Komodo
Omsider fikk jeg hentet et lass med paller og bygget opp noe å stå på rundt hele båten. Fylte opp bil og takgrind med europaller og engangspaller, og sagde og skrudde slik at jeg fikk meg en god stillas rundt hele jolla
Så var det å skjære til plata. Som tidligere nevnt valgte jeg å skjære den i 45 grader der den får et anlegg mot skroget. Denne skråflaten skal limes mot skroget (dersom malen har vært god nok ) før laminering på oversiden.
Ferdig tilskjært.
Alle ender og hull ble rundet av til gode radier.
Så var det å prime med et strøk polyester.
Etter en times tid med byggtørka på full fres begynte jeg å legge laminatet. La som planlagt et lag 450g CSM, og et lag 600g biaxial roving. Ingen bilder av ferdig laminat dessverre- det får komme i morgen...
Men med tre kuldegrader ute er det leit å holde en god temperatur i teltet. Med byggtørka i gang er det ingen problem, da ligger temperaturen på 15-20 grader til tross for at det blåser godt ute, noe som gir god gjennomtrekk i teltet. Men med en gang varmeren stoppes faller temperaturen raskt. For å sikre temperatur til hele herdeprosessen måtte jeg derfor rigge til med plastduk over støpebordet. Det ble å henge opp en 2x4" fra taket i tau, og henge byggeplast over denne. Inni satte jeg opp to vifteovner på 2kW. Det ble imidlertid fort varmt, så jeg måtte sette ned halv effekt på den ene, og slå av den andre.
Med dobbel duk ble det enda lettere å holde varmen
Men da steg temperaturen fort til over 40 grader i den ene enden, så jeg åpnet litt for å få litt luftsirkulasjon. Dette må nesten stå og gå i natt, så da er det jo greit å ha litt luftsirkulasjon. Vet ikke hvor trygt det er med slike elektriske vifteovner i et stengt telt med styrendamp
Legger også et lite tips inn på slutten. I begynnelsen når jeg holdt på kastet jeg alltid pensler og ruller for hver gang, men det har jeg sluttet med. En ting er at det blir et anseelig forbruk av slikt materiell, men det er også et annet poeng. Det er utrolig irriterende med ruller som slipper "busten" og legger igjen dotter i polyesteren eller gelcoaten. Likedan med pensler som mister hår som blir liggende igjen. Ikke så farlig i et laminat, men irriterende når man legger topcoat. Når man får brukt pensel og rulle noen ganger blir de på en måte ferdig med å slippe busta si. Man merker også fort om det er dårlig vare, da går den rett i søpla. Men disse rullene fra Biltema (mohair) kan være både bra og dårlig. De kan brukes ganske mange ganger, og etter et par ganger blir de mer eller mindre ferdige med å legge igjen bustdotter.
Jeg bruker to runder med aceton for rengjøring. Den første blir det veldig mye polyester i, så det må en omgang til i renere aceton for at penselen eller rulla skal funke dagen etter. Acetonet heller jeg tilbake på en boks eller et syltetøyglass.