Komodo
Jeg hadde vel i utgangspunktet sånn halvveis bestemt meg for at det er unødvendig å cotate undersiden av dørkeplata. Argumentet for å coate må vel være at glassfiberen ikke skal absorbere fuktighet dersom det skulle bli noe av det under der. I prinsippet skal det være så tett at det ikke skal komme vann eller fuktighet dit men... nå er det jo også tre lag glassfiber som er godt mettet med polyester, så at dette skal kunne trekke nevneverdig med vann har jeg uansett lite tro på.
Jeg har ved noen anledninger fått et innblikk i hvordan det ser ut under dørken på andre båter som tøffer rundt ute i skjærgården, og jeg vil si at de fabrikkproduserte løsningene jeg har sett stort sett har vært vesentlig mer slurvete med detaljene enn det jeg har lagt opp til så langt. Eksempler er kryssfiner i dørk hvor kryssfineren delvis er åpen for eksponering av vann/fukt. Det går også på avslutning av ender og hjørner. Detaljer som selvsagt er tidkrevende å støpe tett.
Så hvis det ikke kommer noen grove protester blir det ikke coat på undersiden. Men jeg bør vel allikevel slipe lett over med sandpapir? Hvis ikke risikerer jeg vel at polyesteren har skilt ut litt voks som ødelegger for binding når jeg skal lime inn plata.
----------------
Lagt til:
Dette bildet viser en skade i siden på en båt av anerkjent merke. Det interessante er å se hvordan dørken ser ut fra undersiden, samt oppbygging av laminat og tykkelse i skrog. Dørkeplata er av kryssfiner, og den er ikke laminert på undersiden. Det var litt dårlig lys, men når jeg kjente etter kjentes det ut som om den var malt med et strøk polyester (ikke duk).
Ivar: Ja, det med beste heft var noe jeg tenkte på også. Uten coat blir limforbindelsen rett mot fibrene.
Fortego: Det er notert
Popeye70: Det visuelle har nok mindre betynding ja- det er jo snakk om teknisk funksjon i så tilfelle
SoBo: Årsak til at du ville foretrukket å coate?