere hensyn å ta. Bruker du XPS eller divinycell bør du i prinsippet se på det som uten styrke, styrken kommer fra lamiatene på hver side. Til akterspeil vi jeg råde deg til å få for divinycell framfor XPS. Den får du i alle tykkelser, og vesentlig høyere fasthet enn XPS, Men om du velger divinycell i stedet for kryssfiner må du legge flere lag glass. Fordelen er at du allikevel får lavere vekt, og samtidig et produkt som ikke vil suge vann over tid.
-------------------
Ellers har jeg kommet et skritt videre i prosjektet.
Rørstusser for drenering mellom skott er limt inn. Her er det boring av hull. Hullsagsettet fra Röhr er uunnværlig når man jobber med båt
Ferdig boret. Boret samtidig hull til trekking av kabelrør. Alle hull ble så forseglet med epoxy før rørstusser ble limt inn.
Til slutt malte jeg et ekstra strøk med pu-maling i de bakerste rommene der benken kommer. Greit at det er litt lyst og blankt der man får adkomst senere.
De dreneringsstussene jeg kommer til når båten bilr tatt i bruk blir plugget med ekspanderende gummiplugger fra Biltema. Jeg har brukt tilsvarende plugg i jolla i flere år, så den vet jeg at holder mål. Men det må gjøres noe med messingen.... Fant tilfeldigvis et rustfritt rør med perfekt innerdiameter for denne pluggen. Alle stusser ble selvsagt plandreid, faset og forsenket før de ble limt inn.
Pluggene. Det som skjer med disse når de står i sjøvann er at messingen korroderer og skruen setter seg. Det jeg gjorde på pluggen i jolla var å erstatte messingdelen med rustfrie deler, da ble det perfekt.
Jeg fikk også begynt med å prefabrikere deler til stag og braketter i motorkassa.
Stagene blir 25mm rør som blir påsveist et feste i hver ende. Disse vil bli skrudd i brakettene, som igjen blir skrudd i glassfiberen.
Dette var egentlig noe jeg gjorde mens jeg ventet på litt mannskap. Prosjektet i dag var nemlig å snu båten. Vi var fire mann til dette, og naturlig nok var det ikke rom for å ta bilder under denne øvelsen Men her er den ferdig snudd
Det var litt av et styr å få det til faktisk. Den har lagt på seg litt vekt siden den ble strippet så den var faktisk litt tyngre enn jeg hadde trodd nå. Jeg har jo egentlig oversikt over hvor mye materialer jeg har brukt, men jeg har ikke summert alt sammen enda.
Det første jeg var nysgjerrig på var hvordan de planlagte "trimklossene" under kassa ville ta seg ut. Hva sier du Diesel blir det for drøyt om jeg drar dem ut i halve lengden av kassa som disse bordbitene illustrerer?
Ellers så har jeg en jobb foran meg med å renslipe bunnen og sparkle opp Denne båten må ha blitt kjørt i fylla, det er helt klart! De arealene som er grå tror jeg er sparklet og reparert....
Slike sår er det nesten hele veien langs kanten på styrbord side.
Det ser nærmest ut som om båten har ligget i fjæresteinene og slått. Stegene er knust og sparklet opp i store deler av lengdene.
Utallie sår i glassfiberen.
Sår i stegliste.
Diverse sår i baugen samt hull fra festebøyler.
Ikke alle reparasjoner er like pent utført...
Hva har skjedd her tro???
Ikke akkurat noe pent syn å sikte langs bunnen. Det er tydelig at forrige eier har gjort så godt han kunne med å sparkle og reparere mens båten stod rettvendt. Her er det bare en ting å gjøre, og det er å få bunner helt ren og se hvordan det ser ut under