Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Komodo skrev for 8 timer siden:

Det første jeg var nysgjerrig på var hvordan de planlagte "trimklossene" under kassa ville ta seg ut. Hva sier du Diesel blir det for drøyt om jeg drar dem ut i halve lengden av kassa som disse bordbitene illustrerer?

599a2b5a2cd6f_Bunn02.JPG.e5976bc5e73e6993175a3279e47a7d09.JPG

Fantastisk spennende og imponerende Komodo :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Skiene/trimklosser: Med en lengde på 50% av kassa så mener jeg du vil få den positive effekten du ønsket i lav hastighet dersom skiene ikke blir for smale. Endring i vått areal vil bety mye mindre enn det positive fra økt "støtte" på helen av båten. 

Motoren endte opp ganske langt fra det opprinnelige akterspeilet og skiene vil være et viktig bidrag til å holde baugen nede når du rir på kanten av planingsterskelen.

Dersom du velger 60% lengde på skiene så øker du nok marginene i forhold til "subbing" under bakre del av kassa, men som du tidligere har nevnt så er det enklere å forlenge skiene (etter ferdigstillelse) enn å redusere lengden på skiene.

Fikk du gjort en grov tyngdepunkt-sjekk før du snudde båten?

Hvor brede blir skiene i forhold til akterspeilet?  ( bredden er jo også en viktig faktor i forsøket på å forutsi skrogoppførsel )

Sikkert mange som følger denne flotte tråden din Komodo som lurer på "hvorfor ikke dette er gjort før om det er så lurt?" og til de kan man vel si at; jo, det er gjort før men da i finerskrog. Det er tilnærmet ikke mulig å lage et "plastbåt"skrog som dette fordi man ikke får det ferdige skroget ut av forma pga mangel på slippvinkler. Det er laget mange spennende skrog i Norge, men da stort sett som "one off" bygg og dermed blir de ikke hverken godt kjent eller populære...  og  de vil ha klein lønnsomhet... og med det antallet båtprodusenter vi har igjen i Norge er det vel tydelig at lønnsomhet er en viktig faktor...

Om du hadde kjent tyngdepunktet kunne vi jo laget en 1:5 modell og tatt en helg i køben og kjørt testene som ville gitt fasit... men det ville jo vært tilnærmet juks... 

Fantastisk motiverende for oss andre at du har kommet så langt og jeg er vill etter å følge finalen :clap: :thumbsup: :clap:

dieselfan

dieselfan

Komodo skrev for 7 timer siden:

Det første jeg var nysgjerrig på var hvordan de planlagte "trimklossene" under kassa ville ta seg ut. Hva sier du Diesel blir det for drøyt om jeg drar dem ut i halve lengden av kassa som disse bordbitene illustrerer?

599a2b5a2cd6f_Bunn02.JPG.e5976bc5e73e6993175a3279e47a7d09.JPG

Fantastisk spennende og imponerende Komodo :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Skiene/trimklosser: Med en lengde på 50% av kassa så mener jeg du vil få den positive effekten du ønsket i lav hastighet dersom skiene ikke blir for smale. Endring i vått areal vil bety mye mindre enn det positive fra økt "støtte" på helen av båten. 

Motoren endte opp ganske langt fra det opprinnelige akterspeilet og skiene vil være et viktig bidrag til å holde baugen nede når du rir på kanten av planingsterskelen.

Dersom du velger 60% lengde på skiene så øker du nok marginene i forhold til "subbing" under bakre del av kassa, men som du tidligere har nevnt så er det enklere å forlenge skiene (etter ferdigstillelse) enn å redusere lengden på skiene.

Fikk du gjort en grov tyngdepunkt-sjekk før du snudde båten?

Hvor brede blir skiene i forhold til akterspeilet?  ( bredden er jo også en viktig faktor i forsøket på å forutsi skrogoppførsel )

Sikkert mange som følger denne flotte tråden din Komodo som lurer på "hvorfor ikke dette er gjort før om det er så lurt?" og til de kan man vel si at; jo, det er gjort før men da i finerskrog. Det er tilnærmet ikke mulig å lage et skrog som dette fordi man ikke får det ferdige skroget ut av forma pga mangel på slippvinkler. Det er laget mange spennende skrog i Norge, men da stort sett som "one off" bygg og dermed blir de ikke hverken godt kjent eller populære...

Om du hadde kjent tyngdepunktet kunne vi jo laget en 1:5 modell og tatt en helg i køben og kjørt testene som ville gitt fasit... men det ville jo vært tilnærmet juks... 

Fantastisk motiverende for oss andre at du har kommet så langt og jeg er vill etter å følge finalen :clap: :thumbsup: :clap:

• Create New...