Komodo
Denne uka har det blitt lite tid til å jobbe videre med jolla, men i helgen kom jeg endelig litt videre. Blant annet ble det en tur til Kristiansand med en kompis for å hente båt, og det er jo ikke det verste man kan bruke tid på
Klossene ferdig tilpasset og radier sparklet opp. La på tre lag epoxy, og et lag 600g biaxial roving i det siste laget. Mens epoxyen var våt drysset jeg over mikroglassballonger. Tanken var at glassballongene binder i epoxyen, og at polyesteren får bedre binding i glasset når jeg støper videre.
Og her er klossene ferdig innstøpt med flere lag polyester og glassfiber. Har også slipt opp og lagt tre lag glass den siste halvannen meteren på kjølen. Først et lag csm, ett lag 600g roving, så ett lag csm i en bredde av 250mm.
La også på 5 lag til med csm mellom kassa og det gamle akterspeilet. Holder det ikke nå så vet ikke jeg.... Den øverste remsa med matte la jeg på for å sparkle mot når jeg skal bygge opp skarpe hjørner.
Slipte også opp og lappet tre lag i to andre skader som tidligere har vært sparklet. Disse skadene kommer av slurvete produksjon. Når jeg slipte opp fant jeg tydelige luftlommer mellom ytterste lag glassfiber og de videre lagene innover. Som vanlig begynte det med en liten flekk, men ved sliping dukket det bare opp mer. Hælvettes slørvpeisa!
Her ferdig reparert.
Siden av kassa mot skroget fikk også to lag til med CSM-remser. Da har jeg lagt fire lag totalt der, så det får duge. Det beste hadde selvsagt vært å legge denne remsa 10cm lenger fram, men jeg tenkte at det vil dra med seg litt vel mye sliping, sparkling osv. får å få overgangen pen.
De nederste 10 centimetrene ble den noen ekstra lag. Jeg regner også med at faststøpingen av klossene vil bidra til å gi ekstra binding av kassa.
Har tro på at klossene fikk brukbar fasong til slutt. Tiden vil vise...
Etter litt eksperementering fant jeg endelig en metode for å dra ut sparkelmassen som fungerte brukbart. Løsningen ble å klaske på rause mengder med sparkel og dra over med to plastbiter som jeg hadde skjært ut av en spylervæskekanne. Den plasten er så myk og formbar at jeg kan bøye den til etterhvert som krumningen endrer seg framover.
Litt mer utstyr har også ankommet Begynner å se fram mot montering og de morsomme tingene nå