Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Etter mye om og men fikk fikk jeg endelig i gang byggtørka i går. Etter en telefon til Cial i Larvik som forhandler dette merket fikk jeg noen tips som jeg forsøkte meg på. Ut fra symptomene mente han 90% sikkert på at det var dieseltilførsel som var problemet. Som nevnt tidligere har denne modellen ikke dieselpumpe. I bakkant av viftemotoren sitter det en lamellkompressor som lager et luftrykk. Det er dette lufttrykket som brukes for å suge opp diesel ved hjelp av ejektorprinsippet. Et av tipsene hans var at lamellene kan sette seg, og at de dermed ikke klarer å bygge opp lufttrykk.

 

Her er kompressoren demontert.

5a6cdf4dc8442_27_01_1811.jpg.d71c60b3801384cbae6cb877ac0ced8c.jpg

 

Dette tipset slo imidlertid ikke inn. Når jeg turnet vifta ramlet lamellene ut av egen vekt, så de gikk helt fritt. Tipset var ellers å rengjøre med bremserens e.l. og kjenne at de går fritt. 

 

Neste tips var magnetventilen som åpner/stenger for diesel til dysa. Denne skulle være mulig å demontere, samt at det sitter en liten sil foran ventilen. Ikke uvanlig at disse silene var tette sa han. Dersom kompressoren begynner å bli slitt kan det dessuten være et problem at den ikke klarer å bygge opp nok trykk til å suge opp dieselen godt nok. Det som kunne gjøres da var å ta vekk magnetventilen og gjøre en omkobling i styreenhetboksen. Omkoblingen vil gjøre at magnetventilen kobles ut, og at vifta ikke vil etterkjøle brennkammeret for hver gang man stopper brenneren. Men som han sa; det er bedre å få i gang brenneren hvis den ikke virker, enn at brennkammeret skal ha lang levetid. 

 

Som et midlertidig forsøk, og etter å ha studert koblingsskjemaet for det elektriske, gjorde jeg en test av en mellomløsning. Jeg skrudde av magnetventilen og skrudde en nippel rett i dysa. Magnetventilen vil da fremdeles få spenning fra styreenheten, men den vil ikke ligge og strupe hvis problemet ligger der. Utfordringen med denne løsningen er at all diesel renner tilbake til tanken slik at det blir luft i systemet. Men etter x-antall startforsøk knallet den i gang, og det var ingen hosting og harking, selv etter en times drift eller mer. Konklusjonen så langt er da at problemet ligger i dieseltilførselen. Men om det kun er noe feil med magnetventilen, eller om det er en sum av sugemotstand på dieselsiden fra flere faktorer vet jeg jo ikke. I tillegg kan det jo også være at kompressoren ikke gir nok luft. Hadde jeg visst hvor mye trykk og flow kompressoren skal gi hadde det jo vært lettere å feilsøke. Får ta en telefon til på mandag.

 

 

Neste punkt på lista var å montere bensintanken. Ettersom jeg hadde fylt den med vann i forbindelse med sjøsettingen måtte jeg imidlertid åpne og tørke den først. Først skrudde jeg av mannlokket og tørket ut det jeg kom til med ei fille, deretter helte jeg på en halv kanne med rødsprit.

5a6ce27703f10_27_01_1813.jpg.0e8fa6a202ea88af4cd04a5197ce0fa8.jpg

 

Rødspriten fungerer som en kondensfjerner. Den tar effektivt opp alle vanndråper som ligger på platene på innsiden. Med rødspriten på tanken prøvde jeg etter beste evne å "riste" tanken slik at jeg fikk skyllet alle flater innvendig. Det er jo alltids litt slipestøv osv. inni en slik ny tank fra produksjonen. Litt sveiseperler, slagg osv. 

 

Etter å ha tappet ut rødspriten og tørket vekk det jeg kom til brukte jeg en vifteovn for å tørke opp. Forsøkte å sniffe litt over påfyllingsrøret, og det var god sprtitdunst der ja! Slik fikk den stå et par tre timer før jeg atter monterte mannlokket.

5a6ce2877fe95_27_01_1814.jpg.a34db925ce9f4f43711b76dfc6048a6c.jpg

 

I bunn av tanken har jeg sveiset inn ei muffe for å kunne drenere ut evt. smuss og vann. Dette er ikke iht. standarden som gjelder for CE-merking, men jeg ville ha det allikevel. Jeg stoler nok på meg selv til at jeg vet at jeg får dette tett, så jeg er ikke redd for lekkasjer her. Til formålet hadde jeg kjøpt en 1/4" kuleventil på SeaSea. Jeg fikk ikke tak i syrefast ventil i den dimensjonen, så det ble en forniklet messingventil. Etter å ha prøvemontert fikk jeg imidlertid ikke helt "godfølelsen" for den ventilen, så den ble plukket vekk. En telefon til en kompis som driver rørleggerfirma løste problemet. Han hadde syrefast 1/4" ventil i PN83 industrikvalitet, så det ble den istedet. Satte så på et manometer og trykksatte tanken med pressluft til 0,25 bar, så da får vi se i morgen om fittings og mannlokk er tett. Det blir for dumt å lime fast tanken, støpe inn dørken, og deretter finne ut at en eller annen dings legger ørlite grann. Har vært borti lignende situasjoner før, og det er ekstremt irriterende!

5a6ce29823bc8_27_01_1815.jpg.8186a935d97938a224765d8b6a345642.jpg

 

 

Fikk også gjort ferdig modifiseringen av gummipluggene som skal brukes mellom evt. skott som skal være tett.

Her er delene prefabrikert

5a6ce811140df_27_01_1801.jpg.f91616be5f6a7d0943f0be6c043f0152.jpg

 

Skivene fikk to sveiseperler for at de ikke skal slure mot gummien når jeg trekker til

5a6ce8492dfff_27_01_1802.jpg.fe2d5b2502335063458e154d6751bd38.jpg

 

Og montert. Til slutt blir det å stuke gjengene litt på tuppen av skruen slik at jeg skiva ikke kan ramle av. Hvis jeg får ånden over meg får de en runde på poleringsmaskinen også. Greit nok at de blir sittende usynlig til under dørken, men det er jo lite som gir mer glede enn å ha høyglanspolerte syrefaste komponenter rundt om kring i båten :giggle:  (Enig NilsPils?)

5a6ce87a673c5_27_01_1816.jpg.2acc8fda75b86822a3a917f293797404.jpg

 

Komodo

Komodo

Etter mye om og men fikk fikk jeg endelig i gang byggtørka i går. Etter en telefon til Cial i Larvik som forhandler dette merket fikk jeg noen tips som jeg forsøkte meg på. Ut fra symptomene mente han 90% sikkert på at det var dieseltilførsel som var problemet. Som nevnt tidligere har denne modellen ikke dieselpumpe. I bakkant av viftemotoren sitter det en lamellkompressor som lager et luftrykk. Det er dette lufttrykket som brukes for å suge opp diesel ved hjelp av ejektorprinsippet. Et av tipsene hans var at lamellene kan sette seg, og at de dermed ikke klarer å bygge opp lufttrykk.

 

Her er kompressoren demontert.

5a6cdf4dc8442_27_01_1811.jpg.d71c60b3801384cbae6cb877ac0ced8c.jpg

 

Dette tipset slo imidlertid ikke inn. Når jeg turnet vifta ramlet lamellene ut av egen vekt, så de gikk helt fritt. Tipset var ellers å rengjøre med bremserens e.l. og kjenne at de går fritt. 

 

Neste tips var magnetventilen som åpner/stenger for diesel til dysa. Denne skulle være mulig å demontere, samt at det sitter en liten sil foran ventilen. Ikke uvanlig at disse silene var tette sa han. Dersom kompressoren begynner å bli slitt kan det dessuten være et problem at den ikke klarer å bygge opp nok trykk til å suge opp dieselen godt nok. Det som kunne gjøres da var å ta vekk magnetventilen og gjøre en omkobling i styreenhetboksen. Omkoblingen vil gjøre at magnetventilen kobles ut, og at vifta ikke vil etterkjøle brennkammeret for hver gang man stopper brenneren. Men som han sa; det er bedre å få i gang brenneren hvis den ikke virker, enn at brennkammeret skal ha lang levetid. 

 

Som et midlertidig forsøk, og etter å ha studert koblingsskjemaet for det elektriske, gjorde jeg en test av en mellomløsning. Jeg skrudde av magnetventilen og skrudde en nippel rett i dysa. Magnetventilen vil da fremdeles få spenning fra styreenheten, men den vil ikke ligge og strupe hvis problemet ligger der. Utfordringen med denne løsningen er at all diesel renner tilbake til tanken slik at det blir luft i systemet. Men etter x-antall startforsøk knallet den i gang, og det var ingen hosting og harking, selv etter en times drift eller mer. Konklusjonen så langt er da at problemet ligger i dieseltilførselen. Men om det kun er noe feil med magnetventilen, eller om det er en sum av sugemotstand på dieselsiden fra flere faktorer vet jeg jo ikke. I tillegg kan det jo også være at kompressoren ikke gir nok luft. Hadde jeg visst hvor mye trykk og flow kompressoren skal gi hadde det jo vært lettere å feilsøke. Får ta en telefon til på mandag.

 

 

Neste punkt på lista var å montere bensintanken. Ettersom jeg hadde fylt den med vann i forbindelse med sjøsettingen måtte jeg imidlertid åpne og tørke den først. Først skrudde jeg av mannlokket og tørket ut det jeg kom til med ei fille, deretter helte jeg på en halv kanne med rødsprit.

5a6ce27703f10_27_01_1813.jpg.0e8fa6a202ea88af4cd04a5197ce0fa8.jpg

 

Rødspriten fungerer som en kondensfjerner. Den tar effektivt opp alle vanndråper som ligger på platene på innsiden. Med rødspriten på tanken prøvde jeg etter beste evne å "riste" tanken slik at jeg fikk skyllet alle flater innvendig. Det er jo alltids litt slipestøv osv. inni en slik ny tank fra produksjonen. Litt sveiseperler, slagg osv. 

 

Etter å ha tappet ut rødspriten og tørket vekk det jeg kom til brukte jeg en vifteovn for å tørke opp. Forsøkte å sniffe litt over påfyllingsrøret, og det var god sprtitdunst der ja! Slik fikk den stå et par tre timer før jeg atter monterte mannlokket.

5a6ce2877fe95_27_01_1814.jpg.a34db925ce9f4f43711b76dfc6048a6c.jpg

 

I bunn av tanken har jeg sveiset inn ei muffe for å kunne drenere ut evt. smuss og vann. Dette er ikke iht. standarden som gjelder for CE-merking, men jeg ville ha det allikevel. Jeg stoler nok på meg selv til at jeg vet at jeg får dette tett, så jeg er ikke redd for lekkasjer her. Til formålet hadde jeg kjøpt en 1/4" kuleventil på SeaSea. Jeg fikk ikke tak i syrefast ventil i den dimensjonen, så det ble en forniklet messingventil. Etter å ha prøvemontert fikk jeg imidlertid ikke helt "godfølelsen" for den ventilen, så den ble plukket vekk. En telefon til en kompis som driver rørleggerfirma løste problemet. Han hadde syrefast 1/4" ventil i PN83 industrikvalitet, så det ble den istedet. Satte så på et manometer og trykksatte tanken med pressluft til 0,25 bar, så da får vi se i morgen om fittings og mannlokk er tett. Det blir for dumt å lime fast tanken, støpe inn dørken, og deretter finne ut at en eller annen dings legger ørlite grann. Har vært borti lignende situasjoner før, og det er ekstremt irriterende!

 

Fikk også gjort ferdig modifiseringen av gummipluggene som skal brukes mellom evt. skott som skal være tett.

Her er delene prefabrikert

5a6ce811140df_27_01_1801.jpg.f91616be5f6a7d0943f0be6c043f0152.jpg

 

Skivene fikk to sveiseperler for at de ikke skal slure mot gummien når jeg trekker til

5a6ce8492dfff_27_01_1802.jpg.fe2d5b2502335063458e154d6751bd38.jpg

 

Og montert. Til slutt blir det å stuke gjengene litt på tuppen av skruen slik at jeg skiva ikke kan ramle av. Hvis jeg får ånden over meg får de en runde på poleringsmaskinen også. Greit nok at de blir sittende usynlig til under dørken, men det er jo lite som gir mer glede enn å ha høyglanspolerte syrefaste komponenter rundt om kring i båten :giggle:  (Enig NilsPils?)

5a6ce87a673c5_27_01_1816.jpg.2acc8fda75b86822a3a917f293797404.jpg

 

 

27.01.18 15.jpg



×
×
  • Create New...