Komodo
Takker igjen så mye for hyggelige kommentarer karer
Framtia skrev for 4 timer siden:Hørte noen rykter om at Komodo vurderer å satse helproft i bransjen :-)
Ja, dette er bare forskning og læring, snart blir det produksjon for alvor Hvis jeg rasjonaliserer produksjonen og legger meg på femti øre timen burde det jo være mulig
Prøver å få til litt hver dag, men det er ikke alt som blir synlig. Blir jo også mye tilrigging og rydding. Har vært ute nå og sparklet litt osv, men det er jo en kamp mot elementene å holde på i denne tempereaturen. Må dekke til og ha på vifteovner for etterherding osv. Fugemassen bruker vel antagelig flere dager på å herde nå med den temperaturen som er. Men nå melder de litt mildere fra tirsdag neste uke, så da håper jeg på å få støpt oversiden. Innen det må jeg få sparklet litt og lagt remser rundt kanten mot skroget.
Bitteliten skrev for 8 timer siden:Når man følger prosjektet her får man jo forståelse for at det koster å kjøpe båt.
Ja, det er noe i det. Som vi snakket om for en tid tilbake, det er en grunn til at verftene kjiper inn på alle de detaljer de kan. Hver arbeidsoperasjon krever tid, og er dermed fordyrende. Som du nevnte, hvis de kan skru sammen to plater med skrue og mutter, så dropper de å bore og gjenge.
Eksempel på fordyrende detalj. Helt framme i baugen, framfor der dørkeplata er avsluttet, kommer det opp et trekkerør. Røret går gjennom en mini-bjelke/stringer. Hvis det kommer vann inn i hulrommet foran (her blir det en benk), vil det kunne komme vann inn under dørken. Valgte derfor å blande en sparkelmasse av polyester for å fylle opp.
Ferdig oppfylt. La til slutt over en bit byggeplast og en finerplatebit. Siden blir det støpt over med glassfiber.
Tilsvarende ble det også bak i motorkassa. Der hadde jeg boret hull til rør for lavt på babord side, så om det hadde blitt stående en vannskvett der ville det konstant stått mot slangen. Ikke det at hver av disse tingene tar så mye tid, men til sammen blir det mye. Men mest tid går nok til tenking og planlegging